en
en
Kontakt

Nabór wniosków o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych".

Nabór wniosków o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych".

Minister Sportu i Turystyki informuje o możliwości składania wniosków o nadanie uprawnień do certyfikowania kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych". Szczegóły dostępne są na portalu ZSK pod następującym linkiem https://kwalifikacje.gov.pl/ogloszenia/skladanie-wnioskow-o-ic

Zintegrowany System Kwalifikacji

Rozwiązania, które wprowadza Zintegrowany System Kwalifikacji, to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce. Jak wskazują doświadczenia innych krajów europejskich, dzięki wprowadzeniu systemu opartego na ramie kwalifikacji powinna wzrastać liczba osób zainteresowanych uczeniem się i zdobywaniem kolejnych kwalifikacji, co wpłynie nie tylko na ich sytuację zawodową, lecz także na ich poczucie bezpieczeństwa na rynku pracy.

W Polsce kwalifikacje nadawane są w systemach oświaty i szkolnictwa wyższego, ale także przez stowarzyszenia i organizacje branżowe, funkcjonujące na podstawie różnych przepisów. Niektóre z kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego odpowiadają wysokim standardom jakości, ale nie wszystkie. Zintegrowany System Kwalifikacji wprowadził mechanizmy zapewniające jakość włączonych do systemu kwalifikacji.

W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji bardzo ważną rolę pełni Polska Rama Kwalifikacji (PRK), która jest odniesiona do ramy europejskiej. Każda kwalifikacja włączona do zintegrowanego systemu ma przypisany odpowiedni poziom PRK. Dzięki temu polskie świadectwa i certyfikaty są bardziej czytelne zagranicą.

Zintegrowany System Kwalifikacji jest skierowany zarówno do osób, które pragną uczyć się i rozwijać przez całe życie, jak i do młodych pokoleń przygotowujących się do wejścia na rynek pracy. W systemie tym kluczowe stają się konkretne efekty uczenia się, czyli nasza wiedza, umiejętności oraz kompetencje, a także to, jak potrafimy je zastosować w życiu zawodowym i społecznym.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Pozyskiwanie i organizacja wydarzeń, w szczególności międzynarodowych konferencji i kongresów, to złożony i długotrwały proces, który czasem trwa lata. Wymaga on specjalistycznej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych. W procedurach konkursowych na organizację wydarzenia zazwyczaj skuteczniejsi są organizatorzy, którzy są świadomi swojej oferty oraz ściśle współpracują z tzw. ambasadorami kongresów. Ich podejście integruje profesjonalne wsparcie dla kongresu z pełniejszą znajomością celów specyficznych dla stowarzyszeń i organizacji.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wyznaczanie dobrych standardów usług w obszarze przemysłu spotkań znajduje się w kręgu zainteresowań Poland Convention Bureau (PCB). PCB, działające od 2002 roku w strukturach Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), jest jednostką odpowiedzialną za promocję Polski jako atrakcyjnej destynacji dla organizacji spotkań i wydarzeń biznesowych. Stanowi ono również platformę instytucjonalnej współpracy organów administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorców z dziedziny turystyki biznesowej, w tym samorządu gospodarczego i zawodowego oraz stowarzyszeń działających w tej dziedzinie.

Podmioty wyspecjalizowane w planowaniu i organizacji wydarzeń, posiadające odpowiednie doświadczenie organizacyjne, zaplecze techniczne oraz przeszkolony zespół pracowników, którzy znają obecne trendy (np. dotyczące bezpieczeństwa, zrównoważenia spotkań, spotkań hybrydowych i online), mają większe szanse na pozyskiwanie i organizację międzynarodowych spotkań i wydarzeń w Polsce.

Świadome tego, PCB POT od lat prowadzi programy rekomendacji firm wyspecjalizowanych w kompleksowej organizacji i obsłudze kongresów (PCO), podróży motywacyjnych (ITC) w Polsce, a także convention bureaux.

Celem tych programów jest identyfikowanie i wspieranie podmiotów, które świadczą fachowe i kompleksowe usługi w zakresie organizacji i obsługi kongresów oraz podróży motywacyjnych w Polsce, a także usystematyzowanie funkcjonowania miejskich i regionalnych convention bureaux, które zajmują się promocją miast lub regionów jako atrakcyjnych miejsc do organizacji spotkań i wydarzeń.

Certyfikat nadany przez Prezesa POT potwierdza rzetelność, dobre praktyki i najwyższe standardy obsługi klienta. Rekomendacja jest przyznawana firmom na dwa lata, a po wygaśnięciu okresu ważności, firmy mogą starać się o jej przedłużenie.

- Nasz sektor jest zróżnicowany i myślę, że dla każdego jest miejsce. Profesjonalni Organizatorzy Kongresów działają proaktywnie, są członkami stowarzyszeń międzynarodowych, inicjują składanie ofert, współpracują z Ambasadorami i miastami. To wysoka liga. Kwalifikacja „Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych" uporządkuje proces szkolenia średniego szczebla (uczniowie i abiturienci szkół turystyczno-hotelarskich) i da jego uczestnikom czytelny certyfikat potwierdzający ich umiejętności w zakresie planowania i organizacji spotkań i wydarzeń. Procesowi poddać się mogą również osoby, które są w trakcie studiów lub mają wyższe wykształcenie i chciałyby otrzymać stosowny certyfikat. Wpisane do ZRK kwalifikacje zawierają fragmenty wiedzy i umiejętności potrzebnych do kompleksowej obsługi konferencji w obiektach konferencyjnych, głównie w hotelach. Nowa kwalifikacja łączy wszystkie elementy potrzebne do zrealizowania dobrego wydarzenia w jedną całość i tym samym tworzy nową jakość obsługi klienta. Nie tak dawno zleceniodawca konferencji, który zgłaszał się do hotelu w celu uzgodnienia spraw organizacyjnych rozmawiał z kilkoma osobami, od recepcji/rezerwacji po gastronomię i obsługę sal konferencyjnych -  powiedziała Aneta Książek, kierowniczka Poland Convention Bureau. 

Lista rekomendowanych Profesjonalnych Organizatorów Kongresów tutaj, lista cerryfikowanych Profesjonalnych Organizatorów Podróży Motywacyjnych tu oraz rekomendowane biura convention w Polsce tutaj.

Szacuje się, że po COVID-19 zatrudnienie w podróżach i turystyce w Europie spadło o 9.3%, co odpowiada 3.6 mln miejsc pracy. Braki kadrowe w turystyce z różnym nasileniem dotykają wszystkie kraje Europy. Praca w skróconym wymiarze czasu pracy, czasowe zwolnienia pracowników i pogoń za szybkimi zyskami wielu firm hotelarsko-turystycznych spowodowały dalszą niepewność miejsc pracy w sektorze i są powodem, dla którego większość pracowników opuściła sektor i nigdy nie wróciła. Sytuację tej branży dodatkowo pogorszyła wojna na wschodzie Europy. Podnoszenie kompetencji oraz poprawa atrakcyjności miejsc pracy wydaje się zatem być jednym ze sposobów walki z niedoborami siły roboczej w branży HORECA w Polsce - dodała Książek.

branza-hotele.jpg

Do góry