Podsumowanie sezonu turystycznego w Polsce
Działania związane z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM przełożyły się na wzrost liczby przyjazdów turystów zagranicznych – sezon turystyczny podsumowali Minister Sportu i Turystyki Joanna Mucha, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Katarzyna Sobierajska oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. Podczas konferencji zostały przedstwione najważniejsze dane dotyczące ruchu turystycznego oraz działania podejmowane przez Polską Organizację Turystyczną dla dalszego rozwoju turystyki i wzmacniania marki Polska na świecie.
Według Brand Finance Institute Polska odnotowała w 2012 r. najwyższy wzrost wartości marki narodowej ze wszystkich 100 zbadanych krajów - aż o 75%. Wartość marki Polska wzrosła z 269 mld dolarów do 472 mld dolarów. Dzięki temu Polska awansowała do pierwszej dwudziestki państw o najbardziej wartościowej marce narodowej.
Dzięki pozytywnym opiniom gości i zagranicznych mediów, znacznie poprawił się wizerunek naszego kraju na arenie międzynarodowej. Polska odnotowała w tym roku najwyższy wzrost marki międzynarodowej wśród 100 badanych krajów. Efekty są wymierne - udział branży turystycznej w PKB w 2012 r. wyniósł 6% i był najwyższy od 2007 r.
W Polsce udział gospodarki turystycznej w PKB w 2012 r. wyniósł 6% i był najwyższy od 2007 r. W 2012 r. eksport turystyczny wyniósł 35,7 mld zł, co stanowiło 4,9% eksportu ogółem. Wzrost w porównaniu z 2011 r. o 11%, tj. o 4,2 mld zł. Ogółem w latach 2007-2011 udział turystyki w eksporcie utrzymywał się na poziomie 5-6%. Import turystyczny czyli wydatki mieszkańców Polski w czasie podróży zagranicznych w 2012 r. wyniosły 14,6 mld zł, co stanowiło 2% importu ogółem.
Według badań Instytutu Turystyki i Activ Group, w 2012 r. liczba przyjazdów turystów zagranicznych do Polski oszacowana została na około 14,8 mln, czyli o 11% więcej niż w 2011r. Największy udział w tej liczbie mieli turyści z Niemiec (32,4%), Ukrainy (13,5%), Białorusi (10,8%), Rosji (4,5%), Litwy (4,1%) oraz Wielkiej Brytanii (3,3%). Analizy pokazują, że tzw. „efekt barceloński" jest silniejszy od zakładanego, a liczba turystów w kolejnych latach będzie się zwiększać.
W 2012 r. Polacy wzięli udział w 40,7 mln krajowych podróżach turystycznych, o 38% więcej niż w 2011 r.
Podczas konferencji poruszono też temat upadłości biur podróży i możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Jak podkreślono, podjęto prace nad projektem ustawy o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym (TFG) jako II filarze systemu zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, a także działania zmierzające do zmiany funkcjonującej od 1997 roku ustawy o usługach turystycznych.
Informacja prasowa do pobrania:Informacja prasowa 23.09.13
Prezentacja do pobrania: http://www.msport.gov.pl/turystyka/podsumowanie-sezonu-turystycznego-2013