Małopolska edycja szkoleń POT.
Polska Organizacja Turystyczna jest w trakcie realizacji cyklu szkoleń, pod nazwą Wiedza, produkt i współpraca kluczem do sukcesu z których dotychczas odbyły się dwa: na Pomorzu i w Małopolsce. Jesteśmy właśnie na świeżo po spotkaniu w Muszynie, które odbyło się na 22 maja w hotelu Klimek – mowi Prezes POT Rafał Szmytke. Spotkania, które wraz z POT przygotowują Regionalne Organizacje Turystyczne są „szyte na miarę' i każdy region ma możliwości wybrać najciekawszą dla siebie tematykę. O ile pierwsza część szkoleń ma za cel poszerzenie wiedzy uczestników, o tyle druga część, czyli panel regionalny, ma w założeniu służyć poszerzeniu wiedzy zarówno Polskiej Organizacji Turystycznej, jak i pozostałych regionalnych organizacji turystycznych i ich partnerów, potrzebnej do usprawnienia funkcjonowania systemu POT-ROT-LOT.
Spotkanie w Muszynie, związane było z uroczystym Otwarciem Sezonu Letniego, które nastąpiło 23 maja, toteż licznie zgromadziło branże, samorządy, organizacje, głównie z subregionu gorlicko - sądeckiego. Prezes POT Rafał Szmytke, który otwierał cykl warsztatowy, pogratulował prezesowi MOT Leszkowi Zegździe oraz burmistrzowi Muszyny Janowi Golbie atrakcyjnych turystycznie terenów i wspaniałego zagospodarowania miejscowości, które generuja znaczny ruch turystyczny i pięknie się rozwijają.
W pierwszej części każdego z cyklu szkoleń, przewidziane są trzy wystąpienia. W Małopolsce pierwsze z nich prowadziła Agata Witosławska - dyrektorka madryckiego Zagranicznego Ośrodka POT , przedstawiając prezentację „Światowe Dni Młodzieży- wydarzenie dla ducha ...i biznesu". Temat ten wybrano jako bardzo aktualny i „gorący" , bowiem Małopolska Organizacja Turystyczna już szykuje się do przyjęcia kilku milionów uczestników SWM w 2016 roku. Doświadczenia z rynku hiszpańskiego, zwłaszcza samego Madrytu który gościł analogiczną imprezę przed dwoma laty, są nie do przecenienia.
Prezes Krakowskiej Izby Turystyki, Anny Jędrochy zabrała głos w dalszej kolejności. Jej wystąpienie to garść fachowych wskazówek i „dekalog" wiedzy dla touroperatora pracującego nad ofertą i nad konkurencyjnością na rynku usług turystycznych. Temat prelekcji : „ Pakietowanie i komercjalizacja produktów turystycznych" był skierowany do branży, ale organizacje i samorządowcy również mogli wyciągnąć z niej wnioski w zakresie polityki promocyjnej, choćby w sensie pisania ofert i segmentowania rynku.
Trzeci z wykładowców, Michał Madura reprezentujący firmę EdiSonda, w prezentacji pod hasłem „Jak nie zgubić się na szlaku" skupił się w istocie na tym, jak podnieść poziom „User Experience" w aplikacji mobilnej. Prowadzona w bardzo ciekawy sposób prelekcja uświadomiła zebranym, że samo wykonanie aplikacji mobilnej nie wystarcza do skutecznej promocji . Projektowanie takiego interaktywnego produktu musi być poparte dbałością o to, by interakcja z nim dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Aby osiągnąć swoje cele, projektanci User Experience proponują projektowanie zorientowane na użytkownika. Klasycznym przykładem takiego podejścia jest tworzenie na nowych osiedlach chodników dopiero po obserwacji ścieżek wydeptanych przez mieszkańców. Pokazanie nie najwyższej ilości pobrań dla aplikacji dostępnych w Małopolsce skłoniło do wniosków, że mniej programowanie, a bardziej podejście do klienta jest istotne w marketingu miejsc.
Druga część spotkania to debata na temat współpracy POT-ROT-LOT. Zdefiniowany przed laty „kodeks dobrych praktyk" wymaga, zdaniem środowiska, korekty, toteż system trójstopniowy po 15 latach funkcjonowania jest pod lupą analityków. Osoby panelistów wskazują Regionalne Organizacje Turystyczne, w tym wypadku MOT. Podczas szkolenia w Muszynie do debaty przystąpili: Katarzyna Rymarczyk-Wajda, sekretarz miasta i gminy uzdrowiskowej Muszyna, Paweł Mierniczak, dyrektor Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Elżbieta Kantor, dyrektor Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Katarzyna Gądek, zastępca dyrektora ds. Turystyki Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, Bożena srebro, Dyrektor Sądeckiej Organizacji Turystycznej, Anna Płachczewska-Rogozińska, wiceprezes LGD Dolina Raby i Krzysztof Jędrocha, wiceprezes Janpol S.A. Dyskusję tych ekspertów z regionu, parających się na co dzień pracą w turystce, w instytucjach i stowarzyszeniach różnego szczebla moderował dr Piotr Zmyślony z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Debaty, zarówno dotychczas przeprowadzone, jak i przyszłe , mają odpowiedzieć na pytania, jak usprawnić system współpracy. Po zakończeniu cyklu spotkań nastąpi czas na posumowania i „lifting" kodeksu dobrych praktyk – mówi Jacek Janowski, wicedyrektor Departamentu Współpracy Regionalnej POT, który wraz z Dorotą Szulc koordynuje i nadzoruje cała kampanię szkoleniową w regionach.