en
en
Kontakt

#ZnowuSięSpotykamy - podsumowanie Meetings Week Poland 2020

Tegoroczna edycja Meetings Week Poland stanowiła dwa dni (16 – 17 września) spotkań i rozmów branżowych, które toczyły się w obiektach w pięciu miastach w Polsce (Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu i Warszawie) i online jednocześnie. Pierwszego dnia wydarzenia, w każdym z obiektów zgromadzona była lokalna publiczność, z każdego też głos zabierali uczestnicy dyskusji panelowych. W wydarzeniu wzięło udział kilkudziesięciu mówców, reprezentujących wszystkie sektory rynku spotkań.

Meetings Week Poland tradycyjnie otworzyło spotkanie Poland Meetings Destination. Oficjalnego otwarcia konferencji, a tym samym tegorocznej edycji MWP, dokonali: Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, odpowiedzialny za turystykę, oraz Arkadiusz Opoń, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Obaj podkreślali znaczenie branży turystycznej i przemysłu spotkań dla gospodarki i powagę wyzwań, wobec jakich stanęli przedsiębiorcy tego sektora wraz z nadejściem pandemii i wywołanym nią zamrożeniem gospodarki.

Podczas tej sesji Teresa Buczak z Polskiej Organizacji Turystycznej zaprezentowała po raz pierwszy dane z raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2020”, który mówi o 24,5 tys. spotkań i wydarzeń, jakie w 2019 roku odbyły się w Polsce. W stosunku do danych prezentowanych rok wcześniej liczba wydarzeń jest wyższa o ponad 2000.

Uczestnicy paneli w sesji Poland Meetings Destination podjęli między innymi wątki, związane z komercyjnym i edukacyjnym potencjałem hybrydowych oraz online’owych form konferencji i kongresów, potrzebą stosowania zasad higieny i bezpieczeństwa, wynikających z zagrożenia SARS-2. Zastanawiano się także nad dostępnymi narzędziami stymulacji rynku spotkań, jakie mogą zaoferować samorządy oraz agendy rządowe. Podczas spotkania powrócił także temat lokalnej opłaty turystycznej – minister Gut-Mostowy zadeklarował podjęcie w tym roku ponownych prac nad jej wprowadzeniem.

Sesja przygotowana przez Stowarzyszenie Konferencje & Kongresy w Polsce i Poland Convention Bureau POT toczyła się wokół tezy, mówiącej, że zrównoważony rozwój jest podstawą odbudowy przemysłu spotkań. Zagadnieniu zrównoważonego rozwoju poświęcone były wystąpienia międzynarodowych ekspertek w tej dziedzinie Claudii van’t Hullenaar (Global Destination Sustainable Movement) oraz Lesley Williams (BestCities Global Alliance). Według raportu „Marriott Natureworks Research January 2020” 97 proc. organizatorów wydarzeń wdrażało praktyki zrównoważonego rozwoju do swoich eventów, a 95 proc. profesjonalistów zajmujących się wydarzeniami uważa, że zrównoważony rozwój jest ważny lub niezwykle ważny. W Barcelonie już dzisiaj 93 proc. firm z branży turystycznej deklaruje zaangażowanie w zrównoważony rozwój post COVID-19.

Podczas panelu dyskusyjnego uczestnicy dzielili się przykładami innowacyjnych rozwiązań w obszarze organizacji wydarzeń biznesowych na świecie i w Polsce, wprowadzanych w celu zwiększenia konkurencyjności w dynamicznie zmieniającym się świecie zdominowanym przez COVID-19. Dyskusja zakończyła się stwierdzeniem, że w tym trudnym czasie, w którym obecnie wszyscy się znajdujemy, najważniejsza jest umiejętność adaptacji do nowych warunków.

Sesja „B2B Exhibitions – Back to Business” przygotowana i prowadzona przez Polską Izbę Przemysłu Targowego, poświęcona była wielowątkowej funkcji targów, w szczególności w okresie odbudowy gospodarki. Paneliści zaznaczyli iż targi odgrywają kluczową rolę w odbudowie biznesu, firmy, kontaktów po okresie stagnacji spowodowanej epidemią, są szybkim narzędziem powrotu polskich firm na rynek polski i międzynarodowy, stanowią dźwignię rozwoju miast i regionów oraz polskiej gospodarki, będąc akceleratorem rozwoju gospodarczego na wielu płaszczyznach. Światowy Przemysł targowy to PKB w wysokości 167 mld euro, w samej Europie to 92 mld euro. Rządy europejskie wiedzą, jak ważne są targi dla ich krajowych gospodarek. Zdają sobie sprawę, że jeśli targi podźwigną firmy na nogi, stanie też na nogi cała gospodarka. Perspektywę międzynarodową zaprezentował Nick Dug-dele Moore, regional manager Europe, UFI The Global Association of the Exhibition Industry.

Zakończeniem pierwszego dnia MWP był finałowy koncert tegorocznych Cyber Wianków – Święta Muzyki 2020 pt. „Zaucha jest dobry na wszystko”, w którym uczestnicy wzięli udział wirtualnie, na scanie w wirtualnym centrum konferencyjnym Avatarland, udostępniony przez Krakowskie Biuro Festiwalowe i platformę VOD – Play Kraków.

Spotkania zaplanowane na drugi dzień Meetings Week Poland odbywały się w Warszawie i były transmitowane online. Sesja poświęcona roli organizacji branżowych w przemyśle spotkań i wydarzeń składała się z dwóch paneli. Dyskusja przygotowana przez Stowarzyszenie Branży Eventowej dotyczyła perspektyw organizacji wydarzeń i sytuacji branży eventowej. Dyskusja przygotowana przez Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel i SITE Poland dotyczyła perspektyw podróży biznesowych i motywacyjnych i postawiła pytanie, jak widzą covidową przyszłość agencje incentive travel, linie lotnicze i hotele biznesowe. Wśród konkluzji tego panelu, podczas którego rozmówcy zaprezentowali sytuację rynku, wyzwania dotyczące popytu i szansę na odbudowę branży, były m.in. potrzeba rzetelnej i uczciwej komunikacji dotyczącej pandemii i bezpieczeństwa na trzech płaszczyznach: w mass-mediach, po stronie administracji rządowej oraz ze strony branży – organizatorów wyjazdów, obiektów oraz linii lotniczych. Z punktu widzenia wspomnianej komunikacji bardzo ważne jest – zdaniem zarówno panelistów, jak i uczestników MWP – mówienie o wydarzeniach, które zostały zorganizowane, stąd podczas spotkania ogłoszona została akcja #ZonwuSięSpotykamy.

Aby odbudować popyt w tym sektorze rynku, klienci muszą się czuć bezpiecznie na każdym etapie realizowanego projektu. Za najważniejsze ogniwo w restarcie całej branży turystyki biznesowej i incentive travel zostały uznane linie lotnicze. Nieuniknione jest przystosowanie się do funkcjonowania w nowej „covidowej” rzeczywistości i organizowanie wyjazdów w nowych warunkach. Niezmiennie spotkania face to face są kluczowe w budowaniu zespołów, relacji, wspólnoty, a także motywacji wśród pracowników i partnerów, szczególnie w wymagających czasach. Fundamentem odbudowy przemysłu będą spójne i rzetelnie uzasadnione decyzje administracyjne, regulacje czy wytyczne sanitarne, które budują zaufanie i poczucie bezpieczeństwa, a nie blokują prowadzenie biznesu.

Całościowo zagadnieniu bezpieczeństwa poświęcona była sesja przygotowana przez MPI Poland Chapter. Gościem specjalnym tej części spotkania był międzynarodowy ekspert specjalizujący się w zarządzaniu tłumem, Paul Foster. W swoim wystąpieniu skupił się na nowych zasadach bezpieczeństwa w organizacji eventów. Podczas sesji zaproszeni prelegenci omówili zagadnienie bezpieczeństwa i ochrony z różnych perspektyw – prawnej, cyberbezpieczeństwa, informacji i danych (zaprezentowany został raport „Poland Events Impact”), bezpieczeństwa w terenie podczas wydarzeń integracyjnych w połączeniu z działalnością CSR-ową (panel dotyczył podsumowania akcji Challenge dla GOPR). Prezentujący raport, Krzysztof Celuch podkreślił, że organizacja spotkań i wydarzeń w 2019 roku wygenerowała szacunkowo 1,5 proc. PKB, a ich wkład w gospodarkę wahał się na poziomie 35 mld złotych.

Meetings Week Poland zakończyła gala Kompasy Vistuli, podczas której uhonorowani zostali zwycięzcy pierwszej edycji konkursu wyróżniającego najlepszych absolwentów Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula – w kategorii menadżer Michał Maziarczyk (director of Sales Poland & Baltic States, Liberty International Tourism Group) i Adriana Rogalska (dyrektor, Natura Mazur Resort & Conference), w kategorii przedsiębiorca Diana Jabłońska (współwłaściciel i dyrektor zarządzająca, Dan-Kart). Gala była też okazją to świętowania dziesięciolecia Koła Naukowego Turystyki Biznesowej 2B oraz podsumowania Meetings Week Poland 2020.

MWP 2020 odbył się w Warszawie (FHouse Warsaw, Novotel Centrum Warszawa), Krakowie (Centrum Kongresowe ICE Kraków), Katowicach, (Międzynarodowe Centrum Kongresowe & Spodek), Poznaniu (MTP Poznań Congress Center), Lublinie (Lubelskie Centrum Konferencyjne) oraz online w Wirtualnym Centrum Targowo-Konferencyjnym Avatarland™. Na żywo wszystkie lokalizacje połączył Brill AV Media.

Honorowy patronat nad tegorocznym Meetings Week Poland objęły Ministerstwo Rozwoju oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Wydarzenie, jako partner strategiczny, wspierał także samorząd Województwa Małopolskiego.

Organizatorami MWP są: Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce, MPI Poland Chapter, Stowarzyszenie Branży Eventowej, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, SITE Poland, Polska Izba Przemysłu Targowego, Polska Organizacja Turystyczna Poland Convention Bureau, Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa w Warszawie, The Warsaw Voice, MeetingPlanner.pl i Warszawska Organizacja Turystyczna.

Źródło: www.meetingsweek.pl

Foto: MWP, Think MICE

Do góry