Wpływ pandemii na rynek kolejowy w Polsce i w Europie
W 2019 roku polscy przewoźnicy kolejowi obsłużyli rekordową liczbę podróżnych – 335 mln. W trakcie pandemii spadek przewozów pasażerskich osiągnął w Polsce 38 proc. Największy, aż 90-procentowy odnotowano w Irlandii i w Wielkiej Brytanii, a w Holandii był praktycznie niezauważalny.
Urząd Transportu Kolejowego w lutym 2021 opublikował raport ”Wpływ pandemii COVID-19 na rynek kolejowy w 2020 roku”. Oprócz podstawowych danych o parametrach rynku kolejowego (pasażerskiego i towarowego) w opracowaniu zawarte są również informacje o uruchamianych pociągach i ograniczeniach w liczbie ich zatrzymań, zmianach w połączeniach realizowanych przez poszczególnych przewoźników, punktualności pociągów, a także o ograniczeniach w połączeniach międzynarodowych.
Ograniczenia możliwości podróżowania spowodowane pandemią wpłynęły na zmianę oferty przewozowej. Przewoźnicy oraz organizatorzy publicznego transportu zbiorowego na bieżąco monitorują sytuację na rynku i reagują na zachodzące zmiany, aby zapewnić ciągłość funkcjonowania oraz możliwość bezpiecznego odbycia podróży. Jednak pomimo wprowadzenia na kolei wysokich standardów sanitarnych i dbałości o bezpieczeństwo, pasażerowie ograniczyli swoją mobilność. Wiele osób w obliczu pandemii zostało skierowanych przez pracodawców do świadczenia pracy w formie zdalnej. Odczuwalne dla kolei były również ograniczenia w kształceniu w formie stacjonarnej w szkołach i na uczelniach.
Pandemia Covid-19 dotknęła praktycznie wszystkie branże, również transportową, która jest komplementarną branżą dla turystyki i nieodłączną częścią podróży służbowych. Powrót do stanu z 2019 roku w Polsce i na świecie będzie zależał od sprawnej realizacji szczepień, złagodzenia ograniczeń rządowych i firmowych, dotyczących podróżowania oraz odbudowy zaufania społecznego.
Raport ”Wpływ pandemii COVID-19 na rynek kolejowy w 2020 roku” dostępny w załączniku.