Wytyczne dla branży w czasach epidemii
Polska wkracza w drugi etap znoszenia ograniczeń związanych z epidemią COVID-19, co daje szansę na powolne wyjście z kryzysu, jaki dotknął branżę turystyczną. Od 4 maja branża hotelarska może znów prowadzić swoją działalność, ponadto otwarte zostały instytucje kultury, takie jak muzea i galerie oraz punkty informacji turystycznej. W trosce o bezpieczeństwo turystów i obsługi wydano wytyczne, które każdy z przedsiębiorców może wdrożyć, aby zapewnić maksymalną ochronę dla swoich gości.
Wspomniane procedury bezpieczeństwa oparte są na rekomendacjach Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do tej pory szczegółowe wytyczne zostały opracowane dla obiektów hotelarskich, atrakcji kultury oraz punktów informacji turystycznej. Zawierają one dokładne wskazówki odnośnie do prowadzenia działalności w czasach epidemii. Ich celem jest podanie branży jasnych wskazówek jak stworzyć w swoim obiekcie takie warunki dla odwiedzających, aby ryzyko ich ewentualnego zakażenia podczas wizyty zmniejszyć do minimum.
Co możesz zrobić, aby Twoi goście czuli się bezpiecznie?
Obecnie jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze danej oferty będzie to, w jaki sposób przedsiębiorcy będą w stanie zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne swoim gościom. Turyści będą mieli podniesione wymagania odnośnie do standardów higienicznych niezależnie od tego, jakie miejsce będą odwiedzać. Aby sprostać tym wymaganiom każdy obiekt świadczący usługi dla turystów zachęcany jest do wdrożenia następujących rozwiązań:
- Wprowadzenie limitów osób przebywających w budynku zarówno dla odwiedzających jak i pracowników. Dodatkowo rekomendowane jest wyznaczenie stref do bezpiecznego kontaktu między turystą a personelem obiektu. Pilnowane powinno być również zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy odwiedzającymi (minimum 2 metry). Ma to zastosowanie do każdego obiektu niezależnie od tego, czy bezpieczna odległość będzie dotyczyła trasy zwiedzania w muzeum czy też odległości pomiędzy gośćmi przebywającymi w recepcji hotelowej.
- Wprowadzenie pomiarów temperatury przed wejściem do budynku. Osoby z wyraźnymi symptomami choroby nie powinny być wpuszczane na teren obiektu.
- Odpowiednie zabezpieczenie personelu poprzez środki ochrony własnej, takie jak maski i rękawiczki. Zwiększy to bezpieczeństwo podczas kontaktu zarówno z gośćmi jak i pomiędzy pracownikami.
- Zapewnienie regularnej dezynfekcji ogólnodostępnych powierzchni. Regularnemu odkażaniu powinny zostać poddane przedmioty i miejsca takie jak lady, klamki, terminale płatnicze, klucze do pokojów hotelowych, windy, toalety, itp. Oprócz tego kładziony powinien być nacisk na zapewnienie ogólnego dostępu do płynów dezynfekcyjnych w każdym pomieszczeniu udostępnionym turystom.
- Wprowadzenie odpowiednich procedur wśród pracowników. Specjalne godziny pracy, ograniczanie liczby personelu, zapewnienie środków ochrony własnej, stosowanie przeźroczystych szyb w miejscu obsługi turystów oraz monitorowanie stanu zdrowia pracowników to tylko niektóre z licznych rozwiązań proponowanych przez GIS oraz Ministerstwa.
- Maksymalne skrócenie czasu lub w miarę możliwości wyeliminowanie konieczności osobistego kontaktu odwiedzających z personelem. Jeżeli to możliwe rekomenduje się korzystanie ze środków takich jak Internet oraz telefon do komunikacji z gośćmi (np. podczas dokonywania rezerwacji i płatności online).
Jeżeli chcą Państwo zapoznać się ze szczegółowymi rekomendacjami dla poszczególnych typów obiektów turystycznych, zachęcamy do pobrania poniższych dokumentów: