en
en
Kontakt

Wakacyjne trendy w wyszukiwarce Google

Preferencje Polaków, korzystających z internetowej wyszukiwarki Google wskazują na to, że rok 2021, pomimo nadal trwającej pandemii, będzie bardziej przyjazny do realizowania turystycznych planów. Odmrożenie branży turystycznej w połączeniu ze stopniowym znoszeniem niektórych obostrzeń, rosnącą liczbą zaszczepionych osób oraz międzynarodowymi ustaleniami dotyczącymi możliwości bezpiecznego podróżowania, dają większą nadzieję na realizację tegorocznych urlopowych planów. Odzwierciedlają to także hasła wpisywane przez polskich użytkowników w wyszukiwarce Google.

Analitycy z Google podają, iż w maju 2021 roku:

  • liczba wyszukiwań związanych z turystyką wzrosła o 32 proc. w skali miesiąc do miesiąca,
  • aż 69 proc. wyszukiwań związanych z podróżami w polskiej wersji Google dotyczyło lokalizacji w Polsce, a kierunki zagraniczne stanowiły 31 proc.

Liczby te bliskie są danym sprzed pandemii. Ze względu na obostrzenia w podróżach zagranicznych, zupełnie odwrotny trend obserwowaliśmy w 2020 roku, kiedy to aż 84 proc. zapytań związanych z podróżami w polskiej wersji Google dotyczyło polskich lokalizacji, a tylko 16 proc. zagranicznych.

wakacyjne trendy_kraj v.swiat.jpg


 
W parku rozrywki czy na łonie natury?
Dane wskazują, iż często szukamy miejsc położonych w obrębie województwa, w którym mieszkamy. Może to być spowodowane planowaniem krótszych urlopów lub długich weekendów. W 2020 roku w wyszukiwarce Google wyraźnie dało się zauważyć, że Polacy planują wypoczynek w miejscach położonych blisko natury, takich jak parki narodowe czy góry (popularnością cieszyły się takie hasła jak: Tatrzański Park Narodowy, Puszcza Białowieska, Poleski Park Narodowy, Pustynia Błędowska, Turbacz). W tym roku miejsca te są wyszukiwane rzadziej, a prym wiodą parki rozrywki i atrakcje turystyczne takie jak:  Energylandia, Zoo we Wrocławiu czy Zamek Czocha. Trend ten można połączyć z popularnością atrakcji dla dzieci i młodzieży, które można zrealizować przy pomocy Bonu Turystycznego.

Nowy sposób zakwaterowania: Glamping, czyli kemping dla VIP
W krajowej turystyce dominują trzy mocne trendy potwierdzające, iż Polacy stawiają na bezpieczne, ale też oryginalne miejsca noclegowe. To agroturystyka, kempingi i kampery. Agroturystyka zanotowała 32 proc. wzrost w porównaniu do roku 2019 a campingi  - 46 proc. w porównaniu do roku 2019.

wakacyjne trendy2_AGRO.jpg

Chociaż nadal hotele to najczęściej wpisywane hasło w kwestii zakwaterowania to fraza przyczepa kempingowa urosła o prawie 100 proc. w przeciągu 2 lat, a glamping wzrósł o 400 proc.! Wspomniany glamping to bardziej luksusowa forma campingu. Angielskie słowo glam, wywodzące się od rzeczownika "glamour", jest dość trudno jednoznacznie przetłumaczyć na język polski, oznacza ono bowiem pewien zestaw cech takich jak urok, czar, blask, przepych, splendor, wizualne bogactwo. Krótko mówiąc glamping to wypoczynek bliżej natury, jednak w warunkach bardziej komfortowych niż zwykły camping.

wakacyjne trendy1_GLAMP.jpg

Ostatni trend czyli wyszukiwanie oryginalnych miejsc noclegowych to również domena organizatorów podróży motywacyjnych. Po wpisaniu frazy incentive również w tej dziedzinie w maju widać spore ożywienie.

wakacyjne tendy3_incentive.jpg

Najczęściej atrakcje na incentive wyszukiwane były w województwach: małopolskim, mazowieckim oraz wielkopolskim. Oczywiście nie oznacza to, iż w pozostałych województwach nie spotkamy się z dobrą ofertą na programy incentive. W tym miejscu zapraszamy do korzystania z dwóch narzędzi:

Poland Online Site Inspection (POSI), to narzędzie technologicznie oparte na funkcjonalności strony internetowej POT prowadzone i rozwijane przez sekcje PCB POT we współpracy z partnerami branżowymi. W rok od premiery POSI, w maju br. zostały uruchomione dwie dodatkowe kategorie: Incentive & Inspiration i Hybrid Meetings & Virtual Events. Pierwsza służy rekomendowanym organizatorom podróży motywacyjnych i convention bureaux do prezentacji swoich ofert incentive. W katalogu znalazło się 28 autorskich programów incentive w Polsce.

Destination Poland to projekt realizowany przez SITE Poland i wspierany przez Polską Organizację Turystyczną, mający na celu promocję Polski, jako miejsca atrakcyjnego dla przemysłu spotkań, turystyki biznesowej i wyjazdów typu incentive. Oprócz praktycznych wiadomości, zawiera informacje o atrakcjach w Polsce oraz propozycje programów incentive. Uzupełnieniem narzędzia jest cykl fam tripów cykl podróży studyjnych „Dawno Cię tu nie było – spotkajmy się w Polsce”, który prowadzony jest we współpracy z miejskimi convention bureaux i stowarzyszeniem SITE Poland.

Najpopularniejsze kierunki wakacyjne Polaków w 2021 roku
Podróże do innych krajów nie są już tak utrudnione jak w zeszłym roku, dlatego Polacy chętnie wyszukują informacji o połączeniach lotniczych. W czołówce znajdują się kolejno: Włochy, Chorwacja, Grecja i Hiszpania. Co ciekawe, w pierwszej ósemce w tym roku znalazły się także Turcja, Egipt, Dominikana oraz Malediwy. To właśnie Dominikana zaliczyła największy wzrost popularności podczas pandemii, gdyż zarówno w 2019, jak i 2020 roku uplasowała się w trzeciej dziesiątce najczęstszych wyszukiwań. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że kraj ten nie wprowadził obowiązkowej kwarantanny dla turystów po przyjeździe oraz konieczności okazania negatywnego testu na COVID-19.

Źródło: Google Trends
Opracowała: Aneta Książek

Do góry