Polska na rynku norweskim
Nasz kraj reprezentowało wyjątkowo liczne grono - poza Polską Organizacją Turystyczną obecni byli także partnerzy regionalni w postaci Pomorskiego oraz Warmii i Mazur, wspierani przez Gdańsk Convention Bureau oraz licznie zgromadzone biura podróży (4Travel Incoming Tour Operator, Furnel Travel International, Jan-Pol Incoming Tour Operator, Mazurkas Travel) i hotele (Puro Hotels).
Wystawcy z Pomorza zakończyli pracowity dzień zorganizowanym przez Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną i Urząd Miasta w Sopocie, przy wsparciu ZO POT Sztokholm, spotkaniem z norweskimi blogerami, zrzeszonymi w Nordic Travel Blogger Collective. Była to świetna okazja do podsumowania kampanii, zrealizowanej wspólnie z NordicTBC w I połowie 2016 roku, która dotarła poprzez media społecznościowe do ponad 290.000 odbiorców. Imprezę, odbywającą się w nowoczesnych wnętrzach Hotelu Scandic Fornebu, zaszczycili swoją obecnością Chargé d'affaires Marian Siemakowicz z Ambasady RP w Oslo oraz Prezydent Miasta Sopotu Jacek Karnowski.
Reiselivsmessen to z kolei targi konsumenckie w Oslo, na których również znalazło się polskie stoisko informacyjne. Jak co roku, targi te przykuły duża uwagę Norwegów i przez trzy dni imprezę odwiedziło 41.996 osób! W tym roku na naszym stoisku można było znaleźć bogatą ofertę następujących partnerów:
Regiony: Gdanska Organizacja Turystyczna (GOT), Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna (PROT), Warminsko- Mazurska Organizacja Turystyczna (WMOT),
Branża: Hit The Road z Gdańska, Aktiv Norske, Restauracja Wierzynek z Krakowa oraz TannklinikkiKrakow.
Szczególnym zainteresowaniem cieszył się aktywny wypoczynek na Pomorzu oraz na Warmi i Mazurach. Dużo zapytań dotyczyło turystyki aktywnej, w szczególności podróży rowerami i kamperami. Przy okazji takich zapytań o ten region mogliśmy się podzielić nowym połączeniem, Oslo- Olsztyn które zostanie uruchomione latem 2017 roku. Uzupełnieniem oferty typowo turystycznej była klinika dentystyczna z Krakowa, która prezentowała także swoje usługi na scenie targowej.
Inny trochę charakter mają warsztaty B2B w Helsinkach. Global Workshop - realizowany przez Messukeskus, organizatora największych Nordyckich Targów Turystycznych MATKA w Helsinkach, jest częścią niezwykle udanych warsztatów branżowych Meet Finland, które rokrocznie gromadzą około 200 wystawców, mających okazję spotkać ponad 250 gości biznesowych oraz ponad 70 międzynarodowych i fińskich blogerów.
Całodniowa impreza odbyła się w dniu 18 stycznia 2017 a dzięki sprawnemu systemowi wcześniejszego umawiana spotkań można było skorzystać z biznesowych kontaktów także w pierwszy i drugi dzień targów Matka. Pogłębieniu kontaktów służbowych służyło także After Work Party, po raz pierwszy zorganizowane w ramach tej imprezy. Polska reprezentowana była nie tylko przez nasz Ośrodek ale również biura podróży Furnel Travel International i SeeKrakow.
W styczniu odbyły się także w Helsinkach tagi MATKA 2017. Kolejna edycja targów MATKA 2017 zakończyła się sukcesem, co zdecydowanie potwierdzą nasi podwystawcy. Liczby odwiedzających na chwilę obecną organizatorzy jeszcze nie znają, ale ze wstępnych wyliczeń wynika, że utrzyma się ona na poziomie roku poprzedniego, a wiec ok 70 tysięcy gości.
Na powierzchni 60m2 wspólnie z nami swoją ofertę prezentowały:
• Trzy ważne dla rynku fińskiego regiony:
- Małopolski wraz z Krakowem reprezentowane przez MOT i UM Krakowa;
- Podlaski reprezentowany przez Podlaską ROT i Urząd Marszałkowski Woj. Podlaskiego;
- Pomorski z Gdańskiem i Sopotem reprezentowane przez PROT, GOT i UM Sopotu.
Ofertę regionu wzbogaciły również 4 hotele z Sopotu: Sheraton, Mera SPA, Haffner oraz nowo otwarty hotel – Hotel Sopot.
• Branża w postaci biur podróży:
- Furnel Travel International
- Holiday Travel
- Poltravel Oy z Finlandii
- SeeKrakow
Wśród tematów, na które podwystawcy kładli szczególny nacisk pojawiła się m.in. prezentacja oferty pobytów w Trójmieście w związku z organizowanymi rozgrywkami Mistrzostw Europy w Piłce Siatkowej Mężczyzn, gdzie zakwalifikowała się drużyna fińska, otwarcie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, prezentacja trasy smakoszy i winnych szlaków w Małopolsce, projekt Green Velo na Podlasiu. Duży nacisk kładliśmy również na miasto Szczecin, które w roku bieżącym ma dość duże znaczenie dla Finów ze względu na The Tall Ships Races, którego szczeciński finał odbędzie ukoronowaniem imprezy odwiedzającej fińskie Turku i Kotkę.
Jak co roku dużo pytań dotyczyło trasy Via Baltica, systemu Via Toll i jego niestety dość skomplikowanej procedury, campingów, oferty miasta stołecznego Warszawa, Krakowa z Zakopanem, Wieliczką i Muzeum w Oświęcimiu, Poznania, Wrocławia (zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie o tym mieście po uzyskaniu przez Wrocław tytułu Europejskiej Stolicy Kultury). Pośród pytań o turystykę aktywną dominowały rowery, golf oraz narty nie tylko w Zakopanem, ale też w Szklarskiej Porębie i Karpaczu.
Polska prezydencja w Grupie Wyszehradzkiej również znalazła swoje odbicie w promocji turystycznej. Ambasada RP w Helsinkach skorzystała z Polskiego Stoiska Narodowego by zaprosić swoich odpowiedników z Czech, Słowacji i Węgier a także przedstawicieli Narodowych Organizacji Turystycznych i branży turystycznej na spotkanie networkingowe z lokalną branżą fińską.