Konferencja „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona” w Warszawie – kluczowe wnioski i inspiracje
W czwartek, 14 listopada w Warszawie odbyła się konferencja pod hasłem „Współpraca-Innowacje-Turystyka Zrównoważona”, organizowana przez Polską Organizację Turystyczną we współpracy z Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną. Wydarzenie miało miejsce w Arche Hotel Poloneza i zgromadziło ekspertów, samorządowców oraz przedstawicieli branży turystycznej, zainteresowanych wdrażaniem zrównoważonych praktyk w turystyce.
Konferencja stanowi część dwuletniego projektu, którego celem jest promocja edukacji, innowacji oraz praktycznych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój turystyki. W spotkaniu wzięli udział Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, oraz Małgorzata Wilk-Grzywna, wiceprezes POT.
W bogatym programie wydarzenia znalazły się merytoryczne prelekcje i analizy dotyczące kluczowych wyzwań dla branży turystycznej. Adam Mikołajczyk, prezes Fundacji Best Place, przedstawił potencjał sztucznej inteligencji w marketingu miejsc w prezentacji zatytułowanej „Człowiek + AI = WNM?”. Z kolei dr hab. Jacek Olszewski-Strzyżowski z Travindy zaprezentował raport dotyczący stanu wdrożenia turystyki zrównoważonej w województwie mazowieckim, ukazując lokalne działania w kontekście globalnych trendów.
Monika Mikulska-Guźniczak, ekspertka branży hotelarskiej, podjęła temat „Hotel zrównoważony. Ekocertyfikat – opcja rozwojowa czy już konieczność?”, wskazując, jak certyfikaty ekologiczne stają się coraz bardziej istotne dla branży hotelarskiej. Małgorzata Hudyma, dyrektor Zagranicznego Ośrodka POT w Sztokholmie, zaprezentowała strategie przyciągania turystów z rynków nordyckich przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju.
Punktem kulminacyjnym konferencji była debata zatytułowana „Czy turystyka może być zrównoważona? Jak zrównoważyć aspekty społeczne, gospodarcze i środowiskowe w turystyce?”. Dyskusję moderował Adam Mikołajczyk, a w panelu wzięli udział m.in. Paweł Kunz, dziennikarz i podróżnik oraz Monika Mikulska-Guźniczak z InterContinental Warszawa. Uczestnicy debaty poruszyli zagadnienia związane z koniecznością łączenia interesów społecznych, gospodarczych i środowiskowych w branży turystycznej, podkreślając, że współpraca wszystkich interesariuszy jest kluczem do sukcesu.
Konferencja była ważnym krokiem w kierunku budowania świadomości na temat zrównoważonej turystyki i konieczności adaptacji do nowych wyzwań. Uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami, zdobyć nowe informacje i zainspirować się innowacyjnymi rozwiązaniami. Wspólna praca ekspertów, przedstawicieli branży i samorządów jest kluczowa dla wprowadzenia zmian, które przyniosą korzyści zarówno lokalnym społecznościom, jak i środowisku naturalnemu.