Aktywna jesień Poland Convention Bureau POT
Marcin Różycki, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), sprawujący pieczę nad Poland Convention Bureau (PCB), w rozmowie z Michałem Kalarusem, redaktorem naczelnym magazynu THINK MICE, mówi o rozwoju branży spotkań i wydarzeń, sposobach na zwiększenie konkurencyjności Polski oraz działaniach i planach PCB na najbliższe miesiące.
Prawie od roku PCB funkcjonuje jako samodzielne biuro w strukturach POT. Co to oznacza w praktyce? Jak ważny jest przemysł spotkań w ogólnej strategii POT?
Pandemia oraz sytuacja geopolityczna wywarły ogromny wpływ na światową turystykę i przemysł spotkań. Wzmocnienie konkurencyjności Polski, a tym samym popytu na usługi turystyki przyjazdowej to cele i działania, które stawia przed sobą nie tylko POT, ale cała branża. Jak podaje MPI, jedna rozmowa face to face to równowartość 50 maili – spotkania generują nowe pomysły, stwarzają warunki rozwoju. Umożliwiają także nawiązywanie przyjaźni, uwalniają emocje i budują doświadczenia. Ale turysta biznesowy korzysta również z dobrodziejstw miasta, zarówno kulturalnych, jak i oferty gastronomii czy sklepów. Oczywiste jest, że chcemy tych turystów przyciągnąć więcej, dlatego w tym roku otworzyliśmy Zagraniczne Ośrodki POT w Pradze i Tel Awiwie, a także reaktywowaliśmy ośrodek w Budapeszcie.
Podobnie naturalnym krokiem było wyodrębnienie w strukturze POT Biura Spotkań i Wydarzeń, czyli PCB. Od ponad dwóch dekad przemysł spotkań jest ważną dziedziną objętą właśnie przez PCB. Można powiedzieć, że transformacja tego sektora działa się na naszych oczach – to jeden z priorytetowych produktów promowanych przez POT. Przypomnę tylko, że wskaźnik PKB dla przemysłu spotkań wynosił w 2015 roku 1 proc., a w 2019 roku już 1,5 proc., co przełożyło się na co najmniej 220 tys. miejsc pracy. Co więcej, obecnie eksperci oceniają jego potencjał nawet na 3-4 proc. PKB. Mimo trudności, branża się podnosi. Staramy się wychodzić jej naprzeciw i intensyfikować działania.
Skoro mowa o strategii i działaniach... W zagranicznych mediach branżowych wkrótce rozpocznie się kampania promująca Polskę, jako destynację MICE. Jakie są jej główne założenia?
Poprzez kampanię „Poland. More than you expected” chcemy utrwalać wizerunek Polski jako kraju bezpiecznego, przyjaznego, gościnnego, z bogatym dziedzictwem kulturowym i przyrodniczym, z nowoczesnym zapleczem infrastrukturalnym oraz profesjonalną i świadomą światowych trendów branżą spotkań. Ma to wzmocnić zainteresowanie naszym krajem jako celu podróży wśród organizatorów międzynarodowych kongresów, konferencji, szkoleń, eventów korporacyjnych oraz incentive. W tym celu wykorzystamy wyselekcjonowane media branżowe w Europie i Stanach Zjednoczonych – ich płatne formy, w tym m.in. artykuły sponsorowane, newslettery, social media, dedykowane raporty etc. Kampania wesprze aktywności podejmowane na targach IMEX America i IBTM World.
Jakie są Pana zdaniem najlepsze sposoby zwiększenia konkurencyjności Polski, biorąc pod uwagę współczesne realia i trendy? Jakie atuty powinniśmy teraz wykorzystywać?
Polska to kraj wyjątkowy i wyróżniający się potencjałem ludzkim – energia, kreatywność, profesjonalizm, empatia, „otwarte serca i umysły”. Naszą solidarność i gościnność świat docenił w obliczu pomocy udzielanej Ukrainie. Dzisiaj stawiamy na ukazanie możliwości, jakie oferuje Polska jako miejsce z rozwiniętą infrastrukturą, dostępne komunikacyjnie, a także innowacyjne, z bogatą kulturą i tradycją.
Pozyskiwanie międzynarodowych wydarzeń to ciągła praca, w której kluczową rolę odgrywają kontakty oraz potencjał intelektualny i biznesowy danego państwa. Polska ma wielu wybitnych i znanych naukowców, ekspertów i sympatyków różnych dziedzin, którzy są członkami zarządów światowych stowarzyszeń. Chcemy do nich dotrzeć poprzez rozwijanie Programu Ambasadorów Kongresów Polskich (AKP). Dobrym przykładem jest Kraków, który niedawno zbadał potencjał naukowy swoich uczelni i wyłonił lokalnych liderów, oceniając ich potencjał przyciągania do miasta nowych wydarzeń.
Aktualnie kończy się nabór do kolejnej edycji AKP. W ramach naszego zgłoszenia chcemy zwrócić uwagę na Łukasza Wilczyńskiego, współzałożyciela i prezesa Europejskiej Fundacji Kosmicznej oraz organizatora European Rover Challenge – zawodów robotów marsjańskich, w których biorą udział drużyny z całego świata, gromadzące co roku w Kielcach tysiące widzów. To doskonała platforma do transferu wiedzy oraz promocji polskiej nauki i regionu świętokrzyskiego. Obecnie, m.in. dzięki staraniom Łukasza, Poznań znalazł się na short liście kandydatów do organizacji Międzynarodowego Kongresu Astronautycznego w 2026 roku, który gromadzi ok. 6 tys. gości. Wierzę, że każdy polski region ma coś wyjątkowego do zaproponowania.
W ostatnim czasie w Polsce powstało zresztą wiele regionalnych convention bureaux. Jak wygląda współpraca PCB POT z tymi organizacjami?
Na mapie Polski mamy rekordową liczbę 14 miejskich i regionalnych convention bureaux. Narodowe convention wspiera ich działania i zaprasza do wspólnych projektów, takich jak fam tripy czy udział w targach. Część biur otrzymała też tytuł Rekomendowanego Convention Bureau na lata 2023-2024, w ramach naszego programu rekomendacji. Lokalne biura mogą poza tym liczyć na pomoc w pozyskiwaniu listów wsparcia czy profesjonalizacji branżowej, poprzez udział naszych ekspertów w organizowanych przez nie spotkaniach, a także promocję online i konsultacje w ramach „Laboratorium Twórców”.
„Laboratorium Twórców” to nowy, zainaugurowany w tym roku projekt dla branży spotkań. Na czym dokładnie polega?
Ma charakter edukacyjny i wymiany doświadczeń. Pierwsze szkolenie odbyło się w lutym w Warszawie i było prowadzone przez Dagmarę Plata-Alf, ekspertkę marketingu i nowych technologii. Druga odsłona miała miejsce podczas Meetings Week Poland. Tym razem ekspertem był Rafał Szymański, który zaprezentował rolę e-marketingu w promocji i budowaniu wizerunku firm eventowych, znaczenie LinkedIn jako ważnej platformy dla profesjonalistów i przedsiębiorstw oraz pokazał jak wygląda proces sprzedaży usług B2B z użyciem social mediów. Dotychczas w spotkaniach wzięło udział blisko 200 osób, a planowane są kolejne, w tym warsztaty w trakcie II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem. Dodatkowo, w ramach „Laboratorium Twórców” przedstawiciele branży MICE mają możliwość indywidualnych konsultacji na temat e-marketingu i marketingu miejsc z pracownikiem PCB, lokalne biura convention mogą też liczyć na wsparcie działań PR na rynku międzynarodowym.
Przed nami aktywna jesień, obfitująca w wiele projektów i wydarzeń branżowych. Jakie są w związku z tym plany PCB na najbliższe miesiące?
To prawda, jesień zapowiada się aktywnie. Oprócz pracy nad kampanią „Poland. More than you expected”, we wrześniu PCB przygotowuje strefę inspiracji w ramach II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki, następnie wspólnie ze Stowarzyszeniem Konferencje i Kongresy w Polsce spotkamy się w Krakowie na drugiej edycji Spotlight on Poland, podczas której gościć będziemy grupę zagranicznych hosted buyersów. Planujemy również posiedzenie Kapituły AKP w Warszawie, poprzedzone spotkaniem lokalnego Klubu Ambasadorów w Krakowie i Wrocławiu, a także powołaniem nowych klubów w Lublinie i Łodzi. Następnie powrócimy na targi (IMEX America i IBTM World), nie zabraknie nas też na kongresie ICCA w Bangkoku.
Koniec roku to również czas podsumowań – ukaże się kolejna edycja raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” wraz z dwoma dodatkowymi artykułami. Z okazji 30-lecia Polskiej Izby Przemysłu Targowego, pierwszy z nich poświęcony będzie branży targowej, drugi, przygotowany w ramach Vademecum Laboratorium Twórców, działaniom komunikacyjnym PCB podczas tegorocznych targów IMEX we Frankfurcie. Jeśli chodzi o przyszły rok, mogę zapewnić, że stawiamy na współpracę z branżą. Będziemy zatem kontynuować niektóre projekty, ale też rozwijać nowe, np. te dotyczące zrównoważonego rozwoju.
Marcin Różycki na LinkedIn i X (Twitter).