System informacji turystycznej
Poprzedni | Spis treści | Następny |
System informacji turystycznej
Informacja turystyczna to niezbędny składnik promocji turystycznej. Praca jednostek organizacyjnych „it” służy nie tylko turystom indywidualnym ale również organizatorom wypoczynku grupowego, zleceniodawcom różnych form turystyki. Z ich usług korzystają biura podróży, organizacje społeczne i animatorzy coraz powszechniejszego wypoczynku w grupach nieformalnych. Klientami centrów „it” są osoby i grupy zróżnicowane zawodowo, wiekowo, o preferencjach wynikających ze stopnia zamożności i zainteresowań. System „it” uczestniczy w upowszechnianiu turystycznego modelu zagospodarowania wolnego czasu współkształtując modę na turystykę.
Informacja turystyczna nie jest jedynie zbiorem niezbędnych danych, ale powinna tworzyć system, który cechuje rzetelność, aktualność, wiarygodność i komunikatywność i w którym wspólnie przyjętym normom podlegają: podstawowe zakresy informacji a także tryb ich poszukiwania, gromadzenia, aktualizacji i udostępniania. System informacji turystycznej wiążą wspólne narzędzia pracy, zwłaszcza komputerowe bazy danych.
Baza danych „it” ma licznych odbiorców, a także wielu twórców. Tylko zgodna i systematyczna współpraca wszystkich dawców informacji i umiejętność szybkiego reagowania na zapotrzebowania odbiorców może przyczynić się do osiągnięcia zamierzonych efektów.
Pod pojęciem informacji turystycznej rozumieć należy:
- Uporządkowany zbiór danych służących organizatorom i konsumentom usług turystycznych.
- System obejmujący sieć centrów i punktów informacji turystycznej.
- Metodologię gromadzenia, przetwarzania, weryfikowania i udostępniania danych.
Informacja turystyczna to także jedno z podstawowych narzędzi służących rozwojowi turystyki. Poprzez gromadzenie i dystrybucję informacji turystycznej można sobie zapewnić aktywny udział w kształtowaniu podaży i popytu na rynku turystycznym.
Głównymi grupami korzystających z usług systemu „it” są:
- Turyści (goście i mieszkańcy miasta, regionu)
- Animatorzy i promotorzy turystyki
- Twórcy i potencjalni twórcy produktu turystycznego
- Potencjalni inwestorzy infrastruktury turystycznej i paraturystycznej
- Zarządcy atrakcji turystycznych
- Hotelarze i restauratorzy
- Zleceniodawcy usług turystycznych (organizacje biznesowe, szkoły i uczelnie, organizacje społeczne i młodzieżowe, pracownicy socjalni)
- Kierownicy wycieczek, piloci, przewodnicy
- Touroperatorzy
- Przedstawiciele biur podróży i organizatorów wycieczek
- Osoby zainteresowane problemami turystyki (uczniowie i studenci)
- Osoby zainteresowane pracą w dziedzinie turystyki
- Samorządy terytorialne i gospodarcze
- Agencje promocji, stowarzyszenia i fundacje
- Dziennikarze, autorzy przewodników
- Inne jednostki współpracujące w zakresie organizacji i obsługi ruchu turystycznego.
Każda z tych grup powinna otrzymać informacje dostosowane do zainteresowań, potrzeb i możliwości finansowych. Mogą być one przygotowywane dzięki systemom segregowania informacji z bazy danych „it” oraz doświadczeniu kadry informacji turystycznej.
Poprzedni | Spis treści | Następny |