en
en
Kontakt

Turyści na Śląsku lepiej znani

Śląska Organizacja Turystyczna przeprowadziła w tym roku badanie rynku turystycznego regionu, które określa zwyczaje turystów i ich oczekiwania, najpopularniejsze źródła informacji na temat oferty turystycznej, a także rozpoznawalność turystycznych marek regionalnych.

Z analiz ogólnopolskich statystyk wynika, że województwo plasuje się w środku listy regionów najczęściej odwiedzanych turystycznie. Wyróżniający rys. Turyści przyjeżdżają na krótko, ale regularnie, co najmniej raz w roku. Głównymi motywami decydującymi o wyborze miejsca wypoczynku jest kontakt z przyrodą i poznanie dziedzictwa, ale też lokalna kuchnia, atrakcyjność szlaków turystycznych, udział w różnego rodzaju wydarzeniach.

Prowadzący badania za punkt wyjścia przyjęli ogóle preferencje cechujące krajowych turystów. Z zebranego materiału wynika, że są to osoby poszukujące atrakcji jeszcze przed wyjazdem, podróżujące w małej grupie, nie korzystające z pakietów, pragnące kontaktu z przyrodą, często wracające w te same miejsca, traktujące hotel głównie jako miejsce noclegu, aktywnie spędzające czas, najpierw wybierające cel podróży, a dopiero potem szukające noclegu. Analizy wskazują, że najbardziej oczekiwane w województwie śląskim są oferty turystyki biznesowej, organizacja konferencji i spotkań firmowych. Pozasłużbowo turyści spodziewają się dobrych warunków wypoczynku dla rodzin z dziećmi, aktywnego spędzania czasu, a także przyjaznego klimatu i obsługi pobytu seniorów. Jak wskazują badania turyści, którzy przyjeżdżają na Śląsk, otrzymują to czego wymagają. Deklarują rekordowo wysoki stopień zadowolenia. Osiąga ono poziom 93 procent. Zadowoleni, najczęściej wyrażają zachwyt nad różnorodnością krajobrazu, kontaktem z przyrodą, usposobieniem mieszkańców, regionalnymi tradycjami i konkretnymi miejscami - Częstochową z Jasną Górą, Ogrodzieńcem, Beskidami, Wisłą, Pszczyną, Katowicami, Chorzowem i Kopalnią Guido. Niewielki margines zawiedzionych pobytem w regionie, wskazuje na odczuwane zanieczyszczenie powietrza, marną infrastrukturę, zatłoczenie drogi, wysokie ceny, ogólne zaniedbanie i degradację przyrody oraz słabą bazę gastronomiczną. Motywem niezadowolenia były także kłopoty wynikające z słabo rozwiniętego transportu publicznego, czy niedostateczne możliwości organizacji wolnego czasu na przykład w przypadku niepogody, co dotyczyło między innymi Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Znamiennym zjawiskiem jest odnotowywane przez branżę, żywe zainteresowanie pakietami turystycznymi, choć z drugiej strony nikły procent aktywnych turystów przyznaje się do korzystania z nich.

Cały artykuł do przeczytania w Aktualnościach Turystycznych

Do góry