Członkowie sieci EDEN na szkoleniu w obszarze Wielokulturowego Nurtu Bugu
Uczestników podejmowali zwyciezcy ostatniej edycji konkursu, w której wybierano produkty turystyczne, opierające swoją ofertę turystyczną na zasobach kulturowych. Kapituła konkursu uznała, że Wielokulturowy Nurt Bugu swoją działalnością najlepiej spośród zgłoszonych kandydatur, wpisuje się w promocję wartości opartych na dziedzictwie kulturowym, pozwala odkryć i przybliża bogatą spuściznę naszego kraju.
Wielokulturowy Nurt Bugu to kraina styku kultur i granic gdzie przenikają się tradycje prawosławia, katolicyzmu i judaizmu, a mizar tatarski jest pozostałością po islamskich mieszkańcach regionu. Unikatowe wydarzenia takie jak na przykład Landart Festiwal z plenerowymi galeriami sztuki, Festiwal Trzech Kultur we Włodawie, plenery malarskie i rzeźbiarskie w Uroczysku Zaborek i Włodawie pokazują, że region konsekwentnie jest promowany, jako łączący przeszłość i teraźniejszość.
Spójny wielokulturowy wizerunek uzupełniany jest przez różnorodną ofertę wykorzystującą walory przyrodnicze obszaru. Są to m.in. Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo, Poleski Szlak Konny czy Plenerowe Galerie Sztuki nad Bugiem. Wielokulturowy Nurt Bugu to także mnogość zabytków kulturowych czy religijnych, m.in. sanktuariów o niepowtarzalnej architekturze (jak te w Kodniu, Jabłecznej czy Włodawie) oraz liczne mniejsze imprezy związane z tradycją regionu. Ważne jest także każdorazowe zaangażowanie społeczności lokalnej do obsługi wydarzeń oraz dostarczania materiałów do realizacji artystycznych instalacji.
Uczestnicy szkolenia zwiedzili między innymi Muzeum Synagogalne we Włodawie, cerkiew i kościół, Monaster św. Onufrego w Jabłecznej, Muzeum Południowego Podlasia i Mizar Tatarski w Zastawku oraz Cerkiew św. Nikity Męczennika w Kostomłotach.
Szkolenie dla członków sieci EDEN prowadziła Anna Księżnik, koordynatorka projektu EDEN w Polskiej Organizacji Turystycznej. POT od 2009 roku przeprowadza konkurs w naszym kraju i podejmuje starania, aby laureaci tworzyli sieć produktów turystycznych o silnej pozycji rynkowej, które łączy rozpoznawalna marka EDEN.