Podsumowanie EXPO 2015
Do Pawilonu Polskiego ustawiały się tłumy. Przyciągnęliśmy aż 1,7 mln odwiedzających. To o ponad połowę więcej niż pierwotnie oczekiwaliśmy - mówił podczas spotkania z mediami prezes PAIiIZ Sławomir Majman, pełniący na Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie funkcję Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej. Obecność polskiej turystyki na EXPO 2015 była kontynuacją rozpoczętej dwa lata wcześniej kampanii promocyjnej na rynku włoskim - dodał Rafał Szmytke Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
W ramach kampanii POT, prowadzone były we Włoszech działania w mediach - emisja spotu w kanałach telewizji włoskiej oraz promocja w Internecie (tradycyjna kampania display na wielu portalach, advertoriale, działania na FB i YouTube). W przestrzeni miejskiej Mediolanu prowadzona była kampania outdoorowa: 12 tramwajów, na których pokazywano produkty promowane podczas wystawy oraz umiejscowiona na centralnej ulicy miasta Via Dante prezentacja 50. fotogramów z najpiękniejszymi widokami z Polski. Z przeprowadzonych badań wynika, że z kampanią reklamową Polski zetknął się, co czwarty badany a najlepiej zapamiętane zostały reklamy na tramwajach (27%), inne reklamy zewnętrzne (27%), spot telewizyjny (24%) oraz reklamy w Internecie (24%) - podsumowuje Rafał Szmytke.
Prezentacjępolskiej turystyki na EXPO 2015 zainaugurował w maju Tydzień Turystyki Polskiej. W tym czasie pod hasłem „Poland. Come and find all colours of life" odbyło się wiele niestandardowych działań promocyjnych, zarówno w polskim pawilonie, jaki w przestrzeni miejskiej przygotowanych przez Mazowsze, Małopolska, Podlasie, Lubelszczyzna, Dolny Śląsk oraz makroregion Polski Wschodniej, złożony z województw: Świętokrzyskiego, Podkarpackiego, Lubelskiego, Podlaskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego, tworzących Wschodni szlak Rowerowy Green Velo.
Tydzień Turystyki Polskiej był zapowiedzią kolejnych. Program wydarzeń Tygodni Regionów zawierał elementy bezpośrednio nawiązujące do projektu pawilonu polskiego, czyli sadu i jabłka. Odwiedzający zapraszani byli do Cudownej Krainy Jabłka - The Wonderland of Apple ze smacznym polskim jabłkiem w roli głównej. Od lipca do października prezentowały się w ramach wspólnego wystąpienia z Polską Organizacją Turystyczną kolejne regiony. W lipcu Polski Pawilon odwiedziło 168 739 osób. Średnio w ciągu dnia prezentację kolejnych polskich regionów oglądało ponad 12 tysięcy gości.
Z badania zrealizowanego na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że spośród osób, które odwiedziły polski pawilon prawie 80% oceniło go pozytywnie a co dziesiąta powiedziała, że właśnie ten najbardziej jej się podoba. Pawilon Polski znalazł się na 10 miejscu w rankingu najczęściej odwiedzanych. Respondentom, którzy byli na EXPO zadano także pytanie, który spośród wszystkich odwiedzanych pawilonów podobał im się najbardziej. Prawie połowa osób (47%), które odwiedziły polski pawilon uznała, że jest on lepszy od pawilonów innych krajów. Pawilon gospodarza wystawy – Włoch – został uznany za najbardziej atrakcyjny przez 19% badanych - warto dodać, że 96% wszystkich badanych to Włosi.