Rynek rosyjski to duży potencjał dla turystyki przyjazdowej do Polski
Rosja jest dla Polski jednym z najważniejszych rynków emisyjnych. Liczba korzystających z rejestrowanej bazy noclegowej turystów rosyjskich wzrosła w latach 2010-2013 z 215 tys. do 409 tys. W 2014 roku na skutek kryzysu politycznego i ekonomicznego rosyjski rynek turystyki wyjazdowej załamał się, a liczba korzystających z bazy noclegowej turystów rosyjskich spadła o 16%, do poziomu 346 tys. Spadki z rynku rosyjskiego nie dotyczyły zresztą tylko Polski, ale praktycznie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W 2015 roku odnotowano dalszy spadek: korzystających z bazy noclegowej Rosjan było tylko 225 tys. (o 35% mniej w porównaniu do 2014 r.). Na podstawie wstępnych danych za 8 miesięcy 2016 roku można natomiast przypuszczać, że w bieżącym roku spadki zostaną wyhamowane lub przynajmniej spowolnione. W okresie od stycznia do sierpnia z rejestrowanej bazy noclegowej skorzystało 150 tys. turystów z Rosji (tylko o 7% mniej niż w tym samym okresie 2015 r.).
Równocześnie jednak Rosjanie uważają Polskę za kraj atrakcyjny i warty odwiedzenia: w badaniach przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej w 2014 roku 60% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że pobyt w Polsce mógłby ich pozytywnie zaskoczyć, a 68% wysoko oceniło atrakcje turystyczne Polski.
Z różnych, znanych nam powodów, ekonomicznych i politycznych, zmieniają się preferencje turystów rosyjskich. Zamiast długich i dalekich podróży, należy oczekiwać wyjazdów krótszych i tańszych. To jest ogromna szansa dla Polski, którą powinniśmy wykorzystać, zwiększając tym samym przychody z turystyki przyjazdowej.
Kontynuujemy zatem realizację działania, którego celem jest promocja i sprzedaż polskich ofert turystycznych. Temu posłużą planowane na 4 listopada warsztaty turystyczne w ramach Forum polsko – rosyjskiego o nazwie „Eto POLSZA”