Nowa formuła współpracy POT-ROT-LOT
- Funkcjonujący od ponad 15 lat system trójstopniowego zarządzania turystyką Polska Organizacja Turystyczna (POT) - Regionalne Organizacje Turystyczne (ROT) - Lokalne Organizacje Turystyczne (LOT) jest, jak dotąd, jedynym sprawdzonym w działaniu modelem i należy go wspólnie wzmacniać oraz doskonalić aby zwiększać skuteczność promocji potencjału turystycznego kraju – powiedział Prezes POT dr Wojciech Fedyk na spotkaniu z Regionalnymi Organizacji Turystycznymi. Warto wskazać, że Prezes POT skutecznie obronił pracę doktorską w naukach ekonomicznych poświęconą właśnie skuteczności ROT. Narada poświęcona wypracowaniu wspólnej wizji współpracy POT-ROT-LOT odbyła się podczas Targów Turystyki Wiejskiej Agrotravel w Kielcach.
Obecne Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych (FROT) istnieje, jako tylko formalne porozumienie i działa na bazie partnerskich relacji oraz podejmowanych wspólnie działań czy konsultacji. Jednak rozwój turystyki przy obecnym dużo bardziej wymagającym turyście i dużej konkurencji wymaga nie tylko intensyfikacji działań, ale także wdrażania kosztownych rozwiązań i wielostronnej kooperacji w zorganizowanej formule. Odpowiedzią na to ma być mający osobowość prawną Związek Stowarzyszeń Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych. W lutym br. został złożony wniosek rejestracyjny przez trzy wytypowane ROT-y – podlaski, lubelski i wielkopolski. Celem związku jest szeroko pojęta promocja i rozwój polskiej turystyki w oparciu o współpracę regionalnych organizacji turystycznych a także pozyskiwanie środków na ten cel. Kolejne ROT-y deklarowały wole przystąpienia do nowego stowarzyszenia.
Związek stałby się także naturalnym kooperantem dla POT, tak jak do tej pory pojedyncze ROT. – Uporządkowanie tematu zarządzania FROT byłoby dużym ułatwieniem dla nas. Mając jednego reprezentującego formalnie wszystkie ROT-y partnera łatwiej nam będzie współpracować i przyczyni się do bardziej efektywnego pozyskiwania środków zewnętrznych na działania – uważa dr Wojciech Fedyk. – Będzie to także silny głos turystyki w różnych gremiach działających w turystyce i otoczeniu POT czego do tej pory nie można było zrobić, lub było to utrudnione, ze względów formalnych – dodaje Prezes Fedyk.
Kluczowe kwestie dotyczące promocji turystycznej Polski obejmuje realizowany przez POT, od roku, cykl szkoleń "Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu w turystyce”, który będzie kontynuowany w 2017r. w formule wspólnie uzgodnionej. Te spotkania POT też chce wykorzystać do lobbowania i wspierania ROT-ów w ich regionach wśród jednostek samorządu terytorialnego oraz branży. – ROT-y były i będą dla nas kluczowymi partnerami (nie zapominając o roli LOT-ów i samorządów), i nie wyobrażam sobie, żeby coś mogło się w tej kwestii zmienić – podkreśla dr Fedyk. – Sam byłem kiedyś po tej drugiej stronie i rozumiem trudności, jakie istnieją w systemie trójstopniowego zrządzania turystyką POT-ROT-LOT i deklaruję, że zrobię, co w mojej mocy by usprawnić i udoskonalić naszą dalszą współpracę – dodaje.
W najbliższym czasie zaplanowane są kolejne spotkania, podczas, których POT chce między innymi poruszyć zagadnienia związane z prezentacją na międzynarodowych targach turystycznych; „Promocyjnych Rynkowych Projektów Partnerskich” i obszarów współpracy ROT-ów z Zagranicznymi Ośrodkami POT, a także kwestie zawiązywania konsorcjów produktowych przy POT czy wspólnego pozyskiwania środków europejskich na badania ruchu turystycznego, projekty promocyjne z euroregionami, etc.