Klarowny model biznesowy i lider to podstawa
31 maja w Olsztynie odbyło się, wspólnie organizowane przez POT i Warmińsko-Mazurską Regionalną Organizację Turystyczną spotkanie szkoleniowe "Wiedza, Produkt i Współpraca kluczem do sukcesu w turystyce". Jednym z tematów był Szlak Kopernikowski, który ma być markowym produktem województwa warmińsko-mazurskiego. Doświadczeniami przy pracy dwóch flagowych szlaków województwa śląskiego podzieliła się z zebranymi Agnieszka Sikorska, dyrektor Śląskiej Organizacji Turystycznej.
Założenia i realizacja ale także podział kompetencji były podstawą do zbudowania Szlaku Zabytków Techniki oraz Szlaku Kulinarnego "Śląskie Smaki". Jednak jak podkreślała dyrektor Sikorska najważniejsze jest ustalenie już na poczatku, kto podejmie się trudnej roli koordynatora. Postawa lidera całego projektu jest kluczowa dla sukcesu przedsięwzięcia. W przypadku obu szlaków tej misji podjął się ŚOT, więc prezentacja Agnieszki Sikorskiej zawierała dla słuchaczy wiele bezcennych wskazówek.
Podobnie o podejściu do powoływania do życia "szlaku" wypowiadał się dr hab Armin Mikos von Rohrscheidt. Tworzenie szlaku tematycznego musi opierać się o stan faktyczny a nie deklaratywny, tak aby szlak po kilku latach od powstania nie był tylko punktami na mapie tylko sprawnie działającym i - co wszyscy eksperci podkreślali zgodnie - zarządzanym przez koordynatora/lidera systemem. Podniesienie konkurencyjności regionu poprzez szlak będzie możliwe tylko, jeśli wszystkie podmioty składające się na niego będą przestrzegały wcześniej ustalonych reguł.
O procedurach i przejrzystym modelu biznesowym, w kontekście szlaku, mówiła także dr hab Magdalena Kachniewska, prof. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Nie tylko jako naukowiec ale także praktyk, współpracujący z Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną od ponad 10 lat przestrzegała przed zbytnim zaufaniem w początkowy zapał twórców nowych projektów. Najważniejsze to zawczasu pomyśleć, w jaki sposób będziemy komercjalizować produkt a do tego niezbędny jest klarowny model biznesowy. Stworzenie obowiązujących wszystkich partnerów jasnych procedur będzie zabezpieczeniem ciągłości realizowania projektu przed wieloma zmiennymi czynnikami, jak choćby zmiany kadrowe.
Wsród prelegentów był także Paweł Lewandowski, dyrektor Zagranicznego Ośrodka POT w Berlinie, który przedstawił profil turysty niemieckiego ale także doradził zebranym jak przygotować ofertę, tak aby zaczął przyjeżdzać do nas z Niemiec młodszy turysta. Polską Organizację Turystyczną reprezentował także dr Bartłomiej Walas wiceprezes, oraz Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej, który prowadził całe spotkanie wspólnie z Justyną Szostek, dyrektorką Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Na koniec tradycyjnie odbyła sie debata, w której uczestnicy dyskutowali o współpracy między samorządem, Regionalną Organizacją Turystyczną, Lokalnymi Organizacjami Turystycznymi, Lokalnymi Grupami Działania i przedsiębiorcami.W dyskusji wzięli udział:
Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego – Anna Joroszuk – Wicedyrektor Departamentu Turystyki
Przedstawiciel Warmińsko-Mazurskiej ROT – Jarosław Klimczak – Prezes
Przedstawiciel branży – Radosław Altheim – Dyrektor GrandHotel Tiffi Iława
Przedstawiciel LOT – Robert Wróbel – LOT Mrągowo
Przedstawiciel LGD – Stanisława Pańczuk – Prezes LOT Łączy nas Kanał Elbląski
Przedstawiciel PTTK – Marian Jurak – Prezes PTTK o. Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Moderatorem dyskusji był dr Piotr Zmyślony z Uniwerystetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Relacja z wydarzenia wkrótce w Aktualnościach Turystycznych