Plan działań POT na lata 2017-2018
Rada Polskiej Organizacji Turystycznej przyjęła "Plan działań na lata 2017-2018", kóry został opracowany w oparciu o analizę najważniejszych światowych trendów w popycie turystycznym oraz ocenie aktualnego dostosowania podaży usług w Polsce do bieżących oczekiwań konsumentów.
Z punktu widzenia potencjału i oferty naszego kraju, za najważniejsze trendy po stronie popytu zostały uznane:
˗ rosnące tempo i presja życia codziennego,
˗ rosnąca świadomość zdrowotna i ekologiczna,
˗ wzrastająca liczba doświadczonych turystów, poszukujących nowych doznań.
Założenia przyjęte w Planie działań POT wynikają z „Marketingowej strategii Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020” oraz „Programu rozwoju turystyki do 2020 roku”. Wymienione trendy powodują zwiększone zainteresowanie produktami specjalistycznymi, rosnące wśród konsumentów oczekiwanie personalizacji oferty turystycznej, większą popularność wyjazdów oferujących aktywny wypoczynek, a także popyt na ekoturystykę i produkty oparte na naturze. Coraz większą popularnością cieszy się także zjawisko tzw. „slow life” - życia według idei wellness, akcentującej konieczność harmonii pomiędzy ciałem, duchem i umysłem, spowolnienie biegu życia, „smakowanie” doznań konsumpcyjnych, zachowania pro-zdrowotne.
Mając na uwadze światowe trendy w popycie turystycznym oraz zmiany jakie nastąpiły w podaży usług w Polsce, a równocześnie pozostając w zgodzie z zapisami dokumentów strategicznych, POT wyznaczyła priorytetowe obszary produktowe w latach 2017-2018:
- turystyka kulturowa, ze szczególnym uwzględnieniem zamków, pałaców, dworów;
- turystyka aktywna, ze szczególnym uwzględnieniem turystyki rowerowej i wodnej;
- turystyka zdrowotna ze szczególnym uwzględnieniem turystyki medycznej i pobytów w uzdrowiskach oraz SPA & Wellness.
Turystyka kulturowa, temat wiodący - zamki, pałace i dwory
W ostatnich latach promocja wizerunkowa na rynkach zagranicznych, zgodnie ze strategią marketingową, bazowała przede wszystkim na dziedzictwie kulturowym miast. Jak pokazują wyniki badań były to działania skuteczne – rozpoznawalność polskich miast i przyjazdy do nich systematycznie wzrastają. Działania w tym obszarze będą kontynuowane, ale jednocześnie wykorzystując umacnianie się ich pozycji konkurencyjnej na międzynarodowym rynku turystycznym, chcemy poszerzyć propozycję poznawania dziedzictwa kulturowego Polski o bogatą ofertę takich obiektów jak: zamki, pałace i dworki, znajdujących się poza granicami miast.
Zamki i pałace są nie tylko siedzibami muzeów, ale także miejscami ciekawych wydarzeń kulturalnych, atrakcyjnych imprez, które przyciągają turystów krajowych i zagranicznych. Wiele tych obiektów pełni obecnie funkcję hoteli, centrów konferencyjnych lub restauracji, oferując gościom wyjątkową ofertę i atmosferę. Zrewitalizowane obiekty i przestrzenie publiczne stają się kolejnymi atrakcjami turystycznymi. Rewitalizacja to także temat przewodni EXPO 2022, dlatego POT planuje nawiązanie współpracy z miastami, które z sukcesem ożywiają zdegradowane obszary i znajdują dla nich nową funkcję, w tym m.in. z Łodzią, która jest oficjalnym kandydatem RP do organizacji EXPO.
Ważnym elementem turystyki kulturowej jest promocja polskich obiektów i miejsc wpisanych na listę światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego UNESCO. Organizowana w 2017 roku w Krakowie Sesja Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO, będzie okazją i pretekstem do koncentracji działań związanych z promowaniem polskich obiektów z listy UNESCO podczas podróży studyjnych, prezentacji, na stoiskach promocyjnych.
Turystyka aktywna, temat wiodący – rower i woda
Turystyka rowerowa staje się bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu, także wśród mieszkańców Polski. Dłuższe, bądź krótsze wycieczki rowerowe mają pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie, a jednocześnie są powszechnie dostępną i relatywnie tanią formą turystyki. Dla miłośników przyrody rower jest dobrym środkiem transportu po parkach narodowych i krajobrazowych, dla szukających ciszy i spokoju – idealnie nadaje się do podróży wiejskimi i polnymi drogami, a dla zwiedzających zabytki i miasta – do jazdy po coraz liczniej powstających ścieżkach i trasach rowerowych w dużych miastach. Rosnąca długość szlaków i ścieżek rowerowych, rozwijająca się infrastruktura związana z turystyką rowerową oraz popularność tej formy wypoczynku pozwala szerzej prezentować potencjał polskich regionów i zachęcać turystów do korzystania z ich bogatej oferty. Zaznaczyć należy, że promowane będą także szlaki i odcinki Green Velo, które są już komercjalizowane.
Naturalne walory Polski oraz istniejąca infrastruktura na rzekach, jeziorach i nad morzem, stwarzają bardzo dobre warunki dla wszystkich, którzy lubią aktywnie spędzać czas nad wodą. Dlatego w kolejnych dwóch latach POT zamierza poszerzyć działania promocyjne o takie oferty turystyki aktywnej jak np.: spływy kajakowe, rejsy statkami, łodziami mieszkalnymi, żeglowanie, windsurfing i kitesurfing.
Celem POT jest także zwrócenie uwagi na pozytywne aspekty łączenia w pakiety różnych form turystyki, zgodnie z aktualnymi oczekiwaniami turystów. Dla wypoczywających aktywnie z pewnością atrakcją będzie np. zintegrowanie turystyki kulturowej z turystyka rowerową czy turystyki zdrowotnej z turystyką wodną.
W związku z ogłoszeniem roku 2017 „Rokiem rzeki Wisły”, POT planuje współpracę przy ciekawych imprezach turystycznych, które zostaną wykorzystane w działaniach promocyjnych zarówno w kraju jak i zagranicą, jako zachęta do odwiedzenia wielu miejscowości położonych na jej szlaku. Przedsięwzięcia w ramach obchodów Rzeki Wisły będą miały charakter zarówno lokalny jak i ogólnokrajowy.
Turystyka zdrowotna
Temat związany ze zdrowym trybem życia (well-being), wypoczynkiem, relaksem (SPA & Wellness) i zdrową, ekologiczną żywnością pojawiał się regularnie w działaniach promocyjnych realizowanych przez POT. W kolejnych latach planowana jest ich kontynuacja, a jednocześnie rozszerzenie promowanej oferty o pobyty w uzdrowiskach i turystykę medyczną. Turystyka zdrowotna będzie tematem dedykowanego projektu „Poland is well” realizowanego ze środków Unii Europejskiej (m.in. w Rosji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Norwegii, Niemczech).
Turystyka na obszarach wiejskich
Na rynku krajowym, ważnym obszarem działań marketingowych będzie turystyka aktywna na obszarach wiejskich. Polską wieś to jeden z niewielu w Europie przykładów zachowania tradycyjnego krajobrazu kulturowego i przyrodniczego. Znaczna część produktów z obszaru turystyki aktywnej i specjalistycznej zlokalizowana jest na obszarach wiejskich – oferujących zróżnicowane i całoroczne atrakcje. Turyści korzystający z ofert turystyki wodnej i rowerowej (priorytetowego obszaru projektowego na lata 2017-2018), najczęściej nocują i korzystają z innych usług właśnie na terenach wiejskich. Rośnie także zainteresowanie konsumentów produktami typu „slow life”,„slow food” i „eko”, co będzie wykorzystywane w promowaniu wypoczynku w Polsce na terenach wiejskich.
Równolegle, wykorzystując założone na najbliższe lata obszary priorytetowe, prowadzone będą:
- projekty o charakterze szkoleniowym i organizacyjnym, których celem jest wspieranie konsolidacji branży wokół produktów turystycznych,
- projekty promocyjne, w których komunikacja marketingowa będzie prowadzona w oparciu o certyfikowane produkty turystyczne,
- projekty w ramach przemysłu spotkań, który stanowi ważny element budowania marki „Polska” w obszarze turystyki.
Wydarzenia sportowe
Zgodnie z priorytetami Ministerstwa Sportu i Turystyki w komunikacji marketingowej za granicą zostaną wykorzystane m.in. ważne wydarzenia sportowe rangi międzynarodowej, których Polska będzie gospodarzem w 2017 roku:
- Mistrzostwa Europy w Piłce Siatkowej w 2017 roku (XXX edycja),
- Światowe Igrzyska Sportów Nieolimpijskich The World Games we Wrocławiu,
- Mistrzostwa Europy U-21 w Piłce Nożnej (16-30 czerwca 2017 roku, w Bydgoszczy, Gdyni, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Tychach).
Wydarzenia te będą stanowiły okazję do wizerunkowej i produktowej prezentacji zarówno miast gospodarzy, jak i całej Polski. W 2017 roku POT będzie prowadziła we współpracy z MSiT prace koncepcyjne nad projektem „Domu Polskich Turystycznych Marek Terytorialnych”. Inicjatywa MSiT tworzenia „Domu Marek” została ujęta w „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, jako jeden z trzech projektów strategicznych w obszarze „Ekspansja zagraniczna”. Celem tego projektu jest m.in. aktywizacja i tworzenie zdolności kooperacyjnych w gospodarce turystycznej na poziomie lokalnym i regionalnym.
Do pobrania: Plan działania POT 2017-2018
Pany i sprawozdania POT znajdują się TUTAJ