en
en
Kontakt

Zmiany w Polskim Bonie Turystycznym – przedsiębiorcy i beneficjenci mogą więcej

Grafika zmian w Polskim Bonie Turystycznym

Zgodnie z zapowiedziami twórców tego rozwiązania, równolegle z uruchomieniem PBT trwały prace nad dostosowywaniem go do bieżącej sytuacji i usprawnianiem systemu, m.in. na podstawie uwag zgłaszanych przez beneficjentów i przedstawicieli branży turystycznej. Rezultatem tych prac jest nowelizacja ustawy o Polskim Bonie Turystycznym, która ma zwiększyć efektywność programu i objąć wsparciem większą grupę przedsiębiorców rejestrujących się w bazie podmiotów przyjmujących płatności bonami.

Bony z noclegiem i bez

W pierwszym etapie działania programu świadczenie dotyczyło noclegów w obiektach turystycznych oraz imprez turystycznych z minimum jednym noclegiem, organizowanych przez operatorów turystycznych lub organizacje pożytku publicznego. Po zmianach bony będą mogły służyć również do opłacania jednodniowych wycieczek wraz z wszelkimi atrakcjami przewidzianymi przez organizatorów w ramach danej oferty[2].

Nowelizacja programu zakłada, że operatorzy turystyczni[3] i organizacje pożytku publicznego mogą dowolnie kompletować pakiety usług, włączając w to m.in. usługi przewodnickie zarówno w miastach, jak i na górskich szlakach, przejazdy autokarem, zwiedzanie muzeów, galerii i skansenów, rejsy statkiem, zajęcia rekreacyjne oraz wiele innych aktywności turystycznych i sportowych. W ten sposób bon może pomóc nie tylko właścicielom obiektów i osobom bezpośrednio w nich zatrudnionym, ale także pracownikom szerzej rozumianej branży turystycznej: pilotom wycieczek, przewodnikom, instruktorom i animatorom czasu wolnego czy osobom odpowiadającym za transport i wyżywienie. Nowelizacja stanowi motywację do pakietowania usług, by jak najwięcej przedsiębiorców i specjalistów mogło pozostać aktywnymi zawodowo. W ten sposób program uwzględnia specyfikę zorganizowanego wypoczynku: wycieczek szkolnych, obozów sportowych, zielonych szkół i półkolonii.

Skuteczniejszy system rejestracji

Do ustawy o Polskim Bonie Turystycznym została wprowadzona także poprawka dotycząca systemu rejestrowania się przedsiębiorców w bazie. Są oni zobowiązani nie tylko do podawania danych firmy tj. nazwy rejestrowej i adresu widniejącego w rejestrze przedsiębiorców, ale także dokładnego adresu miejsca prowadzonej działalności turystycznej. W przypadku gdy firma jest właścicielem kilku obiektów, musi osobno podać dane adresowe każdego z nich. Katalog dodatkowych informacji zawiera również nazwę handlową oraz adres strony internetowej przedsiębiorstwa, o ile jest ona prowadzona. Przyjęte regulacje dotyczą zarówno organizacji i przedsiębiorców już zarejestrowanych w bazie, którzy powinni uzupełnić brakujące dane o swojej działalności, jak i nowych uczestników programu. Aktualizacja i rozszerzenie zakresu informacji wprowadzanych do systemu zwiększy ich zasięg, a tym samym możliwości wypromowania poszczególnych miejsc i usług.

- Nowe wymagania podczas rejestracji mają spowodować, że podmioty skuteczniej będą docierać ze swoją ofertą do potencjalnych odbiorców. Pamiętajmy o tym, że baza podmiotów turystycznych nie jest wyłącznie narzędziem formalnym, ale odgrywa ważną rolę informacyjną dla osób planujących wypoczynek i poszukujących oferty w określonej lokalizacji czy o specyficznym profilu. To skuteczna promocja polskiej turystyki mówi Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

W bazie Polskiego Bonu Turystycznego znajduje się obecnie ponad 18 tys. przedsiębiorców i jest ona na bieżąco aktualizowana. Listę dostępnych obiektów oferujących usługi zakwaterowania, wycieczki, atrakcje i usługi touroperatorów można znaleźć na stronach Polskiej Organizacji Turystycznej: www.bonturystyczny.gov.pl oraz www.polska.travel.

Przedsiębiorcy i organizacje, które chcą przystąpić do programu Polski Bon Turystyczny, mogą wpisać się na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną za pośrednictwem profilu PUE ZUS.


[1] ustawa z dnia 17 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw:

[2] Zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, pod pojęciem „impreza turystyczna” należy rozumieć: połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170002361/T/D20172361L.pdf

[3] W tym organizatorzy turystyki, przedsiębiorcy turystyczni oraz agenci turystyczni - zgodnie z definicjami zawartymi w art. 4 pkt 7, 8 i 9 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Do góry