en
en
Kontakt

O znaczeniu turystyki kulinarnej

W spotkaniu uczestniczyli także Maciej Dobrzyniecki, Prezydent Polskiej Akademii Gastronomicznej oraz Alicja Omięcka, Dyrektor Generalny w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Celem spotkania było omówienie rosnącego znaczenia turystyki gastronomicznej i jej wpływu na gospodarkę kraju oraz przedstawienie koncepcji Domu Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych, których ważnym elementem jest właśnie turystyka kulinarna.

Polska sztuka kulinarna ma wielowiekową tradycję, z której jesteśmy dumni. Chcemy promować Polskę jako kraj atrakcyjny pod względem geograficznym, historycznym, ale także różnorodny kulturowo i kulinarnie. Spotkanie z tak wybitnym autorytetem, który zajmuje się propagowaniem kultury gastronomicznej na świecie jest ważnym doświadczeniem dla resortu odpowiedzialnego za turystykę – powiedział Minister Witold Bańka.

Za spotkanie podziękował Pan Don Rafael Ansón Oliart, który zaznaczył: - Jeszcze dwadzieścia lat temu żaden z turystów nie przyjeżdżał do Hiszpanii ze względu na kulinaria. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. W minionym roku Hiszpanię odwiedziło ponad 75 milionów turystów, z czego aż 15% stanowiły osoby, które przyjechały do nas właśnie w celu poznania sztuki kulinarnej.

Prezydent Oliart podkreślił, że istnieją trzy główne powody, które wpływają na rozwój turystyki kulinarnej, a zarazem zachęcają do odwiedzenia Hiszpanii. Należą do nich: wyjątkowe i oryginalne spożywcze produkty bazowe, tradycyjna kuchnia i przepisy i gościnność. Don Rafael Ansón Oliart podkreślił, że Polska również posiada wszystkie wymienione wyżej atrybuty i śmiało może walczyć o gości stawiających na turystykę kulinarną.

Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych

Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych jest strategiczną koncepcją społeczno – gospodarczą organizacji polskiej oferty turystycznej. Celem strategicznym jest rozwój sektora gospodarki turystycznej w Polsce poprzez stworzenie systemowych i kompleksowych rozwiązań prawnych, organizacyjnych, finansowych i narzędziowych w zakresie integracji, koordynacji, komercjalizacji i internacjonalizacji polskich, markowych produktów turystycznych opartych na potencjale kulturowym i przyrodniczym kraju.

Do promocji turystyki kulinarnej niezbędne są odpowiednie narzędzia. We współczesnym świecie jest to oczywiście Internet. Planujemy stworzyć w sieci europejski portal kulinarny, w którym „polskie smaki” będą zajmować ważne miejsce – powiedział Don Rafael Ansón Oliart. Minister Sportu i Turystyki zaznaczył, że przedstawiony projekt doskonale wpisuje się w ministerialną wizję promocji turystyki kulinarnej i koncepcję Domu Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych. - Zależy nam, aby udział turystyki w gospodarce krajowej regularnie wzrastał, a rozwój turystyki kulinarnej to jeden z ciekawych pomysłów na to – zaznaczył minister Bańka.

Turystyka kulinarna w Polsce

Turystka kulinarna to nowy trend występujący na rynku usług turystycznych w Polsce. Jest to m.in. podróżowanie do miejsc produkcji dań, trunków czy potraw regionalnych. Do tej definicji zalicza się także uczestnictwo w festiwalach, warsztatach, targach żywności oraz podróżowanie po szlakach kulinarnych. Każdy region Polski może poszczycić się produktami regionalnymi. Turyści coraz częściej kupują także żywność na targowiskach czy w gospodarstwach agroturystycznych i odwiedzają wytwórnie lokalnych produktów żywnościowych.

Warto podkreślić, że w Polsce przybywa ofert związanych z gastronomią i festiwalami. Ten rodzaj turystyki ma ogromny potencjał, jako narzędzie promocji miejsc, produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych.

Źródło: Ministerstwo Sportu i Turystyki

Do góry