Z perspektywy Państwa Środka: Polska wschodzącą gwiazdą na turystycznej mapie Europy
Nowo utworzony Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej w Pekinie podjął na początku 2016 roku inicjatywę przeprowadzania spotkań z zarządami największych chińskich organizatorów podróży. Ich celem, obok przedstawienia partnerom branżowym nowej placówki Polskiej Organizacji Turystycznej w Chinach, było nawiązanie ścisłej współpracy z osobami odpowiedzialnymi za kreowanie i promocję nowych produktów, w szczególności podróży do Europy. W harmonogramie wizyt znalazły się m.in. firmy Ctrip, Huayuan, Tuniu, Wuzhouxing i Qyer. (na zdjęciu: Pani HU Hui, dyrektor departamentu rozwoju produktu Caissa touristic i dyrektor ZOPOT w Pekinie, Jan Wawrzyniak)
Wśród priorytetowych wizyt było także spotkanie w pekińskiej siedzibie firmy CAISSA touristic. Udana wizyta inauguracyjna, po której nastąpiła seria spotkań roboczych poświęconych prezentacjom atrakcji turystycznych polskich miast i regionów oraz przekazywaniu materiałów informacyjnych i fotograficznych przygotowanych pod potrzeby partnera, zaowocowały szybko. Już 1 kwietnia został wprowadzony do sprzedaży nowy produkt firmy Caissa touristic: dziesięciodniowa podróż do Polski - pierwsza na rynku chińskim podróż, której celem jest wyłącznie Polska. Był to przełom w dotychczasowej praktyce chińskich organizatorów podróży, polegającej na włączaniu Polski do pakietów „środkowoeuropejskich” obejmujących 3 do 4 krajów – obok Polski z reguły Czechy, Słowację i Węgry.
Podczas uroczystego spotkania, zorganizowanego przez ZOPOT dla uczczenia narodzin nowego produktu oraz dla podkreślenia znaczenia współpracy z Caissa touristic dla rozwoju turystyki przyjazdowej z Chin do Polski, wiceprezes zarządu Caissa Travel Management Co., Ltd, Pani GE Mu, powiedziała: „Polska, jako wschodząca gwiazda wśród europejskich destynacji turystycznych, jest naszą nadzieją w Europie Środkowej. Turyści chińscy, po odwiedzeniu tradycyjnych głównych celów podróży w Europie jakimi są dla nich Włochy, Francja czy Niemcy, poszukują nowych miejsc. Polska - bogata w zabytki, wydarzenia kulturalne i wspaniałą naturę - została uznana przez Caissa touristic za ważny cel podróży.” Pani HU Hui, dyrektor departamentu rozwoju produktu dodała: „Dziękujemy Polskiej Organizacji Turystycznej za wsparcie i z nadzieją spoglądamy na dalszą współpracę. Jesteśmy przekonani, że Wasz kraj stanie się dla turystów z Chin nowym punktem wyjścia dla podróży pogłębiających znajomość Europy.” (na zdjęciu od prawej: HU Hui, Caissa touristic, GE Mu, wiceprezes zarządu Caissa Travel Management, Jan Wawrzyniak i Xing Daiqi - ZOPOT w Pekinie, QU Wenjun, Caissa touristic)
Pierwsza grupa turystów wylatuje do Warszawy 21 czerwca i podczas dziesięciodniowego pobytu zwiedzi stolicę Polski, Malbork, Trójmiasto, Toruń, Poznań, Wrocław i Kraków. Dla uczestników będzie to z pewnością podróż szczególna, bo na trasie czekają na nich niespodzianki - specjalne powitanie na Okęciu oraz dodatkowe atrakcje w Poznaniu i Wrocławiu, przygotowane przez Poznańską Lokalną Organizację Turystyczną i Dolnośląską Organizację Turystyczną.
Dobrze sprzedają się także kolejne terminy w lipcu i sierpniu. Sukces pierwszej „monotour” do Polski spowodował, że w Caissa touristic przystąpiono już do prac nad kolejnymi programami pobytowymi w Polsce - specjalną podróżą „festiwalową” dla miłośników muzyki oraz podróżą dla zainteresowanych wypoczynkiem aktywnym.
Kiedy pod koniec stycznia 2016 roku rozpoczynano rozmowy z Caissa touristic istniała tylko drobna nadzieja, że zakończą się one sukcesem. Tym bardziej więc nikt jeszcze wtedy nie mógł przypuszczać, że termin „dziewiczego rejsu” pierwszej grupy Caissa touristic do Polski zbiegnie się z datą oficjalnej wizyty w Polsce Prezydenta Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga. A ponieważ zainteresowanie chińskich mediów zagranicznymi podróżami głowy państwa jest kolosalne należy spodziewać się, że ta przypadkowa przecież zbieżność dat będzie mogła stać się pretekstem dla nadania dodatkowego rozgłosu Polsce jako celowi podróży turystycznych Chińczyków. Caissa touristic i ZOPOT w Pekinie z pewnością takiej okazji zaistnienia w mediach nie zmarnują.
Caissa touristic została założona w 1993 roku w Hamburgu, stając się na przestrzeni lat czołowym organizatorem podróży wyjazdowych dla mieszkańców Chin. Od lat zajmuje stałe miejsce na liście "China's Ten Major Outbound Tourism Wholesalers". Oferuje ponad 300 wysokiej jakości produktów, obejmujących prawie 100 krajów. Określana często jako "European Tourismus Expert." W marcu 2016 roku Caissa touristic posiadała 46 własnych oddziałów sprzedaży, m.in. w Pekinie, Szanghaju, Kantonie, Czengdu i Nanjing, ponad 200 centrów eksperckich oraz 1.000 biur agencyjnych na terenie całych Chin. Firma jest też organizatorem podróży specjalistycznych, oferowanych pod markami Caissa Sports, Caissa Academic Tours, Caissa Health, Caissa Outdoor i Caissa Business Jet.
W 2015 roku Polskę odwiedziło ok. 67.500 turystów z Chin i Hongkongu, t.j. o 26,4% więcej niż w roku 2014. Był to największy wzrost w grupie turystów zagranicznych. Liczba noclegów udzielonych turystom z Chin i Hongkongu wyniosła ponad 120.700 (wzrost o 22,5%). Wysokie tempo wzrostu sprzedaży podróży do Polski utrzymało się w pierwszych pięciu miesiącach 2016 roku. Jak informuje ZOPOT w Pekinie w oparciu o dane od chińskich organizatorów podróży, wzrost sprzedaży w okresie styczeń-maj był średnio o ok. 20% wyższy niż w tym samym okresie 2015 roku.