XII Forum POT-ROT-LOT: Współpraca kluczem do sukcesu polskiej turystyki
„Wydarzenia takie jak Forum POT-ROT-LOT są niezwykle ważne dla rozwoju polskiej turystyki, a także dla wypracowania strategii promocji Polski jako doskonałego kierunku podróży. Możliwość wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy regionalnymi oraz lokalnymi organizacjami odpowiadającymi za postrzeganie polskiej oferty turystycznej stanowi podstawę dla wyznaczenia kierunków działania branży na kolejny rok. Dynamika zmian jakim ulega bowiem pod wpływem czynników geopolitycznych oraz wdrażanie najnowszych technologii powodują konieczność błyskawicznego dostosowania oferty do warunków panujących na rynku. Dzięki panelom eksperckim, także z udziałem przedstawicieli Zagranicznych Ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej, możliwe było porównanie trendów, jakim ulega obecnie turystyka europejska i wyciągnięcie wniosków na potrzeby kreowania polskiego produktu turystycznego” – powiedział Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
„Cieszy ogromnie, że tak znaczące dla branży turystycznej w Polsce wydarzenie odbywa się na Podkarpaciu. Jest to dla nas wyjątkowa okazja, by w gronie profesjonalistów spojrzeć na wyzwania i szanse stojące przed polską turystyką. Nasz region, pełen autentycznych miejsc i unikalnych atrakcji, jest doskonałym przykładem na to, jak bogata i różnorodna może być oferta turystyczna Polski. Wierzę, że wspólne rozmowy i wymiana doświadczeń podczas Forum pozwolą nam wypracować pomysły, które skutecznie wesprą promocję zarówno Podkarpacia, jak i całego kraju jako destynacji atrakcyjnej, nowoczesnej i bliskiej turystom” – powiedziała Wioletta Rejman, prezeska Podkarpackiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Jednym z centralnych punktów obrad podczas Forum była prezentacja „Strategii zarządzania zintegrowaną komunikacją marketingową w turystyce do roku 2030”, które przedstawili Prezes Rafał Szmytke oraz Joanna Węglarczyk, wicedyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju POT. Strategia, przyjęta przez Radę Polskiej Organizacji Turystycznej 4 kwietnia 2024 roku, wskazuje kierunki działania na najbliższe lata i integruje całą branżę turystyczną w Polsce, wymagając ścisłej współpracy pomiędzy POT, ROT i LOT. Plan działania POT na 2025 rok, omówiony podczas sesji plenarnej, bazuje na założeniach strategii i zakłada realizację celów z uwzględnieniem potrzeb lokalnych i regionalnych organizacji.
Współpraca międzynarodowa i przykłady wspólnych projektów
Forum było także okazją do podsumowania dotychczasowych działań promocyjnych realizowanych przez POT we współpracy z ZOPOT-ami, ROT-ami oraz LOT-ami. Przykłady takiej kooperacji na rynkach włoskim, brytyjskim, belgijskim oraz polskim, prezentowane podczas sesji plenarnej, ukazały efektywność partnerstwa na różnych poziomach organizacyjnych. Jak zauważono, te działania odzwierciedlają wspólne cele i integrują wysiłki na rzecz promocji Polski za granicą, co z kolei przyczynia się do zwiększenia liczby odwiedzających i rozwoju turystyki przyjazdowej.
Nowoczesne trendy w turystyce i rosnąca rola technologii
Kolejnym istotnym aspektem spotkania były panele dyskusyjne poświęcone trendom w turystyce europejskiej i krajowej. Szczególną uwagę zwrócono na zmieniające się profile turystów oraz potrzeby dostosowania oferty turystycznej do ich oczekiwań. Adam Mikołajczyk, Prezes Instytutu Best Place, zaprezentował nowe możliwości, jakie niesie za sobą wykorzystanie technologii cyfrowych. Nowoczesne narzędzia, jak ChatGPT, a także platformy do tworzenia interaktywnych przewodników i aplikacji mobilnych, mogą znacząco wzmocnić promocję polskich regionów, szczególnie wśród młodszych turystów poszukujących indywidualnych „mikroprzygód”. Rośnie także popularność zjawiska „workation”, łączenia pracy z podróżą, a także „silver tourism” – oferty skierowanej do seniorów, podkreślającej ich potrzeby i oczekiwania.
Forum POT-ROT-LOT stworzyło także okazję do bezpośredniego zapoznania się z ofertą Podkarpacia – gospodarza imprezy. Wizyta studyjna, która odbyła się na trasie obejmującej Uherce Mineralne, Bieszczadzką Szkołę Rzemiosła, Browar Ursa Maior oraz Bieszczad.Ski, pozwoliła uczestnikom poznać wyjątkowe atrakcje regionu, jego bogatą kulturę i tradycje.
Nowoczesne źródła danych w promocji turystyki
Ostatnia sesja Forum dotyczyła dostępnych źródeł informacji marketingowej oraz sposobów ich efektywnego wykorzystania przez regionalne i lokalne organizacje turystyczne. Joanna Węglarczyk, wicedyrektor Departamentu Planowania i Rozwoju POT, przedstawiła uczestnikom zasoby informacyjne, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe, które mogą wspierać ich działania promocyjne. Kluczową rolę odegrały dane pochodzące z Programu Badań Statystycznych Statystyki Publicznej, realizowane wspólnie przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Główny Urząd Statystyczny oraz Narodowy Bank Polski. Szczególny nacisk położono na dostępność danych w Banku Danych Lokalnych, które oferują cenne informacje użyteczne na poziomie lokalnym, dostosowane do potrzeb mniejszych organizacji turystycznych.
Ze względu na niski, zdaniem uczestników, poziom wykorzystania tych zasobów w codziennej pracy, Polska Organizacja Turystyczna podjęła inicjatywę organizacji szkoleń online z zakresu korzystania z Banku Danych Lokalnych. Współpraca z Głównym Urzędem Statystycznym ma na celu wzmocnienie kompetencji regionalnych i lokalnych organizacji w zakresie analizy danych, co przełoży się na bardziej precyzyjne planowanie i skuteczniejszą promocję oferty turystycznej.
Jednym z proponowanych tematów na przyszłe edycje Forum jest zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność biznesu w turystyce. Podkreślono, że zwiększenie świadomości ekologicznej i promocja oferty zgodnej z ideą „turystyki zrównoważonej” mogą wspierać ochronę środowiska oraz promować regiony poprzez ekoturystykę, wycieczki do parków narodowych i pobyty eko-hotelach. Angażowanie lokalnych mieszkańców i producentów w tworzenie oferty turystycznej w poszczególnych regionach, w oparciu o lokalne tradycje, jest kluczowe dla budowy autentycznej i przyciągającej oferty.
Wydarzenie prowadził Dyrektor Departamentu Wsparcia Rozwoju Turystyki POT Jacek Janowski, który podsumował przebieg Forum, podkreślając doskonałą organizację i profesjonalizm w partnerstwie Polskiej Organizacji Turystycznej z Podkarpacką Regionalną Organizacją Turystyczną.
Poruszana podczas tegorocznej edycji problematyka oraz debata „Trendy w Turystyce Europejskiej” jest potwierdzeniem szczególnej formy zaangażowania reprezentantów całego systemu POT–ROT–LOT wraz z ZOPOT. Jest również świadectwem istniejącej współpracy tych organizacji na wszystkich szczeblach tego systemu w kraju i za granicą.
XII Forum POT–ROT–LOT okazało się cenną platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i pomysłów. Wnioski płynące z tego wydarzenia wskazują, że kluczowym wyzwaniem na przyszłość będzie dalsza współpraca na linii POT–RO–LOT, integracja działań oraz adaptacja do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Wspólne działania i innowacyjne podejście pozwolą polskiej turystyce skuteczniej konkurować na arenie międzynarodowej, a także odpowiadać na potrzeby turystów, podkreślając unikatowość i różnorodność oferty Polski.