Prezes POT o promocji Polski na Kongresie Sport Biznes Polska
Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szlachta uczestniczył w panelu dyskusyjnym „Międzynarodowe wydarzenia sportowe w Polsce – wyzwania”, który odbył się w ramach Kongresu Sport Biznes Polska. Przekonywał, że duże imprezy sportowe są dla ich organizatorów wielką szansą na zwiększenie ruchu turystycznego.
10 marca rozpoczął się trzydniowy Kongres Sport Biznes Polska 2021, organizowany przez stowarzyszenie Sport Biznes Polska. W wydarzeniu wziął udział prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szlachta, który wystąpił w panelu „Międzynarodowe wydarzenia sportowe w Polsce - wyzwania”.
W dyskusji uczestniczyli także dyrektor generalny Stadionu Śląskiego Bartłomiej Kowalski i kierownik zespołu ds. sprzedaży sponsoringu sportowego w Biuro Reklamy TVP S.A Robert Kisiel, a rozmowę moderował Krzysztof Kropielnicki ze Stowarzyszenia Sport Biznes Polska.
Prezes POT przekonywał, że organizacja dużych międzynarodowych imprez sportowych to wyzwanie, ale i szansa na bardziej dynamiczny rozwój całego regionu. Najlepszym przykładem takiego pozytywnego wpływu jest tzw. efekt barceloński, który został opisany po sukcesie gospodarczym, jaki osiągnęła Barcelona w związku z organizacją Igrzysk Olimpijskich w 1992 r. Wzrost rozpoznawalności miasta, rozwój infrastruktury oraz dynamiczne poszerzenie bazy noclegowej zaowocowało w latach 1990-2000 zwiększeniem liczby turystów o 95%, a liczby udzielonych noclegów aż o 110%.
Pozytywnym efektem zakończyła się także organizacja przez Polskę Mistrzostw Europy w piłce nożnej - Euro 2012. Nasz kraj odnotował w tamtym okresie najwyższy wzrost wartości marki narodowej ze wszystkich, ponad 100 badanych krajów.
– Te przykłady pokazują, jak wielką szansą dla dotkliwie poranionej przez pandemię Covid-19 branży turystycznej jest organizacja Igrzysk Europejskich Kraków-Małopolska w 2023 r. – mówił Rafał Szlachta. – Co istotne, związany z organizacją takich imprez rozwój turystyki w regionie nie kończy się wraz z wydarzeniem, ale trwa przez kolejne lata przynosząc długofalowe korzyści gospodarcze – dodawał.
Polska Organizacja Turystyczna regularnie wykorzystuje duże wydarzenia sportowe organizowane w Polsce do promocji turystycznej naszego kraju. Przykładami takich działań z ostatnich lat są kampanie prowadzone przy okazji Igrzysk Sportów Nieolimpijskich - World Games 2017 czy Mistrzostw Europy U-21 w Piłce Nożnej 2017. W najbliższym czasie POT chce wykorzystać do promocji m.in. Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Kobiet w 2022 r. czy właśnie największe wydarzenie sportowe roku 2023 w Europie, czyli Igrzyska Europejskie Kraków-Małopolska 2023.
– To nasze kotwice medialne, które chcemy wykorzystać do pokazania regionu i Polski z jak najlepszej strony. To świetna okazja, by pokazać naszą doskonałą bazę noclegową, kongresową czy wystawienniczą oraz bogatą ofertę towarzyszących atrakcji turystycznych i utrwalić obraz wysokiej jakości polskiej oferty turystycznej w pamięci osób odwiedzających nasz kraj – podkreślał Rafał Szlachta.
Kongres Sport Biznes Polska trwać będzie do 12 marca. Jego celem jest szerzenie wiedzy i prezentowanie dobrych praktyk. Podczas wydarzenia poruszane są najważniejsze tematy związane z przyszłością polskiego sportu i biznesu. Prezentowane są również najnowsze trendy i rozwiązania, które będą dominowały w branży w nadchodzących miesiącach. Ze względu na obowiązujące obostrzenia wydarzenie odbywa się w formule online.