Znamy laureatów konkursu „Bądź w zgodzie i blisko z ekologią”
Ekologia i zrównoważony rozwój to tematy, które zyskują coraz większą popularność w sektorze turystyki nie tylko na poziomie globalnym, ale także na naszym rynku krajowym. Polska Organizacja Turystyczna wychodząc naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom turystom, wspiera działania proekologiczne w branży i zorganizowała konkurs „Bądź w zgodzie i blisko z naturą”. Skierowany był on do przedstawicieli punktów i centrów informacji turystycznej oraz regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, którzy są członkami grupy dyskusyjnej POT-ROT-LOT-FIT na Facebooku.
Komisja Konkursowa dokonała weryfikacji nadesłanych zgłoszeń na platformie POT-ROT-LOT-FIT na Facebooku i wyłoniła zwycięzców. Nagrodzone posty wyróżniały się oryginalnością, atrakcyjnością przekazu oraz poczuciem humoru.
– Jestem pod wrażeniem zaangażowania i kreatywności uczestników konkursu. To jasny sygnał, że branża przykłada dużą wagę do dbałości o zrównoważony rozwój turystyki. Mam nadzieję, iż wspólnie zbudujemy modę i trend na bycie eko. Obowiązkiem każdego z nas jest troska o to, co w Polsce najpiękniejsze, a proekologiczny styl życia, podróżowania i wypoczywania pozwoli cieszyć się jak najdłużej polską naturą – podsumował przewodniczący komisji konkursowej wiceprezes POT Marcin Różycki.
Laureatami zostali:
- Zamojskie Centrum Informacji i Promocji Historycznej - Zamość
- Centrum Informacji Turystycznej - Ostróda
- Tarnowska Organizacja Turystyczna - Tarnowskie Centrum Informacji - Tarnów
- Punkt Informacji Turystycznej w Suwałkach - Wigierski Park Narodowy
- Bieszczadzkie Centrum Turystyki i Promocji - Ustrzyki Dolne
- Centrum Informacji Turystycznej - Radom
- Punkt Informacji Turystycznej - Iława
- Centrum Informacji Turystycznej - Słupsk
- Punkt Informacji Turystycznej - Nowy Tomyśl
- Punkt Informacji Turystycznej Europejskiego Centrum Bajki – Pacanów
Dodatkowo, w związku z szerokim wachlarzem podejmowanych inicjatyw z tematyki ekologicznej, komisja konkursowa podjęła decyzję o przyznaniu pięciu dodatkowych wyróżnień:
- Informacja Turystyczna w Szklarskiej Porębie
- Lokalna Organizacja Turystyczna w Mielnie
- Informacja Turystyczna w Morągu
- Centrum Informacji Turystycznej w Sandomierzu
- Centrum Informacji Turystycznej i Kulturalnej w Jaśle
W swoich zgłoszeniach uczestnicy pokazali, że nie brakuje im twórczych i ekologicznych pomysłów oraz chęci do działania na terenie lokalnym i w regionach. Laureaci prowadzą liczne inicjatywy pro-ekologiczne m.in. inicjują organizację i udział stałych akcji, festynów promujących postawy ekologiczne, mające na celu dbanie o środowisko naturalne i edukację ekologiczną dla turystów i mieszkańców, kreują styl życia „blisko z ekologią”, wprowadzają pro-ekologiczne narzędzia technologiczne usprawniające pracę i codzienne funkcjonowanie pracowników w biurach i obsłudze turystów.
Markowe atrakcje, produkty, szlaki, obiekty turystyczne w Polsce, które chcą odnieść sukces wizerunkowy i ekonomiczny, muszą oferować swoim konsumentom coś więcej niż tylko świetnej jakości produkty i usługi. Konsumenci/turyści oczekują zaangażowania w działania na rzecz środowiska w sposób przyjazny naturze. Zielone miasta czy miejscowości wskutek wdrażania działań proekologicznych są bardziej wydajne, oszczędne i więcej zarabiają, bowiem cieszą się nieustającą popularnością wśród turystów. Eko trendy to raczej stopniowe zmierzanie ku życiu w zgodzie i blisko z ekologią w Polsce.