Czy turystyka rowerowa może stać się markowym produktem turystycznym w Polsce?
Takie pytanie postawili sobie uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Polską Organizację Turystyczną, podczas targów Tour Salon w Poznaniu. Tytuł konferencji: „Pora na rowery!. Temat nurtujący uczestników spotkania eksperckiego obejmował dwa obszary. Po pierwsze infrastruktura rowerowa a w tym szlaki rowerowe wraz z ich oznaczeniem i serwisem, transport, wypożyczalnie. Po drugie produkt turystyczny, którego szlak rowerowy, jako komponent transportowy jest częścią wraz z atrakcją turystyczną, gastronomią, noclegiem.
Chcieliśmy – mówi Anna Księżnik z Departament Produktu Turystycznego i Współpracy Regionalnej w POT - zinwentaryzować to, co w Polsce dzieje się w turystyce rowerowej. Zaprosiliśmy ekspertów zagranicznych: m.in. z Czech, Hiszpanii, z największych europejskich organizacji rowerzystów. Chcieliśmy pokazać, jak oni sobie radzą, jaką mają praktykę, jakie stosują procedury oraz zastanowić się, co z tego może się sprawdzić u nas. Drugim zadaniem, było zaprezentowanie najważniejszych polskich produktów turystyki rowerowej.
W części merytorycznej głos zabrali eksperci, rozpoczął Jezus Freire z Europejskiej Federacji Cyklistów (EFC). Przedstawił dane techniczne dotyczące, EuroVelo i turystyki rowerowej, korzyści z niej płynące, wymagane inwestycje, możliwości i korzyści dla Polski. Mercedes Muńoz Zamora dyrektor European Greenways Association, opowiedziała o imponującej sieci tras rowerowych w całej unii europejskiej. Daniel Mourek z Czech wiceprezes Europejskiej Federacji Cyklistów, zaprezentował dane dotyczące najpopularniejszej w Niemczech szlaku rowerowej liczącej ponad 800 km w Niemczech i ok. 300 w Czechach biegnącej wzdłuż Łaby. Wyliczał, że na tym szlaku każdy turysta w sezonie wydaje codziennie średnio 75 euro.
O doświadczeniach z wytyczania, budowy i promocji szlaków rowerowych opowiedziała Anna Szczawurska z Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego promującej nowy, biegnący wzdłuż wschodniej granicy Polski szlak GreenVelo. Szczawurska zaprezentowała efekty ogromnego projektu zrealizowanego za unijne pieniądze w pięciu województwach, przez które przebiega szlak Green Velo. Andrzej Kaleniewicz z urzędu marszałkowskiego w Poznaniu mówiąc o Wielkopolskim Systemie Szlaków Rowerowych przypomniał, że Wielkopolska była pionierem w Polsce, kiedy w ostatniej dekadzie ubiegłego wieku wytyczała szlaki rowerowe.
Po wysłuchaniu ekspertów zagranicznych i naszych rodzimych praktyków, trudno oprzeć się wrażeniu, że jest wiele do zrobienia. Brakuje infrastruktury, brakuje gospodarza – instytucji, która pozwoliłby łączyć usługi niezbędne do komercjalizacji produktu turystycznego, jakim szlak rowerowy ma szanse być. Potrzebne jest oddanie kompetencji przedsiębiorcom.
Relacja z wydarzenia: http://aktualnosciturystyczne.pl/produkt-turystyczny/na-rowerze-jezdzic-umie-kazdyq