Sopocki rynek spotkań i wydarzeń biznesowych w liczbach
Zestawienie liczbowe w formie infografiki powstało na bazie danych zebranych przez Sopocką Organizację Turystyczną. Dane przekazane przez sopockie obiekty, zostaną wykorzystane przy tworzeniu raportów podsumowujących poprzedni rok na szczeblu regionalnym i ogólnopolskim, za które odpowiedzialne są odpowiednio Gdańsk Convention Bureau oraz Poland Convention Bureau. Zobacz Raport Przemysł Spotkań i Wydarzeń w Polsce.
Sopocka branża spotkań w liczbach
Kurort nad Bałtykiem przyciąga przede wszystkim wydarzenia o charakterze korporacyjnym, stanowiące aż 50% wszystkich imprez. Firmy organizujące eventy w Sopocie, doskonale wiedzą, że miasto ma doskonałą infrastrukturę rekreacyjną, składającą się z unikalnych atrakcji, takich jak m.in. słynne Molo, Hipodrom, Opera Leśna czy Marina.
Dzięki temu uczestnikom wydarzeń łatwo można zaoferować dodatkowe zajęcia - od aktywności sportowych na wodzie i lądzie, po wydarzenia kulturalne, takie jak wizyty w teatrze, muzeum czy galeriach sztuki. W większości obiektów można także skorzystać z zabiegów oferowanych w strefach spa & wellness. Dodatkowym atutem Sopotu są lokale gastronomiczne, w których każdy smakosz znajdzie coś dla siebie - od restauracji po kawiarnie i puby.
W 2022 roku, w kurorcie odbyło się łącznie 338 spotkań i wydarzeń o charakterze biznesowym, w których uczestniczyło prawie 84 000 osób. – Należy pamiętać, że w zestawieniu uwzględnione zostały wyłącznie wydarzenia z udziałem grup liczących 50 i więcej osób – mówi Bartłomiej Barski, Prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej.
Ponad 80% z puli 338 spotkań zostało zorganizowanych w hotelach, pozostałe m.in. w leżącej na granicy Sopotu i Gdańska, Ergo Arenie czy sopockim Hipodromie – dodaje Barski.Jak, w skali 37-tysięcznego miasta i na tle dużej konkurencji ze strony innych ośrodków miejskich z bogatą infrastrukturą konferencyjną, wypadł Sopot? – Czas pokaże.
Po raz pierwszy udało nam się zebrać dane na taką skalę. Od tej pory zamierzamy regularnie pozyskiwać takie informacje od naszych partnerów, by móc realnie ocenić kondycję przemysłu spotkań w Sopocie. – wyjaśnia Prezes Sopockiej Organizacji Turystycznej. W kwestii pochodzenia uczestników, w 2022 roku dominowali goście krajowi, którzy stanowili 84% wszystkich osób. Mogło to mieć wpływ na to, że jak wskazują dane przeważały eventy jednodniowe (49%), a co trzecie wydarzenie trwało dwa dni (32%).
Niewiele mniej, bo 43% ogółu spotkań biznesowych, stanowiły konferencje i kongresy. Hotele z największym zapleczem konferencyjnym w Trójmieście i najwyższy standard świadczonych usług sprawiają, że w Sopocie cyklicznie organizowane są m. in.
- Europejski Kongres Finansowy
- Local Trends - Samorządowy Kongres Finansowy
- Europejskie Forum Nowych Idei
Każde z tych wydarzeń, każdego roku, gromadzi w Sopocie po kilkaset osób.
Wydarzenia w Sopocie z reguły odbywają się jesienią, ale część z nich, w miesiącach tzw. „ciepłych”. Konferencja lub wydarzenie korporacyjne w czerwcu, w hotelu w bezpośrednim sąsiedztwie plaży i morza, to niewątpliwy atut naszego miasta – przekonuje Bartłomiej Barski.
Potwierdzeniem tych słów są zgromadzone dane. Ulubionymi miesiącami organizatorów okazały się:
- październik 16%
- wrzesień 14%
- maj 12%
- czerwiec 12%
Biorąc pod uwagę skalę wydarzeń, przeważały mniejsze eventy, w których uczestniczyło 50-70 osób. Stanowiły one prawie 44% z całej puli spotkań w 2022 roku. Kolejne w zestawieniu znalazły się wydarzenia liczące od 100 do 200 uczestników (20%).
Najbardziej zróżnicowane wyniki można zaobserwować w zakresie branż, które zdecydowały się lokować swoje wydarzenia w Sopocie. Na niewielkie prowadzenie wysunął się sektor handlowo-usługowy (36%), zaś za jego plecami, niemal z takim samym wynikiem, znalazły się branże: techniczna (16%), humanistyczna (15%), medyczna (14%) i ekonomiczno-polityczna (13%).
Sopot to nie tylko „letnia stolica Polski”
Sopot jest idealnym miejscem do organizacji najważniejszych wydarzeń biznesowych przez cały rok, dzięki swojej dogodnej lokalizacji w samym centrum aglomeracji trójmiejskiej oraz bliskości Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Co więcej, w Sopocie znajdują się obiekty oferujące jedne z największych przestrzeni konferencyjnych w województwie pomorskim, co dodatkowo przyciąga prestiżowe wydarzenia biznesowe.
W 21 sopockich hotelach dostępnych jest ponad 3 300 łóżek, a dodatkowych 11 000 miejsc noclegowych oferują obiekty niekategoryzowane np. apartamenty czy kempingi. Goście mogą wybierać zarówno spośród hoteli globalnych sieci (Radisson Blu, Sheraton, Sofitel Grand, Marriott Resort & Spa) czy tych o charakterze butikowym (Hotel Testa, Rezydent Sopot MGallery).
Pełnię możliwości dopełniają obiekty pokroju Opery Leśnej, Hipodromu z Halą Pomarańczową czy Ergo Areny oraz Sopockie Błonia, gotowe przyjąć od kilkuset do kilku tysięcy uczestników w różnej konfiguracji.
źródło: Sopocka Organizacja Turystyczna, Fot: POT
Przeczytaj też:
- Blogerki z Holandii odkrywają uroki Pomorza
- Bartłomiej Barski nowym prezesem Sopockiej Organizacji Turystycznej