en
en
Kontakt

Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego zainaugurowało swoją działalność

W inicjatywę zaangażowani przedsiębiorcy zrzeszeni w czterech organizacjach:

  • Izbie Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP)
  • Polskiej Izbie Turystyki (PIT)
  • Stowarzyszeniu Organizatorów Incentive Travel (SOIT)
  • TUgether Radzie Przemysłu Spotkań i Wydarzeń

Ministerstwo Sportu i Turystyki poparło tę inicjatywę, udzielając jej Patronatu Honorowego. Również Polska Organizacja Turystyczna wsparła inicjatywę CMRT.

Konferencję otworzył sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Andrzej Gut-Mostowy. W spotkaniu prasowym wzięli również udział Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Marcin Różycki, wiceprezes POT, dr Dominik Borek, dyrektor departamentu Turystyki w MSiT, Marek Niechciał, członek zarządu w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Izabela Stelmańska zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

centrum-monitoringu-ruchu-turystycznego-cmrt-POT.jpg

Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego za cel postawiło sobie profesjonalizację branży turystycznej, poprzez edukację i współpracę interesariuszy tego rynku oraz doprowadzenie do lepszego egzekwowania prawa regulującego usługi turystyczne. W planach ma organizowanie konferencji, szkoleń podnoszących wiedzę prawną wśród przedsiębiorców branży turystycznej, ale też ich klientów.

centrum-monitoringu-ruchu-turystycznego-cmrt-sofitel-victoria-SOIT.jpg

W ramach monitoringu, CMRT będzie przyjmowało zgłoszenia naruszeń prawa. Będzie to możliwe jedynie poprzez stronę www.cmrt.com.pl Zgłaszający wypełni formularz. Zgłoszenia w formie donosów czy lakonicznych wpisów nie będą monitorowane. Przekazane zgłoszenia dadzą obraz jakie naruszenia są najczęstsze, które najbardziej szkodliwe społecznie, które z nich powinny zostać zgłoszone do Urzędów Marszałkowskich. Te swoiste „raporty o stanie przestrzegania prawa w turystyce” mają być użytecznym materiałem nie tylko dla mediów, ale przede wszystkim dla samej branży usług turystycznych, by realnie wpłynąć na poprawę reputacji, wiedzy i konkurencyjności branży. Powinny też być silnym głosem w dialogu z władzą. Więcej informacji na oficjalnej stronie Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego.

Jako inicjatywa –­ startup, CMRT będzie sukcesywnie budować swoje zaplecze, struktury i narzędzia –­ w tym udoskonalać stronę www, by była jak najbardziej pomocna dla przedsiębiorców branżowych.

CMRT-centrum-monitoringu-ruchu-turystycznego-MICE-incentive-travel.png

W pierwszej części konferencji inicjatorzy i założyciele Centrum Monitoringu przedstawili powody powołania CMRT. Na pytanie, co było faktyczną inspiracją i dlaczego organizacje, które reprezentują przystąpiły do inicjatywy odpowiadali: Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP i  członkowie Rady CMRT: Paweł Niewiadomski prezes PIT, Konrad Wielgórski, członek zarządu  SOIT, Łukasz Adamowicz, prezes TUgerther RPSiW.

„Nieznajomość prawa po stronie konsumentów i organizatorów wpływa na brak profesjonalizacji i rozdrobnienie rynku. Utrudnia jego rozwój i bije w reputację rzetelnych przedsiębiorców. Stąd decyzja o wspólnym działaniu czterech organizacji zrzeszających przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne, które zgodnie uznały, iż poprawa stanu rzeczy jest ich obowiązkiem.” - podkreślił w swojej wypowiedzi Łukasz Adamowicz.

Ireneusz Węgłowski dodał: „Branża hotelarska od dawna apeluje o egzekwowanie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa w szczególności tych, które decydują o uczciwej konkurencji na rynku usług zakwaterowania. Nieznajomość prawa, omijanie przepisów lub ich błędna interpretacja sprzyjają nadużyciom i nie dają uczciwym przedsiębiorcom poczucia równych szans prowadzenia biznesu.”

Konrad Wielgórski powiedział: „Jako przedstawiciele branży MICE, skupiający się na realizacji projektów z zakresu incentive travel i events, obsługując przede wszystkim klientów instytucjonalnych, zauważyliśmy pewne problemy z implementacją ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Dochodzi do sytuacji, w których do przetargów zapraszane są podmioty, które w teorii takich usług nie świadczą, a co więcej te przetargi wygrywają. W naszej ocenie wpływa to negatywnie na postrzeganie naszej branży, którą chcemy rozwijać i profesjonalizować. Jako SOIT zdecydowaliśmy się przystąpić do CMRT, dzieląc się wiedzą i dobrymi praktykami z uczestnikami rynku, którzy bezpośrednio zamawiają, czy też realizują imprezy turystyczne.”

Na zakończenie konferencji członkowie rady oraz dyrektor CMRT podjęli się próbie zilustrowania, jak będzie wyglądała praca Centrum Monitoringu w najbliższym czasie. Edyta Brykała, której powierzono misję uruchomienia Centrum oraz stworzenia ram organizacyjnych dla tego projektu, podkreśliła, że CMRT to inicjatywa  –¬ startup, docelowo zmierzająca do zarejestrowania swojej działalności jako fundacja. „Swoją siłę i zasięg działania zbudujemy, jeśli uda nam się powiązać interesariuszy rynku usług turystycznych i zaangażować ich do współpracy w realizacji wspólnego celu, jakim jest profesjonalizacja branży usług turystycznych” – podkreśla Edyta Brykała.

Źródło: Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego

Przeczytaj też:

Do góry