Element podstawowy
1. Diagnoza ogólnej sytuacji gospodarczej, społecznej i przyrodniczej województw makroregionu Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego oraz planów ich rozwoju z podziałem na województwa pod kątem rozwoju turystyki. Ponadto diagnoza powinna zawierać ocenę aktualnego i planowanego zagospodarowania turystycznego i infrastruktury turystycznej regionu. Konieczne jest uwzględnienie zalet i wad transgraniczności makroregionu dla strategii i promocji rozwoju turystyki. Diagnoza będzie uwzględniać także przewidziane szczególne okoliczności turystyczno-infrastrukturalne związane – zwłaszcza w województwie podkarpackim - ze wspólną polsko-ukraińską organizacją Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, t.j. krajowe i zagraniczne migracje turystyki sportowej między Polską i Ukrainą.
2. Identyfikacja i inwentaryzacja produktów turystycznych o kluczowym znaczeniu dla makroregionu Polski Wschodniej wraz z opisem lokalizacji, walorów turystycznych i zagospodarowania infrastrukturalnego.
3. Analiza wizerunku i rozpoznawalności zinwentaryzowanych produktów turystycznych makroregionu oraz stosunku do nich i uznania stopnia atrakcyjności wśród trzech głównych grup odbiorców: mieszkańców, turystów krajowych i turystów zagranicznych, z uwzględnieniem różnych typów turystyki – wraz z uzasadnieniem.
4. Analiza krajowych i przygranicznych konkurencyjnych produktów turystycznych wobec obecnej oferty makroregionu z punktu widzenia potrzeb głównych grup odbiorców.
5. Wskazanie grup - z podziałem na segmenty i podsegmenty - do których powinna być adresowana oferta turystyczna promowana w ramach Projektu, wraz z ich opisem demograficznym i psychograficznym oraz innymi cechami możliwymi do identyfikacji.
Segmentacja uwzględniać będzie potrzeby:
- typologiczne:
· zorganizowanych turystów masowych: słabo przygotowanych do podróży, zachowujący zwyczaje swojego środowiska i na ogół poznających kraj z okien autokaru;
· indywidualnych turystów masowych, podróżujących według własnych planów przede wszystkim standartowymi szlakami, charakteryzujących się większym doświadczeniem i wiedzą o zwiedzanym terenie niż zorganizowany turysta masowy;
· turystów eksplorerów nastawionych na penetracje środowiska, poszukujących nowych szlaków ale wymagających podstawowych standardów komfortu;
· turystów typu „drifter”, dążących do pełnej integracji z kulturą odwiedzanego kraju nawet za cenę rezygnacji ze swych przyzwyczajeń;
- emocjonalne:
· turystów zorientowanych hedonistycznie - poszukujących zabawy, rozrywki, odprężenia lub wyżycia się;
· turystów ukierunkowanych na poznanie dóbr kultury;
· turystów dążących do kontaktu z przyrodą;
· turystów pragnących w krótkim czasie „zaliczyć” jak najwięcej miejsc.
6. Ocena aktualnego stanu ruchu turystycznego (od roku 2006) wraz z uwzględnieniem charakterystyki migracji turystycznych do Polski Wschodniej z kraju i zagranicy w latach 2006-2007, ze wskazaniem najbardziej istotnych segmentów turystów, rodzajów i miejsc pobytów, krajów ich pochodzenia oraz wielkości wydatków turystycznych, a także charakterystyki lokalnego ruchu przyjazdowego do Polski Wschodniej z innych regionów kraju. Perspektywy rozwoju migracji turystycznej różnych segmentów turystów oraz rozwoju różnych typów turystyki na terenie makroregionu Polski Wschodniej na lata objęte Projektem 2009-2012 wraz z prognozą wewnętrznego przyjazdowego ruchu turystycznego z Polski i ruchu przyjazdowego z zagranicy do roku 2013.