en
en
Kontakt

Strategia

Rządowa strategia rozwoju turystyki w latach 2001 - 2006
– dobre perspektywy dla promocji polskiej turystyki.

Rada Ministrów zaakceptowała „Strategię rozwoju turystyki w latach 2001 – 2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w latach 2001 – 2006.” Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki.

  1. Cel główny:

    Strategia zakłada, że w gospodarce turystycznej celem głównym polityki państwa w latach 2001-2006 będzie poprawa konkurencyjności polskiej oferty turystycznej, co powinno się przyczynić do wzrostu wydatków zagranicznych turystów w Polsce do poziomu 8,6 mld USD w 2006 r. Drugim skutkiem powinien być wzrost popytu na turystykę krajową do 122 mln podróży krajowych rocznie.

  2. Cele pośrednie strategii:

    1. Wzrost dochodów mieszkańców z regionów wymagających głębokiej restrukturyzacji gospodarki m.in. przez "przenoszeniu" dochodów z regionów bogatszych do biedniejszych.
    2. Zmniejszenie bezrobocia na obszarach: przygranicznych, o dużych walorach turystycznych, dotkniętych strukturalnym bezrobociem - na tych terenach rola turystyki w tworzeniu nowych miejsc pracy może być dominująca.
    3. Aktywizacja mieszkańców wsi i podnoszenie jakości życia na wsi, szczególnie na terenach pozbawionych dobrych warunków do rozwoju rolnictwa i wokół obszarów chronionych.
    4. Zwiększenie rentowności uzdrowisk, ośrodków wypoczynkowych należących do zakładów pracy.
    5. Wzmocnienie roli dziedzictwa kulturowego, środowiska cywilizacyjnego i przyrodniczego w edukacji, a szczególnie w wychowaniu młodzieży.
    6. Poprawa wizerunku Polski i jej mieszkańców na arenie międzynarodowej oraz rozwój kontaktów z krajami sąsiednimi i współpracy z regionami przygranicznymi.

  3. W realizacji strategii zostaną wykorzystane następujące grupy narzędzi:

    • instrumenty ogólne – określone w programach rządowych , określających politykę państwa, np. w „Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego”, „Narodowej Strategii Rozwoju Transportu”.
    • programy strukturalne/sektorowe, np. rządowy program edukacyjny – „Świadome kształtowanie krajobrazu i ochrona krajobrazu historycznego.”
    • fundusze przedakcesyjne UE – np. SAPARD, ISPA, PHARE, EUREKA, MICRO.
    • środki i narzędzia będące w dyspozycji poszczególnych ministrów, np. w gestii Ministra Gospodarki – program wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, program promocji gospodarczej.

Minister Gospodarki będzie monitorował realizację zadań związanych z rozwojem turystyki. Koszty realizacji strategii i programu wsparcia rozwoju turystyki w latach 2001 -2006 oszacowano na prawie 2,5 mld zł (w tym 320 mln zł w latach 2001-2002). Ponad 2,0 mld złotych ma pochodzić ze środków pomocowych oraz ustanowionych programów rządowych. Resztę stanowią środki z budżetów: państwa i samorządowych.

W latach 2001-2006 realizacja przedsięwzięć zawartych w strategii powinna doprowadzić do:

  1. zwiększenia wydatków sektora prywatnego na inwestycje infrastrukturalne i rozwój produktu turystycznego;
  2. zwiększenia konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na rynkach międzynarodowych i rynku krajowym;
  3. szybszego rozwoju nowoczesnych technologii, badań i narzędzi wspierających zarządzanie w turystyce.


Polska Organizacja Turystyczna pozytywnie ocenia podkreślenie w strategii roli promocji dla rozwoju turystyki w naszym kraju. Zdaniem prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej Gwidona Wójcika:„Szczególnie dobrą wiadomością jest zakładany wzrost nakładów na promocję, środki na działalność Polskiej Organizacji Turystycznej zostały zaplanowane w wysokości 135 mln PLN w latach 2001-2002, 240 mln PLN w latach 2003 – 2006. Realizacja strategii w dziedzinie promocji może pozwolić na wiele nowych projektów i kampanii promocyjnych oraz na realną konkurencję z innymi krajami w dziedzinie promocji turystycznej.”

(-) Paweł Krzykowski


Do góry