Nowe lotnisko Warszawa-Radom: Branża odkrywa potencjał portu lotniczego
Polskie Porty Lotnicze i Poland Convention Bureau zaprosili przedstawicieli branży MICE oraz media na wyjazd studyjny do nowo wybudowanego Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Lotnisko ma przyczynić się do odciążenia stołecznego Portu Lotniczego im. F. Chopina. W trakcie wizyty uczestnicy zapoznali się z infrastrukturą i historią. Od momentu otwarcia w kwietniu 2023 roku, lotnisko obsłużyło już 15 000 pasażerów.
W tym tygodniu lotnisko Warszawa-Radom gościło przedstawicieli branży spotkań i wydarzeń oraz media w ramach wyjazdu studyjnego zorganizowanego przez Polskie Porty Lotnicze i Poland Convention Bureau. Celem wyjazdu było zapoznanie się z tym najnowszym europejskim lotniskiem, które zostało otwarte zaledwie kilka miesięcy temu. Lotnisko Warszawa-Radom, od momentu swojego otwarcia 27 kwietnia tego roku, obsłużyło 15 000 pasażerów.
Lotnisko szacuje:
- 40 proc. obsłużonych do tej pory pasażerów pochodziło z Warszawy i centralnego Mazowsza,
- 60 proc. z Radomia i Kielc.
Obecnie w tygodniu realizowanych jest 14 operacji lotniczych do 6 krajów, a liczba połączeń cały czas wzrasta. Lotnisko Warszawa-Radom może obsłużyć do 3 milionów pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie nawet 6 milionów.
Podczas wyjazdu studyjnego grupa uczestników miała okazję poznać historię lotniska, zwiedzić jego różne strefy, w tym strefę non-Schengen oraz strefę wolnocłową, a także spotkać się z przedstawicielami portu. Pierwsze wrażenie, jakie zyskali, było pozytywne. Nowoczesny terminal o imponującej powierzchni 30 000 metrów kwadratowych, pas startowy o długości 2500 metrów, stanowiska check-in i kontroli bezpieczeństwa, bogata strefa komercyjna z restauracjami, kawiarniami i sklepami duty free oraz obszar z placami zabaw dla dzieci to tylko niektóre z udogodnień, jakie oferuje radomskie lotnisko. Dogodne połączenia autobusowe z Warszawy i Kielcami (shuttle busy - tylko 5 PLN w jedną stronę z Warszawy i Kielc - 1,5 - 1 h drogi), rozległy parking na ponad 625 miejsc postojowych oraz współdzielenie części lotniska z wojskowym lotniskiem to dodatkowe atuty portu.
Lotnisko Warszawa-Radom, wybudowane przez Polskie Porty Lotnicze (PPL) na miejscu wcześniejszego portu lotniczego, ma za zadanie przyczynić się do odciążenia lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie, które osiągnęło już swoje możliwości. Port ten skoncentrowany jest głównie na obsłudze pasażerów z regionu, którzy mieszkają w promieniu około 100-150 km od Radomia. Jednak przyjmuje również podróżnych z odleglejszych zakątków kraju. Obecnie lotnisko Warszawa-Radom obsługuje połączenia do Rzymu, Paryża oraz wybranych destynacji europejskich, takich jak Bułgaria i Grecja, w ramach współpracy z touroperatorami.
Pomimo krytyki, która często pojawia się w prasie, radomskie lotnisko zdobywa coraz większe uznanie. Jego infrastruktura umożliwia przyjmowanie różnych typów samolotów, w tym popularnych A320 i B737, jak również większych maszyn, takich jak Dreamliner.
Lotnisko Warszawa-Radom ma duży potencjał jako lotnisko wspomagające port im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także jako najbliższe lotnisko dla Targów Kielce, gdzie odbywają się międzynarodowe wydarzenia, w tym targi zbrojeniowe.
Wkrótce radomskie lotnisko będzie miało szansę zaprezentować się szerszej publiczności. Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show Radom 2023 odbędą się 26 i 27 sierpnia na tym właśnie lotnisku. Pokazy lotnicze, które będą miały miejsce zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy, zapowiadają się jako wyjątkowe wydarzenie.
Lotnisko Warszawa-Radom ma przed sobą obiecującą przyszłość. Miejsce to z pewnością zasługuje na większą uwagę i wsparcie, ponieważ może odegrać istotną rolę w rozwijaniu polskiej infrastruktury lotniczej.
Polecamy również Forum Routes Europe w Łodzi.
Fot. PPL Polskie Linie Lotnicze, AK, POT