en
en
Kontakt

Innowacje w turystyce!

otwarcie miasteczka

27 i 28 maja br. w Rzeszowie odbyłosię V Forum Innowacji, którego motywem przewodnim była turystyka. Podczas paneli dyskusyjnych eksperci, wśród któych byli także przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej podniesiono wiele kwestii związanych z innowacyjnymi rozwiązaniami w turystyce. Bartłomiej Walas Wiceprezes POT na sesji "Źródła i bariery innowacyjności w turystyce" podkreślił, że innowacje to nie tylko nowe technologie i konieczne jest stworzenie czytelnych mierników do jej zmierzenia a także zdefiniowania.

Forum towarzyszyło zorganizowane przez Polską Organizację Turystyczną miasteczko innowacji.

 

 

Rafał Szmytke Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej - otwarcie Miasteczka Innowacji

kopalnia

Zaproszone regiony zaprezentowały przykłady zastosowań nowych tehcnologii w promocji turystyki. Kopalnia Guido w Zabrzu postawiła na racjonalizatorskie pomysły. W Rzeszowie, odwiedzający mogli dosłownie zajrzeć w głąb ziemi do wnętrza kopalni za pomocą specjalnego peryskopu.„Warmia i Mazury Twoim oknem na Wszechświat" takim hasłem w Rzeszowie przyciągał region kojarzący się dotąd tylko z jeziorami. Dzięki Astrolabium, czyli Astronomicznemu Laboratorium Mobilnemu odwiedzający mogli wziąć udział w seansie astronomicznym pod sztucznym niebem przenośnego planetarium oraz obejrzeć z bliska prawdziwe meteoryty. Nie tylko dla kinomanów Świętokrzyska Regionalna Organizacja Turystyczna przygotowała mobilne kino 5D czyli „Odlotowa Kapsuła 5D". Wyposażona w ruchome fotele, efekty stroboskopowe, deszczu, oraz zmienną cyrkulację powietrza, imitującą wiatr to niewątpliwie nietuzinkowe zaproszenie. Z Małopolski przyjechał Camper, w którym można było w niestandardowy sposób poznać bliżej region. „303 kilometry przyjaznej żeglugi", czyli Pętla Żuławska to propozycja Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej a mobilna wersja nowoczesnego portalu turystycznego www.slaskie.travel z funkcją geolokalizacji Śląskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

camper

 Innowacyjne rozwiązania znajdują zastosowanie zarówno w szeroko pojętej promocji turystyki ale także w branży turystycznej. Silna konkurencja na rynku turystycznym wymusza działania wychodzące poza przyjete schematy także w istytucjach publicznych. Dowodem, że partnerstwo publiczno-prywatne w zakresie współpracy na tym polu jest istotne, ale wciąż pozostają kwestie wymagające rozwiązań formalnych była dyskusja podczas panelu "Innowacyjne działania administarcji turystycznej - czy władze publiczne nadążają za zmieniającym się rynkiem?".               

 

 

 

pętla

Bez zaawansowanych systemów informatycznych w informcji turystycznej nie byłby możliwy rozwój turystyki - przekonywał dr Mirosław Nalazek Dyrektor Departamentu Systemów Informacyjnych w POT, który wziął udział w panelu dyskusyjnym "Nowe technologie medialne i informatyczne i ich zastosowanie dla turystyki". O projektach promocyjnych realizowanych ze środków unijnych przez Polską Organizację Turystyczną opowiedział Piotr Tatara Dyrektor Biura Zarządzania Projektem "Promujmy Polskę Razem". W szczególności o możliwościach wsparcia przedsiębiorstw turystycznych w zakresie kosztów promocji i sprzedaży w ramach projektu Inteligentny Rozwój.

 

 

panel BW1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Od lewej: Marta Chełkowska Prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Iuliana Aluas Policy Officer z Komisji Europejskiej, Bartłomiej Walas Wiceprezes POT (moderator panelu), Dr Andrea Nemes z Ministerstwa Gospodarki Węgier, Joanna Darmos Doradca polityczny i ekonomiczny w Ambasadzie Nowej Zelandii.
piotr2

Polska Organizacja Turystyczna jako instytucja wdrażająca w ramach Działania 6.4 W nadzoruje realizację, jak również rozlicza projekty inwestycyjne z zakresu turystyki o charakterze unikatowym i randze ogólnopolskiej. Podczas panelu poświęconego nowej perspektywie finansowej UE Anna Zabłocka-Sztyber zaznaczyła, że "Każdy projekt będzie obejmować łącznie: inwestycje w spójną infrastrukturę produktów turystycznych, rozwój aplikacji i usług opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, działania promujące produkt turystyczny, opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów funkcjonowania i promocji produktu, szkolenia dla podmiotów realizujących przedsięwzięcie w zakresie przestrzegania ww. standardów, a także wprowadzenia produktu na rynek.

Piotr Tatara podczas panelu "Możliwości finansowania innowacyjnych projektów w perspektywie finansowej UE 2014-2020"

A.Zabłocka

 Do pobrania: Finansowanie ze środków UE projektów z obszaru turystyki na poziomie krajowym

Forum odbyło się na Uniwersytecie Rzeszowskim. Polska Organizacja Turystyczna przygotowaładla gości także ofertę rekreacyjną. W części nieoficjalnej można było zaopatrzyć się w materiały promocyjne, pomocne przy planowaniu podróży po Polsce a także wypróbować siłę serwu w siatkówce. Specjalne urządzenie nie tylko mobilizowało do rywalizacji uczestników forum ale także przypominało, że w tym roku Polska jest gospodarzem Mistrzostw Świata w Siatkówce Mężczyzn.

 

 

Anna Zabłocka-Sztyber Dyrektor Departamentu Funduszy Europejskich w Polskiej Organizacji Turystycznej

namiot2       

 

Do góry