Strategia
Rządowa strategia rozwoju turystyki w latach 2001 - 2006
– dobre perspektywy dla promocji polskiej turystyki.
Rada Ministrów zaakceptowała „Strategię rozwoju turystyki w latach 2001 – 2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w latach 2001 – 2006.” Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki.
- Cel główny:
Strategia zakłada, że w gospodarce turystycznej celem głównym polityki państwa w latach 2001-2006 będzie poprawa konkurencyjności polskiej oferty turystycznej, co powinno się przyczynić do wzrostu wydatków zagranicznych turystów w Polsce do poziomu 8,6 mld USD w 2006 r. Drugim skutkiem powinien być wzrost popytu na turystykę krajową do 122 mln podróży krajowych rocznie.
- Cele pośrednie strategii:
- Wzrost dochodów mieszkańców z regionów wymagających głębokiej restrukturyzacji gospodarki m.in. przez "przenoszeniu" dochodów z regionów bogatszych do biedniejszych.
- Zmniejszenie bezrobocia na obszarach: przygranicznych, o dużych walorach turystycznych, dotkniętych strukturalnym bezrobociem - na tych terenach rola turystyki w tworzeniu nowych miejsc pracy może być dominująca.
- Aktywizacja mieszkańców wsi i podnoszenie jakości życia na wsi, szczególnie na terenach pozbawionych dobrych warunków do rozwoju rolnictwa i wokół obszarów chronionych.
- Zwiększenie rentowności uzdrowisk, ośrodków wypoczynkowych należących do zakładów pracy.
- Wzmocnienie roli dziedzictwa kulturowego, środowiska cywilizacyjnego i przyrodniczego w edukacji, a szczególnie w wychowaniu młodzieży.
- Poprawa wizerunku Polski i jej mieszkańców na arenie międzynarodowej oraz rozwój kontaktów z krajami sąsiednimi i współpracy z regionami przygranicznymi.
- W realizacji strategii zostaną wykorzystane następujące grupy narzędzi:
- instrumenty ogólne – określone w programach rządowych , określających politykę państwa, np. w „Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego”, „Narodowej Strategii Rozwoju Transportu”.
- programy strukturalne/sektorowe, np. rządowy program edukacyjny – „Świadome kształtowanie krajobrazu i ochrona krajobrazu historycznego.”
- fundusze przedakcesyjne UE – np. SAPARD, ISPA, PHARE, EUREKA, MICRO.
- środki i narzędzia będące w dyspozycji poszczególnych ministrów, np. w gestii Ministra Gospodarki – program wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, program promocji gospodarczej.
Minister
Gospodarki będzie monitorował realizację zadań związanych z rozwojem
turystyki. Koszty realizacji strategii i programu wsparcia rozwoju
turystyki w latach 2001 -2006 oszacowano na prawie 2,5 mld zł (w tym
320 mln zł w latach 2001-2002). Ponad 2,0 mld złotych ma pochodzić ze
środków pomocowych oraz ustanowionych programów rządowych. Resztę
stanowią środki z budżetów: państwa i samorządowych.
W latach 2001-2006 realizacja przedsięwzięć zawartych w strategii powinna doprowadzić do:
- zwiększenia wydatków sektora prywatnego na inwestycje infrastrukturalne i rozwój produktu turystycznego;
- zwiększenia konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na rynkach międzynarodowych i rynku krajowym;
- szybszego rozwoju nowoczesnych technologii, badań i narzędzi wspierających zarządzanie w turystyce.
Polska
Organizacja Turystyczna pozytywnie ocenia podkreślenie w strategii roli
promocji dla rozwoju turystyki w naszym kraju. Zdaniem prezesa Polskiej
Organizacji Turystycznej Gwidona Wójcika:„Szczególnie dobrą
wiadomością jest zakładany wzrost nakładów na promocję, środki na
działalność Polskiej Organizacji Turystycznej zostały zaplanowane w
wysokości 135 mln PLN w latach 2001-2002, 240 mln PLN w latach 2003 –
2006. Realizacja strategii w dziedzinie promocji może pozwolić na wiele
nowych projektów i kampanii promocyjnych oraz na realną konkurencję z
innymi krajami w dziedzinie promocji turystycznej.”
(-) Paweł Krzykowski