(Re)Discover Central Europe – POT organizatorem warsztatów w Szwecji i Norwegii
Współpraca Grupy wyszehradzkiej na płaszczyźnie promocji turystycznej znana jest szczególnie w dalekich destynacjach pod hasłem ”Discover Central Europe”. Podobny projekt był jednak realizowany w krajach nordyckich już w latach 2010-2016 pod nazwą ”Heart of Europe”, które symbolizowało nie tylko położenie Czech, Słowacji, Polski i Węgier w centrum kontynentu ale także serdeczność i gościnność tutejszych mieszkańców.
Tematem przewodnim tegorocznych warsztatów były nieco mniej znane Nordykom atrakcje turystyki kulinarnej, w szczególności narodowe trunki. Czy na Węgrzech wszyscy piją Tokaj? Gdzie są najważniejsze szlaki kulinarne w Polsce? Co sprawia, że czeskie piwo jest tak wyjątkowe? Jakich przysmaków kulinarnych trzeba spróbować odwiedzając Słowację? Odpowiedzi na takie pytania starali się znaleźć uczestnicy spotkań w Norwegii i Szwecji. W Oslo prezentowane były m.in. lokalne piwa z regionu, a do Sztokholmu zaproszenie przyjęło Muzeum Polskiej Wódki, prezentując poza narodowym polskim alkoholem także wybrane marki pozostałych destynacji, czyli Becherovke, Unicum i Medovine.
W obu wydarzeniach uczestniczyli przedstawiciele branży turystycznej z obu państw, wchodzące na nordyckie lotniska Eurowings oraz nasz narodowy przewoźnik PLL LOT. Obecni byli także przedstawiciele organizacji turystycznych ze wszystkich krajów organizatorów. Polskę reprezentowali m.in. organizatorzy turystyki przyjazdowej: Furnel Travel International i Jan-Pol Incoming Tour Operator, regionalne i lokalne organizacje turystyczne z Małopolski, Warszawy i Poznania, a także sieć hoteli Mariott International.
Program każdego ze spotkań obejmował półtoragodzinne warsztaty, w trakcie których prowadzono rozmowy biznesowe przy stolikach. Następnie gości witali Ambasadorowie Słowacji w każdym z krajów (Słowacja pełni w tej chwili prezydencję V4) zapewniając o stabilnej sytuacji panującej w regionie, niezależnie od działań wojennych w Ukrainie. Przedstawiciele narodowych organizacji turystycznych przybliżali zaś atrakcje szlaków kulinarnych. Atrakcją każdego z warsztatów były degustacje wybranych trunków regionalnych.
Zarówno w Oslo jak i w Sztokholmie dania podawane w postaci bufetu zawierały elementy kuchni regionalnej, a serwowane wina pochodziły z krajów V4. Obie imprezy kończyła loteria, podczas której można było wygrać weekendowy pobyt w każdym z krajów Europy Centralnej, a w przypadku Czech i Polski był to pakiety łączone z przelotem.
.