en
en
Kontakt

Premiera 9. edycji Barometru SOIT

barometr-soit-raport-inventive-podroze-motywacyjne.jpg

W konferencji wzięli udział przedstawiciele prasy branżowej, prasy ogólnopolskiej oraz Travel Reps reprezentujący zagraniczne firmy na polskim rynku, przedstawiciele sieci hotelowych oraz linii lotniczych. Specjalnymi Gośćmi wydarzenia, byli Piotr Borys Sekretarz Stanu przy Ministerstwie Sportu i Turystyki oraz Dominik Borek Dyrektor Departamentu Turystyki przy Ministerstwie Sportu i Turystyki, którzy przyjęli zaproszenie wystosowane przez Łukasza Adamowicza przedstawiciela SOIT przy Radzie Polskiej Organizacji Turystycznej. Obecność tak ważnych Gości świadczy o rosnącym zainteresowaniu sektorem branży spotkań, jakim są podróże motywacyjne.

soit-ministerstwo.jpg

msit-barometr-soit.jpg

Konferencja moderowana i prowadzona była przez Grażynę Woźniczka – Wiceprezesa SOIT do spraw komunikacji. Z ramienia SOIT obecni byli również Agata Gościńska Prezes Stowarzyszenia pełniąca funkcję Gospodarza wydarzenia oraz Łukasz Adamowicz, który razem z Krzysztofem Pobożniakiem udzielali komentarzy do badań oraz odpowiadali na pytania dziennikarzy.

soit.jpg

soit-barometr-warszawa.jpg

wozniczka-soit.jpg

Wyniki Barometru SOIT

Tegoroczna 9 edycja Barometru pokazuje wyniki z 2023 roku oraz prognozę na 2024 rok, z których jasno wynika jak agencje radzą sobie w po pandemicznym świecie, świecie w którym wojna za naszą wschodnią granicą i bardzo szybko zmieniające się czynniki makro i mikroekonomiczne w diametralny sposób zmieniają naszą rzeczywistość.

Po raz pierwszy badanie zostało poszerzone o polskie realizacje, które stanowią całkiem pokaźną część biznesów agencji członkowskich. Prezentowane dane są doskonałym punktem odniesienia i podstawą do podejmowania biznesowych decyzji dla organizacji zajmujących się promocją regionów turystycznych, linii lotniczych czy globalnych sieci hotelarskich.

barometr-soit-2024.jpg

Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski. Liczba zagranicznych wyjazdów Incentive zrealizowanych przez agencje SOIT:

  • W roku 2019 liczba wszystkich wyjazdów wyniosła 826
  • W roku 2023 liczba wszystkich wyjazdów przekroczyła 1200.
  • W 2024 roku liczba wyjazdów w porównaniu z 2022 ulegnie podwojeniu
  • W 2023 64 % agencji zrealizowało do 30 wyjazdów, a 18% pomiędzy 31 a 49, podczas gdy prognoza na 2024 pokazuje, ze odsetek wyjazdów pomiędzy 31 a 49 wzrósł do 23 %

Jak wyglądało to budżetowo?

  • W 2019 roku można odnotować większą stabilność – coraz większy odsetek firm wskazuje na brak zmiany budżetów na zagraniczne wyjazdy incentive.
  • W roku 2022 odnotowano gwałtowny wzrost budżetów na wyjazdy incentive,
  • W roku 2023 wzrosty były odnotowane przez 73% badanych, w 2024 roku sytuacja według prognoz będzie zbliżona.

Wyjazdy europejskie

  • W roku 2019 najczęściej realizowano wyjazdy europejskie w budżecie (na osobę) 4-5 tys. zł.
  • W 2022 oraz 2023 roku wyraźnie wzrosła liczba wyjazdów w kwocie powyżej 12 tys. złotych.
  • Prognoza 2024: wzrośnie liczba wyjazdów w kwocie 6-7 tys. zł oraz 8-9 tys. zł.

Kraje pozaeuropejskie

  • W roku 2019 najczęściej realizowano wyjazdy pozaeuropejskie w budżecie (na osobę) 8-9 tys. zł.
  • W 2023 roku wzrosła liczba wyjazdów w budżetach powyżej 10 tys. zł na osobę
  • Prognoza 2024: wzrośnie liczba wyjazdów pozaeuropejskich w budżetach od 10 do 16 tys. zł na osobę.

Łukasz Adamowicz podkreślił, że wzrost budżetów wynika ze wzrostu cen połączeń lotniczych świadczeń hotelowych. Obecnie nie ma możliwości realizacji wyjazdów w budżetach sprzed pandemii, wzrost budżetów wymusił rynek.  

Liczba zapytań

  • Niemal wszyscy przedstawiciele badanych firm odnotowali wzrost zapytań w 2022 roku.
  • W 2023 roku zapytania klientów ustabilizowały się, jednak nadal niemal 2/3 badanych wskazało wzrost.
  • Prognoza 2024: ponad połowa badanych spodziewa się dalszego wzrostu zapytań.

barometr-soit-podroze-motywacyjne.jpg

Rynek incentive w Polsce

Po raz pierwszy w badaniu zadaliśmy pytania o realizację w Polsce, które stanowią pokaźny odsetek realizacji naszych Członków. Do tej pory badanie obejmowało wyjazdy zagraniczne, jednak zauważamy, że po pandemii liczba realizacji w Polsce rośnie. Jak to wygląda w liczbach?

  • Przed pandemią (2019r.) szacowane obroty wszystkich firm stowarzyszonych w SOIT na wyjazdach incentive wynosiły od 180 do 230 milionów złotych.
  • W 2020 roku łączne obroty firm SOIT spadły do poziomu 56 mln zł, 2021 rok przyniósł znaczną poprawę, jednak dopiero w 2022 roku całkowity obrót firm SOIT zbliżył się do poziomu z 2019 roku.
  • Od 2021 całkowite obroty firm SOIT co roku są większe.
  • Prognoza 2024: całkowite obroty firm stowarzyszonych w SOIT ponownie wzrosną.

rynek-incentive-w-polsce.png

Wyjazdy incentive to niezwykle użyteczne narzędzie motywacji pracowników oraz narzędzie do wzrostu sprzedaży. Jakie branże z niego korzystają?

barometr-soit-badania-rynek-incentive-w-polsce.png

Nastroje właścicieli agencji

Co na to wpływa? Na pewno wciąż niepewna sytuacja rynku, która uzależniona jest od sytuacji politycznej i ekonomicznej na świecie.

  • Pandemia koronawirusa wywołała najgorsze nastroje uczestników badania w historii Barometru SOIT.
  • W 2021 roku odnotowano znaczną poprawę, jednak nadal prawie 60 proc. uczestników badania deklarowało niski poziom satysfakcji.
  • Rok 2022 przyniósł znaczną poprawę nastrojów właścicieli i osób zarządzających firmami, jednak rekordowy optymizm odnotowany w 2019 roku nie powrócił.
  • W roku 2023 widoczny jest spadek najwyższych ocen, natomiast prawie połowa badanych firm wskazała niskie oceny satysfakcji – do 5.

Wojna za wschodnią granicą, liczne czynniki mikro i makroekonomiczne mają realny wpływ na nastroje właścicieli, którzy po doświadczeniu pandemii ostrożniej i z mniejszym optymizmem podchodzą do swoich biznesów.

SOIT

Stowarzyszenie zrzesza liderów rynku incentive travel. Od 2009 roku działa na rzecz profesjonalizacji i edukacji branży oraz wyznacza najwyższe standardy organizacji podróży incentive travel. SOIT zrzesza aktualnie 30 członków zwyczajnych reprezentujących 23 profesjonalne agencje incentive Travel, spełniające wysokie kryteria dotyczące doświadczenia, bezpieczeństwa, obrotów i jakości świadczonych usług. Celem stowarzyszenia jest propagowanie incentive travel jako silnego i efektywnego narzędzia biznesowego.

Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel od 2014 roku systematycznie przeprowadza badanie Barometru wśród swoich członków. Od 2017 roku badanie przeprowadza certyfikowana agencja ABR SESTA, która również opracowała kompleksowy raport obejmujący badania z poprzednich lat. Autorem, inicjatorem i pomysłodawcą jest Krzysztof Pobożniak pełniący obecnie funkcję Wiceprezasa Zarządu Stowarzyszenia do spraw finansowych. Podczas konferencji Krzysztof Pobożniak prezentował i omawiał wyniki.

Partnerami wydarzenia byli Firma EBury oraz hotel Hilton Warsaw City. Oprawę fotograficzną wykonała Katarzyna Cegłowska.

Do góry