Raport Tourism Sales Climate Index
Wraz z luzowaniem obostrzeń zmieniły się decyzje zakupowe i nastroje klientów niemieckich, co od 2005 roku bada firma konsultingowa Dr. Fried & Partner, co miesiąc przygotowując raport Tourism Sales Climate Index. W maju w badaniu Tourism Sales Climate Index wzięło udział 109 biur podróży z Niemiec (w poprzednim miesiącu 131).
Wyniki raportu służą jako wczesny wskaźnik rozwoju gospodarczego i zapewniają miarodajny przegląd przeszłej, obecnej i przyszłej sytuacji rynkowej, a także nastrojów w sprzedaży usług turystycznych.
Niemcy, podobnie jak Polacy i inne narody, tęsknią za latem i dalszymi ułatwieniami w podróżowaniu. W kwietniu wyniki Tourism Sales Climate Index były nadal spadkowe, obecnie jednak widać wyraźny trend wzrostowy, spowodowany poprawą sytuacji i nadzieją, którą przyniósł postęp w szczepieniach przeciw Covid-19.
Po raz pierwszy od marca 2020 r. niewielki odsetek uczestniczących w badaniu biur podróży (0,9 proc.) dobrze ocenia obecną sytuację w sprzedaży usług turystycznych. To pierwsza pozytywna ocena od ponad roku. Ponadto wzrósł odsetek respondentów oceniających obecną sytuację w sprzedaży usług turystycznych jako zadowalającą. O ile w poprzednim miesiącu 2,3 proc. respondentów oceniło sytuację jako zadowalającą, obecnie jest to 8,3 proc. Niemniej jednak zdecydowana większość ankietowanych nadal ocenia obecną sytuację jako złą (90,8 proc.).
W porównaniu z poprzednimi miesiącami widać jednak lepszą ocenę bieżącej sytuacji. W porównaniu z rokiem 2020 w ostatnich 2-3 miesiącach poprawia się również sprzedaż usług turystycznych. 10,2 proc. biur podróży twierdzi, że liczba ta wzrosła. W poprzednim miesiącu tylko 3,1 proc. respondentów podzielało tę opinię. 32,4 proc. uczestników badania ocenia sprzedaż na niezmienionym poziomie w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym miejscu należy liczyć się z niskim poziomem sprzedaży z poprzedniego roku. Nieco ponad połowa biur (57,4 proc.) nadal twierdzi, że sprzedaż usług turystycznych spadła w porównaniu z rokiem poprzednim. Pomimo zauważalnego trendu wzrostowego obecna sytuacja nadal oceniana jest jako krytyczna.
Z drugiej strony w maju 2021 roku nastąpiła wyraźna poprawa oceny popytu w przyszłości. Prawie połowa ankietowanych (45,9 proc.) zakłada, że popyt na usługi turystyczne w ciągu najbliższych 6 miesięcy wzrośnie w porównaniu z rokiem poprzednim (miesiąc poprzedni: 21,4 proc.). Z kolei 20,2 proc. (w poprzednim miesiącu 22,1 proc.) oczekuje, że popyt pozostanie na tym samym poziomie, a 33,9 proc. (w poprzednim miesiącu: 56,5 proc. ) spodziewa się spadku popytu.
Wraz ze wzrostem popytu pojawił się optymizm, co do przyszłych wyników finansowych. 31,5 proc. ankietowanych spodziewa się, że ich sytuacja finansowa poprawi się w ciągu najbliższych 6 miesięcy. W poprzednim miesiącu stwierdziło to 11,5 proc. uczestniczących w badaniu. Niemniej jednak około 36 proc. uczestników badania spodziewa się, że ich sytuacja nie zmieni się w ciągu najbliższych kilku miesięcy, z kolei 32,4 proc. spodziewa się jej pogorszenia. W poprzednim miesiącu spodziewało się tego jednak aż 63,4 proc. respondentów.
Chociaż wielu respondentów nadal sceptycznie odnosi się do przyszłości to widać progres i nadzieję, iż wraz z rosnącym popytem poprawią się i zyski, których miejmy nadzieję beneficjentem będzie również Polska.
Od wielu lat rynek niemiecki należy do najważniejszych rynków generujących zagraniczny ruch turystyczny w Polsce. Szacuje się, iż około 10 proc. przyjazdów Niemców do Polski to podróże w celach biznesowych. Obecnie rząd Niemiec luzuje obostrzenia dotyczące przebywania i przyjeżdżania do kraju. Od 30 maja Polska nie jest uznawana za obszar podwyższonego ryzyka. Z kolei Niemiecka Centrala Turystyki (DZT), powołując się na dane Federalnego Urzędu Statystycznego informuje, iż w ubiegłym roku pod względem liczby wykupionych noclegów w pierwszej trójce znaleźli się Holendrzy, Szwajcarzy i Polacy, którzy awansowali z ósmego miejsca.
Źródło: www.fried-partner.de
Opracowała: Aneta Książek