O znaczeniu turystyki kulinarnej
31 marca 2017 roku w siedzibie Ministerstwa Sportu i Turystyki Minister Witold Bańka spotkał się z Don Rafaelem Ansónem Oliartem. To wyjątkowy autorytet w świecie kulinarnym – Honorowy Prezydent Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej, Prezydent Europejskiej Akademii Gastronomicznej, Prezydent Królewskiej Hiszpańskiej Akademii Gastronomicznej oraz założyciel prestiżowego rankingu The World’s 50 Best Restaurants by San Pellegrino, pozycjonującego najlepsze restauracje świata. Jego obecność w Polsce związana jest z rozwojem Europejskiej Akademii Gastronomicznej, której Sekretariat Generalny zlokalizowany jest w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.
W spotkaniu uczestniczyli także Maciej Dobrzyniecki, Prezydent Polskiej Akademii Gastronomicznej oraz Alicja Omięcka, Dyrektor Generalny w Ministerstwie Sportu i Turystyki.
Celem spotkania było omówienie rosnącego znaczenia turystyki gastronomicznej i jej wpływu na gospodarkę kraju oraz przedstawienie koncepcji Domu Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych, których ważnym elementem jest właśnie turystyka kulinarna.
Polska sztuka kulinarna ma wielowiekową tradycję, z której jesteśmy dumni. Chcemy promować Polskę jako kraj atrakcyjny pod względem geograficznym, historycznym, ale także różnorodny kulturowo i kulinarnie. Spotkanie z tak wybitnym autorytetem, który zajmuje się propagowaniem kultury gastronomicznej na świecie jest ważnym doświadczeniem dla resortu odpowiedzialnego za turystykę – powiedział Minister Witold Bańka.
Za spotkanie podziękował Pan Don Rafael Ansón Oliart, który zaznaczył: - Jeszcze dwadzieścia lat temu żaden z turystów nie przyjeżdżał do Hiszpanii ze względu na kulinaria. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. W minionym roku Hiszpanię odwiedziło ponad 75 milionów turystów, z czego aż 15% stanowiły osoby, które przyjechały do nas właśnie w celu poznania sztuki kulinarnej.
Prezydent Oliart podkreślił, że istnieją trzy główne powody, które wpływają na rozwój turystyki kulinarnej, a zarazem zachęcają do odwiedzenia Hiszpanii. Należą do nich: wyjątkowe i oryginalne spożywcze produkty bazowe, tradycyjna kuchnia i przepisy i gościnność. Don Rafael Ansón Oliart podkreślił, że Polska również posiada wszystkie wymienione wyżej atrybuty i śmiało może walczyć o gości stawiających na turystykę kulinarną.
Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych
Dom Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych jest strategiczną koncepcją społeczno – gospodarczą organizacji polskiej oferty turystycznej. Celem strategicznym jest rozwój sektora gospodarki turystycznej w Polsce poprzez stworzenie systemowych i kompleksowych rozwiązań prawnych, organizacyjnych, finansowych i narzędziowych w zakresie integracji, koordynacji, komercjalizacji i internacjonalizacji polskich, markowych produktów turystycznych opartych na potencjale kulturowym i przyrodniczym kraju.
Do promocji turystyki kulinarnej niezbędne są odpowiednie narzędzia. We współczesnym świecie jest to oczywiście Internet. Planujemy stworzyć w sieci europejski portal kulinarny, w którym „polskie smaki” będą zajmować ważne miejsce – powiedział Don Rafael Ansón Oliart. Minister Sportu i Turystyki zaznaczył, że przedstawiony projekt doskonale wpisuje się w ministerialną wizję promocji turystyki kulinarnej i koncepcję Domu Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych. - Zależy nam, aby udział turystyki w gospodarce krajowej regularnie wzrastał, a rozwój turystyki kulinarnej to jeden z ciekawych pomysłów na to – zaznaczył minister Bańka.
Turystyka kulinarna w Polsce
Turystka kulinarna to nowy trend występujący na rynku usług turystycznych w Polsce. Jest to m.in. podróżowanie do miejsc produkcji dań, trunków czy potraw regionalnych. Do tej definicji zalicza się także uczestnictwo w festiwalach, warsztatach, targach żywności oraz podróżowanie po szlakach kulinarnych. Każdy region Polski może poszczycić się produktami regionalnymi. Turyści coraz częściej kupują także żywność na targowiskach czy w gospodarstwach agroturystycznych i odwiedzają wytwórnie lokalnych produktów żywnościowych.
Warto podkreślić, że w Polsce przybywa ofert związanych z gastronomią i festiwalami. Ten rodzaj turystyki ma ogromny potencjał, jako narzędzie promocji miejsc, produktów tradycyjnych, regionalnych i lokalnych.
Źródło: Ministerstwo Sportu i Turystyki