Polska Izba Przemysłu Targowego (PIPT) publikuje wyniki badań branży targowej
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, po długiej przerwie spowodowanej pandemią COVID-19, targi powróciły do regularnego kalendarza wydarzeń. Według najnowszych wyników badań opublikowanych przez Polską Izbę Przemysłu Targowego (PIPT), w roku 2022 odbyło się 123 imprez targowych, które zostały poddane audytom statystyk targowych przez Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych - CENTREX. Oznacza to, że liczba targów w Polsce wzrosła do 65% w porównaniu do okresu sprzed pandemii.
Firmy targowe starają się odbudować swoją kondycję finansową i produkcyjną po pandemii COVID-19. Dotyczy to nie tylko organizatorów targów, ale również firm projektujących i budujących stoiska, transportowych i oferujących inne usługi związane z targami. W przypadku organizatorów targów, wynajęta powierzchnia wystawiennicza stanowiła 71% poziomu sprzed pandemii. Frekwencja zarówno wystawców, jak i zwiedzających wzrosła, ale powoli.
Liczba wystawców w 2022 roku wyniosła jedynie 55% w porównaniu do 2019 roku, podobnie jak liczba wystawców zagranicznych (52%) i zwiedzających (57%). Jednak niektóre imprezy targowe zanotowały znaczny wzrost zarówno powierzchni wystawowej, jak i liczby zwiedzających w porównaniu do najlepszych lat prosperowania, np. Cavaliada czy MSPO.
Niski poziom liczby wystawców na targach w Polsce oraz w Europie utrudnia powrót do silnej kondycji finansowej firm projektujących i budujących stoiska oraz firm transportowych i IT na rzecz wystawców. Dla większości z tych firm, 50% ich przychodów pochodziło z usług dla wystawców na targach zagranicznych.
Warto podkreślić, że polskie firmy projektujące i budujące stoiska targowe oraz dostawcy rozwiązań multimedialnych na stoiska uważane są za jedne z najlepszych w Europie. To wszystko wpłynęło na przychody branży w 2022 roku, które w porównaniu do 2019 roku oscylowały na poziomie 60-70%, chociaż niektóre firmy zanotowały wzrost przychodów nawet o 40% w porównaniu do roku 2019.
Jednakże są to pojedyncze przypadki. Przychody z 2022 roku były znacznie wyższe niż z roku 2021, średnio o 50%, ale wynikało to z faktu, że w 2021 roku targi były zamrożone do czerwca, a pierwsze imprezy targowe odbyły się dopiero w III i IV kwartale.
Kryteria |
Rok bazowy 2019 |
2021*** |
2022 |
Poziom 2022 do 2019 |
Liczba targów |
189 |
73 |
123 |
65% |
Całkowita wynajęta powierzchnia targowa m2 |
760 932 |
395 690 |
539 965 |
71% |
Liczba wystawców ogółem |
25 598 |
6 786 |
13 973 |
55% |
Liczba wystawców międzynarodowych |
5 339 |
1 508 |
2 750 |
52% |
Liczba zwiedzających** |
1 580 846 |
436 429 |
894 123 |
57% |
*Dane uwzględniają wyłącznie statystyki targów w Polsce poddanych audytowi CENTREX – Międzynarodowemu Związkowi Statystyk Targowych.
**Liczba zwiedzających jest zaniżona. Wstęp na część targów jest bez biletów, w związku z tym nie można oszacować liczby zwiedzających
***W roku 2020 branża była zamrożona z powodu pandemii COVID-19
Większość firm (ponad 80%) prognozuje, że powrót do poziomu sprzed pandemii może potrwać do 2024 roku. Proces odbudowy kondycji firm targowych do poziomu z 2019 roku będzie długotrwały i będzie zależał od kilku czynników, takich jak wojna na Ukrainie, wzrost cen paliw, energii oraz dwucyfrowy poziom inflacji, a co za tym idzie wzrost kosztów pracy.
Firmy targowe staną przed trudnym wyzwaniem odbudowy kondycji, ponieważ aktualnie brakuje im wystarczającej liczby specjalistów, którzy zostali zwolnieni lub odeszli z branży po ponad 18 miesiącach zastoju.
Mimo to, dane wskazują na wyraźną tendencję wzrostową, która - według wielu firm targowych - utrzyma się również w 2023 roku. Wielu przedsiębiorców oczekuje nawet wyrównania poziomu przychodów z 2019 roku, podczas gdy inni przewidują, że zajmie to około 1-2 lat.
Polska Izba Przemysłu Targowego
Polska Izba Przemysłu Targowego działa jako izba gospodarcza przedsiębiorców branży targowej oraz branż związanych z organizacją targów, wystaw i eventów od 2006 roku, a wcześniej w latach 1993-2006 jako Polska Korporacja Targowa. Członkami PIPT są organizatorzy targów i operatorzy obiektów targowo-konferencyjnych, dostawcy usług projektowania, budowy i wyposażania stoisk targowych, transportu i spedycji targowej, organizatorzy wystąpień polskich firm w targach za granicą, przedstawicielstwa targów zagranicznych w Polsce, firmy z branży reklamy i marketingu, IT, media, przedsiębiorstwa gastronomiczne i dostawcy bazy noclegowej dla klientów targów.
Misją Izby jest służenie jako wszechstronna platforma współpracy uczestników rynku targowego w Polsce, integracja członków i ich identyfikacja ze środowiskiem branżowym, promowanie udziału w targach jako skutecznego elementu strategii marketingowej, promowanie międzynarodowych.Więcej na stronie Polskiej Izby Przemysłu Targowego.
Dodatkowe informacje również na stronie Centrex - International Exhibition Statistics Union – Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych.
W tym roku PIPT obchodzi 30-lecie powstania.
Źródło: info. pras. PIPT
Przeczytaj również: Raport Przemysł Spotkań i Wydarzeń w Polsce