POT szkoli kadry informacji turystycznej
Tematem szkolenia w województwie lubelskim były "Efektywne narzędzia pracy informatora turystycznego", a jego celem podniesienie kompetencji obsługi turystów kadr Informacji Turystycznej Lubelskiego Systemu Informacji Turystycznej z zagadnień cyfrowej promocji turystycznej. W programie wykładów i warsztatów zorganizowanych wspólnie z Lubelską Regionalną Organizacją Turystyczną znalazły się m.in. takie zagadnienia jak budowa pozytywnego wizerunku destynacji turystycznej w punkcie informacji turystycznej czy kreatywna obsługa portali społecznościowych.
Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z technikami komunikacji w mediach społecznościowych m.in. Facebooku, Instagramie, Tik-Toku czy podczas prowadzenia bloga dla podróżników po regionach w kraju i za granicą. Nie zabrakło propozycji stosowania symulacji interaktywnych dla turystów, np. w formie VR czy użyczanych audioguide’ów.
Punkty informacji turystycznej są ambasadorami lokalnych miejsc i odgrywają jedną z najważniejszych ról w budowaniu marek turystycznych. Osobowość, przygotowanie, wiedza pracowników informacji turystycznej determinują motywację poznania, odkrycia danej atrakcji, marki czy lokalnych przeżyć. Podejście spersonalizowane poprzez pozyskanie informacji o potrzebach turystów (też zagranicznych) daje okazję do przedstawienia pakietu ofertowego czy jednej konkretnej usługi turystycznej. Budowanie marki regionu nie polega wyłącznie na logotypie czy narzędziach promocyjnych, lecz na wielowymiarowym ukształtowaniu wszystkich ogniw gdzie turysta styka się z doświadczaniem, przeżyciami (poprzez zmysły) i odkrywaniem tożsamości miejsc. Prelegenci podkreślali w wypowiedziach, że sieciowanie działań promujących turystykę w informacjach turystycznych ma pragmatyczne i ekonomiczne znaczenie w strategii rozwoju turystyki regionalnej. W szkoleniu wzięło udział 45 osób.
We współpracy z Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną POT przeprowadziła dwudniowe szkolenie o marce turystycznej regionu mazowieckiego oraz zastosowaniu marketingowych narzędzi do komercjalizacji produktów i marek turystycznych. Podczas warsztatów podjęto case studies dla reprezentantów różnych miast i miejscowości regionu, które były okazją do wspólnej dyskusji o atutach i silnych produkty turystycznych. Uczestnicy zapoznali się z zagadnieniami pozycjonowania marki, strategii sprzedażowej ofert, konkurencyjności oraz brandingu dla Mazowsza. To właśnie Informacje turystyczne w procesie wdrażania strategii rozwoju marek turystycznych są i będą pierwszym ogniwem w relacjach z turystami, którzy mają okazję poznać dany region turystyczny. W szkoleniu dla Mazowsza uczestniczyło ponad 40 osób.
W sumie Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z ROT-ami zrealizowała w tym roku już osiem szkoleń: w Małopolsce, Wielkopolsce, Świętokrzyskiem, Łódzkiem oraz na Dolnym Śląsku, Warmii i Mazurach, Mazowszu i Lubelszczyźnie. W ich ramach przeszkolonych zostało blisko 300 pracowników informacji turystycznej. Zaplanowane jest jeszcze szkolenie dla regionu zachodniopomorskiego pt. Obsługa osób z niepełnosprawnościami w punktach informacji turystycznej, które odbędzie się online 10 grudnia. Umożliwienie dostępu do rekreacji i wypoczynku wszystkim osobom, bez względu na ich ograniczenia (wynikające z niepełnosprawności czy wieku) jest bowiem wciąż aktualnym wyzwaniem dla całej branży turystycznej.