Turyści zza Wielkiego Muru poznają Polskę
Ośrodek POT w Pekinie od przeszło roku współpracuje z fińskim przewoźnikiem lotniczym, który utrzymuje stałe połączenia z głównymi polskimi miastami. Na pokładach samolotów fińskich linii przybywa do Europy wielu biznesmenów i turystów z chińskimi paszportami. Część z nich korzysta z ofert turystyki przyjazdowej do Polski.
Działania Polskiej Organizacji Turystycznej prowadzone w Państwie Środka skupiają się na pozyskaniu zainteresowania polską ofertą turystyczną obywateli Chińskiej Republiki Ludowej z największych chińskich aglomeracji, między innymi Pekinu, Szanghaju i Kantonu, a właściwie tę ich część, która obiera Europę za cel turystycznych wojaży. Jednym z punktów konferencji Finnair w Kantonie była prezentacja promująca Polskę i polską turystykę poprowadzona przez zespół pekińskiego ośrodka POT. Jak mówi Jan Wawrzyniak, dyrektor pekińskiego ośrodka POT, aby Chińczycy wybierając się na Stary Kontynent, zechcieli liczniej odwiedzać Polskę, należy spełniać ich wymagania. Chińczycy mają dość typowe wyobrażenie udanej wycieczki. Pragną zobaczyć jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. Najbardziej popularne marszruty po Europie wiodą przez Niemcy, Francję, Włochy i Szwajcarię. W programie najbardziej znane miejsca, najgłośniejsze zabytki, najelegantsze sklepy, najpopularniejsze domy towarowe. W programach podróży do Europy coraz częściej znajdują się także polskie miasta i regiony. Polska, pomimo że jest krajem niewielkim w porównaniu z Chinami, posiada wystarczająco dobrą ofertę turystyczną, aby zainteresować nią turystów z Chin. Turystycznie Polska jest równie egzotycznym krajem, jak inne na kontynencie. Posiada przy tym cechy wyróżniające. Należą do nich na przykład porównania z realiami poprzedniego ustroju ekonomicznego. Nieobojętne dla oszczędnych z natury, choć coraz zamożniejszych przybyszy zza Wielkiego Muru są wyraźnie niższe ceny niż gdzie indziej w UE. Interesują atrakcje miast. Intryguje dziedzictwo kulturowe. Robi wrażenie urok przyrody. – Obok typowo turystycznych walorów podróży, proponowane oferty pobytowe muszą dodatkowo uwzględniać specyficzne wymagania Chińczyków – mówi dyrektor Wawrzyniak. Prosta adaptacja standardowych programów oferowanych klientom z krajów zachodniej Europy nie wystarcza.
Jednym z elementów korzystnej dla obu partnerów współpracy pekińskiego ośrodka POT z Finnair, są między innymi wspólnie realizowane programy podnóży studyjnych do Polski, w których biorą udział chińscy touroperatorzy i menedżerowie zajmujący się organizacją wyjazdów biznesowych. Poznanie na miejscu zakresu ofert pobytowych w Polsce, ułatwia ich sprzedaż klientom w Chinach. Pozwala również na zapoznanie polskich przedsiębiorców turystycznych z oczekiwaniami strony Chińskiej.