DWIE EDYCJE CYKLU SZKOLENIOWO-EDUKACYJNEGO.
Zakończyliśmy cykl szkoleń i warsztatów (2013-2014 r.) realizowanych w ramach Działania 6.3. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka „Lubię Polskę!" (komponent C, podprojekt „Działania wspierające na rynku krajowym").
Głównym ich celem było przekazanie uczestnikom informacji umożliwiających nawiązanie skutecznej i trwałej współpracy z przedstawicielami Chin, Indii i Japonii (branża turystyczna), przygotowanie uczestników do przyjmowania turystów z tych krajów, zachęcenie do tworzenia narzędzi komunikacji B2B w wersjach na w/w rynki.
Grupę docelową jaką określono w tym projekcie, stanowili przedstawiciele branży turystycznej w tym m.in.:
- Podmioty zrzeszone w Regionalnych oraz Lokalnych Organizacjach Turystycznych
- Przedstawiciele ROT i LOT
- Przedstawiciele administracji samorządowej
- Stowarzyszenia (hotelarze, restauratorzy, przewodnicy turystyczni, touroperatorzy)
Cykl warsztatów w 2014 r. stanowił kontynuację projektu o charakterze szkoleniowym przeprowadzonym w 2013 roku. Zadaniem szkoleń było przekazanie uczestnikom kompendium wiedzy dot. w/w rynków, natomiast celem warsztatów była weryfikacja wiedzy teoretycznej oraz możliwość zastosowania jej w praktyce. Podczas warsztatów wykorzystano techniki i metody aktywizujące uczestników: quiz, ćwiczenia, praca w grupach. Dodatkowym atutem była obecność rodowitego przedstawiciela rynku, którego dotyczyły warsztaty. Uczestnicy mieli możliwość weryfikacji swoich pomysłów i wszelkich wątpliwości z osobą, która najlepiej zna i rozumie potrzeby swoich rodaków.
Podczas warsztatów uczestnicy mogli odkryć realne, gospodarcze korzyści dla rynku turystycznego jakie niesie ruch turystyczny z krajów azjatyckich. Prowadzący warsztaty dzięki wcześniejszym badaniom, ściśle określili powody zainteresowania uczestnictwem w warsztatach przez zgłaszających się. Były to:
- Przekonanie o tym, że główną siłą napędową wyraźnego ożywienia sektora turystycznego i hotelarskiego w najbliższych latach będą rynki wschodzące (Azja, Bliski Wschód).
- Świadomość, że tylko kompleksowa obsługa dostosowana do specyficznych potrzeb wymagających turystów z Chin, Japonii oraz Indii umożliwi stały wzrost zainteresowania oraz zwiększy liczbę turystów z ww. rynków w naszym kraju.
- Chęć kontynuacji i potrzebę pogłębiania wiedzy po zeszłorocznych szkoleniach
- Potrzeba wytworzenia pewnego rodzaju mody na odwiedzanie Polski, stworzenie szerokiego wachlarza ofert turystycznych promujących różnorodne atrakcyjne turystycznie miejsca, aby Polska nie była kojarzona główne przez pryzmat Oświęcimia.
- Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: czego oczekuje chiński, japoński, indyjski turysta? Jakie ma wymagania odnośnie środków transportu, bazy noclegowej, wyżywienia? Jakie miejsca w Polsce mogą okazać się atrakcyjne dla turystów azjatyckich, a które ich na pewno nie zainteresują i dlaczego? Jak skutecznie promować swoje oferty w Chinach?
W warsztatach ponad połowę uczestników tworzyły podmioty zrzeszone w Regionalnych oraz Lokalnych Organizacjach Turystycznych, czyli podmioty o największym potencjale obsługi ruchu turystycznego, planowania go i promowania Polski wśród turystów z rynków objętych projektem. Fakt, że właśnie te osoby, które mogą wykorzystać zdobywaną podczas szkoleń wiedzę w praktyce, coraz chętniej zapisują się na warsztaty, świadczył o tym, że pracownicy tej branży dostrzegają konieczność rozwoju własnych umiejętności, chcą się szkolić i widzą rosnący potencjał turystyki z rynków azjatyckich.
Szkolenia i warsztaty pokazały także rzeczy na które planując pobyt gości z Azji, powinniśmy zwrócić uwagę. Turyści z rynków azjatyckich oczekują zazwyczaj standardów wyższych niż ma to miejsce w przypadku przeciętnych europejskich odwiedzających. Duże znaczenie mają liczba gwiazdek w hotelach, profesjonalna obsługa i specjalne podejście. Standard pokoi oraz obsługi w hotelach 4 i 5 gwiazdkowych na terenie Polski jest bardzo zróżnicowany.
W wyniku dialogu z uczestnikami, podczas warsztatów jednym z pomysłów były np. badania jakości obsługi klienta azjatyckiego (nocleg, wyżywienie, serwis-obsługa). Na podstawie diagnozy Polska Organizacja Turystyczna mogła by honorować obiekty dostosowane do obsługi azjatyckich turystów certyfikatem lub znakiem jakości. W efekcie podejmowanych działań można by stworzyć mapę z obiektami noclegowymi na terenie Polski polecanymi przez Polską Organizację Turystyczną dla konkretnego rynku z Azji.
Innym pomysłem okazało się stworzenie vademecum dla hotelarzy i restauratorów pod auspicjami Polskiej Organizacji Turystycznej dotyczącego specyficznych wymogów klientów azjatyckich, ujmującego w sposób kompleksowy wytyczne, najważniejsze zasady, jakimi należy się kierować podczas obsługi klienta z Azji, zbioru dobrych praktyk związanych z przyjmowaniem turystów z rynków chińskiego, indyjskiego i japońskiego, czy też przykładowe menu dostosowane do potrzeb i wymagań turystów przyjeżdżających z tych krajów. Vademecum to pozwoliłoby utrzymać wysokie standardy, a także zwiększyłoby liczbę obiektów gotowych na przyjęcie takich turystów.
W imieniu Polskiej Organizacji Turystycznej chcieliśmy serdecznie podziękować za tak kreatywne i rozwojowe propozycję jakie otrzymaliśmy od uczestników szkoleń. Jedna z sugestii już została zrealizowana. Turyści z rynków chińskiego, japońskiego i indyjskiego cenią sobie odwiedzanie miejsc popularnych wśród ich rodzimych celebrytów. Dużo chętniej odwiedzają kraje, w których nakręcony został film w ich języku, najlepiej z udziałem gwiazd kina azjatyckiego/indyjskiego. Dobrym pomysłem i strzałem w dziesiątkę okazało się dlatego dla Polski zaproszenie kina Bollywood i nakręcenie filmu (KICK) w Warszawie. Nagłośnienie tego typu działań przez media, to naturalny lep aby przyciągnąć do naszego kraju kolejnych reżyserów i producentów filmowych z rynków objętych kampanią „Lubię Polskę".
Cieszy nas fakt deklaracji przez uczestników zadowolenia z naszych szkoleń i warsztatów. Na podstawie ankiet po szkoleniach okazało się ,że ponad 98% uczestników szkoleń w 2013 r. określiła je mianem interesujących i spełniających ich oczekiwania, zaś 97% poleciłoby je swoim znajomym. Badania zrobione zaś po warsztatach w 2014 r. wykazały, że 86% wszystkich uczestników ocenia przekazaną wiedzę praktyczną za przydatną, która w 90% spełniła ich oczekiwania.