Fundusze europejskie na promocję polskiej gospodarki - komunikat Ministerstwa Gospodarki z dnia 19/10/07
Jednolite spojrzenie na promocję polskiej gospodarki – to wynik zmian w strukturze szóstego priorytetu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Badania wizerunkowe, promocja i logo kraju będą służyły promocji polskich firm, a sukcesy naszych przedsiębiorstw za granicą będą miały wpływ na wizerunek Polski.
Promocja polskiej gospodarki i przedsiębiorstw będzie wspierana głównie w ramach nowo utworzonego działania 6.2 Promocja gospodarki polskiej, którego budżet wynosi 108 mln euro. Prawie 92 mln euro z tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.
W ramach działania 6.2 PO IG wsparcie obejmie:
- organizację imprez promujących nasz kraj – gospodarkę, turystykę i kulturę;
- zwiększenie rozpoznawalności polskich przedsiębiorstw za pomocą wydarzeń prezentujących polskie produkty eksportowe, zwiększających napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski, a także ułatwiających lokowanie polskich inwestycji za granicą;
- budowę i rozwój narzędzi internetowych, których zadaniem będzie międzynarodowa promocja gospodarki i przedsiębiorców, turystyki, inwestycji i polskiej kultury;
- realizacji kampanii informacyjno–promocyjnych w mediach zagranicznych oraz przygotowania i produkcję materiałów promocyjnych.
Wsparciem tych działań będą badania odbioru Polski, stworzenie loga i sloganu, jako elementów spójnej całości.
Wsparcie promocji polskiej gospodarki zakładają również inne działania szóstej osi priorytetowej: 6.1 Wsparcie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw i 6.3 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym. Pierwsze z nich zakłada udzielenie pomocy małym i średnim przedsiębiorcom, którzy pragną rozpocząć działalność eksportową na unijnym rynku, a nie posiadają wystarczającego doświadczenia w tej dziedzinie. Z kolei w ramach działania 6.3 dofinansowanie otrzymają przede wszystkim projekty związane z organizacją Euro 2012.
Obecny podział szóstej osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka:
- działanie 6.1 Wsparcie umiędzynarodowienia przedsiębiorstw - powstało z dawnego działania 6.1 Paszport do eksportu i działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych;
- działanie 6.2 Promocja gospodarki polskiej - powstało z dawnego działania 6.3 Promocja turystycznych walorów Polski i działania 6.5 Rozwój systemu wsparcia polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym.
- działanie 6.3 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym - powstało z dawnego działania 6.4 o tej samej nazwie.
W latach 2004-2006 Minister Gospodarki odpowiadał za realizację poddziałania 2.2.2 Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP), w ramach którego udzielane jest dofinansowanie kosztów uczestnictwa polskich firm w targach, wystawach i misjach za granicą. Do tej pory wsparcie z tego działania uzyskało 5,8 tys. projektów na łączną kwotę 71,4 mln zł (stan na 5.10.2007).