Tarnowskie Centrum Informacji – wzór kompleksowej obsługi turysty
Tarnowskie Centrum Informacji to laureat XIII edycji konkursu na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej w Polsce w kategorii 4 gwiazdek. Tarnowska instytucja znakomicie pokazuje, jak połączyć wysoką jakość obsługi turysty z działalnością promocyjną i rozwijaniem ruchu turystycznego w danym regionie.
Działalność Tarnowskiego Centrum Informacji daleko wykracza poza ramy punktu informacji turystycznej. Mieści się w kamienicy, w południowej pierzei tarnowskiego rynku. Informacja stanowi główną, ale nie jedyną część działalności TCI, co sprawia, że turysta nie jest jedynym interesantem placówki.
Tarnowskie Centrum Informacji tworzą jego pracownicy. To od ich wiedzy i doświadczenia zależy jakość obsługi, a co za tym idzie – satysfakcja osób korzystających z usług TCI. Wszyscy pracownicy TCI mają wyższe wykształcenie, wieloletnie doświadczenie i znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Na nich opiera się cała działalność TCI – od udzielania informacji, tworzenia i aktualizacji baz danych i mediów społecznościowych, oprowadzania po mieście, przez pisanie tekstów promocyjnych, aż po tworzenie projektów graficznych gadżetów, wydawnictw i reklam. Ekipa TCI to także sympatyczni ludzie z pasją i bardzo ciekawymi osobowościami, dzięki czemu łatwo nawiązują relacje.
Całym zespołem już od lat zarządza miłośnik turystyki i statystyk – Marcin Pałach. Dzięki jego aktywności – zarówno lokalnej, jak i ogólnopolskiej – Tarnowskie Centrum Informacji angażuje się w projekty służące rozwojowi miejscowej turystyki oraz promocji regionu tarnowskiego.
Wyróżnikiem, który pozwolił TCI uzyskać kolejny tytuł najlepszego centrum informacji turystycznej w Polsce, jest kompleksowość obsługi turysty. W tarnowskiej instytucji pracownicy nie tylko starają się zainteresować regionem osoby już poszukujące miejsc do wypoczynku (udział w targach, wydawnictwa, strona internetowa i profile w mediach społecznościowych, reklamy w mediach i na nośnikach), ale też rozbudzić zainteresowanie pozostałych. Służą temu wszelkiego rodzaju programy telewizyjne i radiowe, artykuły prasowe i w mediach elektronicznych, imprezy typu study tour i press tour. Każdego roku Tarnowskie Centrum Informacji współpracuje z mediami i dziennikarzami, youtuberami i fotografami, biurami podróży i organizacjami (zarówno z kraju, jak i z zagranicy) przy przygotowaniu materiałów, nagrań lub prezentacji regionu.
Tych, którzy już do Tarnowa przyjadą, pracownicy TCI starają się jak najwygodniej prowadzić po mieście i regionie. W tym celu wykonują i utrzymują oznakowanie turystyczne zarówno w mieście, jak i na drogach dojazdowych. Każdy turysta, który dotrze do siedziby Tarnowskiego Centrum Informacji przy Rynku może liczyć na indywidualną obsługę oraz cały zestaw darmowych ulotek i map. Może tam też odpocząć, napić się wody, skorzystać z toalety czy zostawić bagaż w wypożyczalni. Udostępnione jest bezpłatne wifi oraz stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu. Zadbano również o miejsce do przewinięcia niemowlaka, kącik dla dzieci, możliwość podgrzania posiłku, czy intymne miejsce dla matek karmiących. Cykliści mogą zaparkować rower i pożyczyć podstawowe narzędzia do jego naprawy. Zainteresowani zabytkami żydowskimi mogą wypożyczyć klucz do bram tarnowskiego kirkutu. TCI prowadzi również pokoje gościnne na poddaszu swojej siedziby.
Drugim wyróżnikiem Tarnowskiego Centrum Informacji jest wykorzystanie nowoczesnych technologii w promocji i kontaktach z turystami. To pierwsze centrum informacji turystycznej, które wprowadziło bezpłatne przewodniki audio – wtedy dostępne jeszcze na odtwarzaczach MP3. Jako jedno z pierwszych zintegrowało przewodnik turystyczny z komercyjną nawigacją GPS. Powstała też aplikacja na smartfony – Szlak Architektury Drewnianej i Szlak Ceramiczny. TCI prowadzi profile w licznych mediach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter. W zeszłym roku uruchomiono również nowy portal www.tarnow.travel. W połączeniu ze stale aktualizowanymi bazami danych turystycznych, stanowi on podstawę działania centrum.
Tarnowskie Centrum Informacji na szeroką skalę współpracuje również z podmiotami zewnętrznymi – lokalnymi, wojewódzkimi i ogólnokrajowymi. Pozwala to na udział w pracach dotyczących rozwoju branży od etapu koncepcyjnego, po wykonanie (np. strategie rozwoju województwa i turystyki w Województwie; system MSIT). TCI uczestniczy też w tworzeniu nowych produktów regionalnych (np. EnoTarnowskie), poprawie infrastruktury (np. projekty: Wzrost atrakcyjności turystycznej i rekreacyjnej Subregionu Tarnowskiego etap 1 i 2; Zintegrowany produkt turystyczny Subregionu Tarnowskiego "Trasy rowerowe Pogórza") czy podnoszenia jakości obsługi turysty (np.: Letnie spacery z przewodnikiem po Tarnowie i subregionie tarnowskim; Tarnowska Karta Turystyczna).
W codziennej działalności TCI kieruje się zasadą, iż żaden turysta, klient czy mieszkaniec regionu, który zwróci się z zapytaniem, nie zostanie pozostawiony bez odpowiedzi.
Największymi atrakcjami regionu tarnowskiego pozostaje samo miasto, z niemal 700 letnią historią. Tarnów renesansowy i Tarnów żydowski, to najczęściej wskazywane przez turystów powody przyjazdu do miasta. Niezwykle popularne w regionie są też Zalipie – Malowana Wieś, Kopalnia Soli w Bochni i Ciężkowice ze Skamieniałym Miastem. Coraz większą popularnością, a niebawem zapewne i najbardziej znanym produktem regionu będzie wino z okolicznych winnic, które bliżej poznać można pod marką EnoTarnowskie.