Laboratorium Twórców na V Forum Turystyki Europejskiej we Wrocławiu
Relacja ze szkolenia "Digital Marketing w Turystyce" w ramach projektu Laboratorium Twórców
Spotkanie we Wrocławiu stanowiło część innowacyjnego projektu edukacyjno-konsultingowego Polskiej Organizacji Turystycznej zatytułowanego Laboratorium Twórców. Jego celem jest wspieranie branży MICE w efektywnym wykorzystaniu e-marketingu poprzez naukę i inspirację.
Szkolenie rozpoczęło się od zaintrygowania pytaniem: co łączy targi turystyczne, norweskiego DJ-a Foxa oraz piosenkarkę z Zakopanego z promocją destynacji w internecie? Odpowiedź na to pytanie została udzielona na końcu warsztatów w hotelu Novotel&ibis Wrocław Centrum.
Na wstępie omówiono kluczowe elementy najnowszego raportu dostępnego na DataReportal dotyczącym Digital Marketingu. Dokument liczący prawie 200 stron zawiera kluczowe informacje dotyczące marketingu internetowego zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej. Według danych globalnych, prawie 70% populacji posiada telefon komórkowy lub smartfon, ponad 65% korzysta z internetu, a 61% aktywnie uczestniczy w mediach społecznościowych. Ponad 97% użytkowników internetu posiada smartfony, z czego ponad 58% korzysta z komputerów, a prawie 1/3 z tabletów. To potwierdza, że smartfony są kluczowym urządzeniem dla internautów. Średnio spędzamy w internecie ponad 6 godzin dziennie, z czego blisko 2,5 godziny to czas spędzony na platformach społecznościowych.
Globalnie użytkownicy internetu korzystają z niego głównie w celu poszukiwania informacji, utrzymywania kontaktu z rodziną i przyjaciółmi oraz oglądania wideo i filmów. Jeśli chodzi o wykorzystanie mediów społecznościowych, główne cele to utrzymanie kontaktu z bliskimi, wypełnienie czasu wolnego oraz pozyskiwanie informacji. Użytkownicy różnych grup wiekowych korzystają z od 5 do 7,5 platform społecznościowych.
Różne platformy społecznościowe angażują użytkowników w różne aktywności - TikTok dominuje pod kątem oglądania zabawnych filmów lub rozrywki, Instagram jest miejscem publikacji zdjęć i filmów, natomiast LinkedIn i Twitter są platformami, gdzie dominuje konsumpcja treści związanych z aktualnościami. Rok 2023 jest rokiem wideo, a YouTube jest liderem w oglądalności długich form, wprowadzając również funkcję "Shorts" jako odpowiedź na popularność TikToka. W kontekście turystyki biznesowej LinkedIn jest kluczową platformą z prawie miliardem użytkowników. Pełen raport dotyczący digital marketingu w Polsce dostępny jest na stronie: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland
Podczas szkolenia Laboratorium Twórców Jarosław Marciuk opowiedział także o:
- wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu turystycznym - przykłady kampanii promocyjnych i jak napisać dobry prompt w ChatGPT
- B2B influencer Marketingu
- case study - E-marketing Poland Convention Bureau na targach turystycznych IMEX Frankfurt 2023 i IBTM World w Barcelonie 2023
- case study - kampania wizerunkowa Poland. More than you expected dla branży spotkań i wydarzeń
O V Forum Turystyki Europejskiej we Wrocławiu
Tegoroczna piąta edycja Forum, po latach przerwy, powróciła do mapy konferencyjnej Wrocławia. Pierwszy dzień rozpoczął się na Akademii Wychowania Fizycznego im Polskich Olimpijczyków, gdzie zgromadzili się przedstawiciele władz uczelni, na czele z JM prof. dr hab. Andrzejem Rokita. Wykład inaugurujący pt. „Wprowadzenie euro w Polsce a perspektywy rozwoju turystyki wyjazdowej i przyjazdowej” wygłosił prof. dr hab. Marian Noga z Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu. Wśród gości byli przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSiT), Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) oraz Urzędu Miejskiego Wrocławia (UMW).
Słowa powitania skierowali do uczestników, oprócz JM Rektora, także Radosław Michalski (Dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki UMW) oraz organizatorzy. Głos zabrali Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego dr hab. Piotr Oleśniewicz, prof. AWF, oraz Przewodniczący Komitetu Naukowego dr hab. Daniel Puciato, prof. AWF. W powitaniu wzięli udział także Prezeska CBW, Wiktoria Król-Cieciorowska, oraz Alfred Wagner, Prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej.
Podczas Forum i czterech sesji plenarnych wzięli udział przedstawiciele 20 ośrodków naukowych z całej Polski oraz członkowie wrocławskiego biznesu turystycznego, włącznie z członkami Wrocławskiej Organizacji Turystycznej. Wydarzenie miało charakter interdyscyplinarny, obejmując 16 zagadnień z wielu obszarów tematycznych, takich jak aspekty społeczne, przyrodnicze, przestrzenne, a także nauki o kulturze fizycznej i zdrowiu. Podczas Forum zaprezentowano 23 referaty naukowe, a jedna z sesji poświęcona była zagadnieniom zawartym w dokumencie pt. „Program Rozwoju Turystyki dla Wrocławia w latach 2024–2030”.
Drugiego dnia uczestnicy Forum, spotykając się w hotelu Novotel&ibis Wrocław Centrum, mieli okazję nie tylko prezentować referaty, ale także uczestniczyć w warsztatach. Pierwszy z nich skupił się na praktycznym podejściu do digital marketingu w turystyce, natomiast drugi podkreślał znaczenie ESG w tworzeniu biznesu turystycznego.
V Forum Turystyki Europejskiej miało patronat Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Grupy Polski Holding Hotelowy. Patronem merytorycznym było Poland Convention Bureau POT. Honorowego patronatu udzielili Rektor Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków oraz Prezydent Miasta Wrocławia.
Organizatorem Forum był Zakład Turystyki Akademii Wychowania Fizycznego im Polskich Olimpijczyków, we współpracy z Convention Bureau – Wrocław oraz Wrocławską Organizacją Turystyczną. Podczas towarzyszącego programu, uczestnicy mieli okazję zwiedzić Wrocław, poczuć atmosferę świąt na Jarmarku oraz odkryć przestrzenie kompleksu Hali Stulecia. Kolejna edycja Forum odbędzie się za dwa lata.
Pełny program V FTE jest dostępny na stronie wydarzenia: www.forumturystykiwroclaw.syskonf.pl/program
O prelegencie Laboratorium Twórców
Jarosław Marciuk, Główny Specjalista ds. Marketingu w Polskiej Organizacji Turystycznej - Poland Convention Bureau, specjalizuje się w branży spotkań i wydarzeń, marketingu destynacji oraz marketingu internetowym. Posiada ponad 20-letnie międzynarodowe doświadczenie w turystyce, marketingu i sprzedaży, w tym doświadczenie w firmach takich jak Grupa Hotelowa Orbis, Accor Hotels, Jacobs Media Group (Connections Events) oraz Inspiros Consulting.Ukończył studia na Uniwersytecie Gdańskim oraz Uniwersytecie Koźmińskiego w Warszawie. Był wykładowcą na licznych konferencjach, spotkaniach i warsztatach. Jaro czerpie wielką radość z inspiracji ludzi w ich rozwoju zawodowym oraz we wspieraniu innowacyjnych projektów. Jarosław Marciuk został sklasyfikowany wśród Top 100 Najbardziej Wpływowych Osób w Branży Wydarzeń przez Eventex (2021), uznany za jednego z Top 30 Influencerów LinkedIn w Branży MICE przez Kongres Magazine (2022), pełnił funkcję członka jury w konkursie Grand Mobile Photo - International Mobile Photography Contest (2021, 2022).
Laboratorium Twórców na V Forum Turystyki Europejskiej we Wrocławiu prowadzone przez @jaroslawmarciuk. Relacja na naszej stronie https://t.co/BU4ryBLx2A#eventprofsLAB #PolandCVB #turystyka pic.twitter.com/fQ7mECmliJ
— Poland Convention Bureau 🇵🇱 (@PolandCvB) December 14, 2023
@callmejaro