Przyznano kolejne tytuły Polska Marka Turystyczna
Kluczową ideą przedsięwzięcia Polskie Marki Turystyczne jest stworzenie katalogu profesjonalnie zarządzanych, najbardziej atrakcyjnych regionów Polski, w których wysoka jakość świadczonych usług, bez trudu identyfikowalna przez turystów, zachęca do odwiedzenia tych miejsc. Naturalne walory przyrodnicze i turystyczne w połączeniu z poziomem obsługi to fundament do tworzenia silnych marek. Jednocześnie, oferta opracowana na bazie zasobów marki powinna odpowiadać oczekiwaniom odwiedzających. Niezwykle istotne pozostaje kompleksowe zarządzanie obszarem recepcyjnym, które umożliwia spójną linię marketingowego przekazu.
Przedsięwzięcie zostało uwzględnione w Portfelu Projektów Strategicznych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, co potwierdza wysoką rangę tej inicjatywy.
Uroczystość wręczenia tytułów PMT poprzedziła konferencja, w której udział wzięli przedstawiciele Regionalnych Organizacji Turystycznych. Zaprezentowano na niej m.in. kluczowe działania promocyjne ROT w roku 2024 oraz „Źródła informacji o Funduszach Europejskich". Zgromadzeni goście wysłuchali także wykładu „Potęga Marki w Turystyce" dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń, prof. UE we Wrocławiu.
Tegoroczną edycję Projektu Polskie Marki Turystyczne podsumował i uzasadnił wybór członek Kapituły Adam Mikołajczyk, prezes Fundacji Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc. Do trzeciego naboru napłynęło 27 zgłoszeń, szesnaście z nich uzyskało ponad 50 punktów. Rywalizacja między podmiotami była bardzo wyrównania. Ostatecznie Kapituła przyznała 3 nowe tytuły.
O samym projekcie Polskich Marek Turystycznych, jak i o dotychczasowych laureatach mówił także wicedyrektor Departamentu Turystyki MSiT Bartłomiej Karolczyk.
Do członków poprzednich edycji, którymi są: Beskidy, Kraina Lessowych Wąwozów, Lublin, Śląsk Cieszyński, Toruń, Poznań, Łódź, EnoTarnowskie i Jura Krakowsko-Częstochowska dołączyły: Sopot, Roztocze oraz Kraina Górnej Odry. Wyróżnienia nowym markom wręczyli sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, Piotr Borys oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafał Szmytke, a ceremonię prowadziła Jolanta Grus – kierownik Biura Rzecznika ds. Kontaktu z Mediami POT.
Marka Sopot, którą zarządza Sopocka Organizacja Turystyczna, z sukcesem wykorzystuje nieograniczony potencjał turystyczny miasta. A miasto z kolei kontynuuje sięgające 200 lat tradycje uzdrowiskowe. Zarządca z powodzeniem wykorzystuje nowoczesne technologie i promuje Markę za pośrednictwem portalu turystycznego Sopotu. Wykorzystuje również inne, efektywne kanały komunikacji. O profesjonalnym zarządzaniu Marką, świadczy m.in. bogate doświadczenie w realizacji projektów realizowanych w ramach dofinansowania uzyskanego w otwartych konkursach oraz prowadzenie certyfikacji usług poprzez organizowanie konkursu Sopockie Perły. W ten sposób wyławiane są talenty którego zadaniem jest wyróżnienie najlepszych przedstawicieli z branży turystycznej w kurorcie.
Marka Turystyczna Roztocze to kolejna niezwykła kraina geograficzna posiadająca wyjątkowe walory przyrodnicze, kulturowe i historyczne. W Polsce obejmuje część województwa lubelskiego i część województwa podkarpackiego. Charakteryzują ją gęste lasy, rzadka zabudowa, cisza oraz wyjątkowy w skali Polski klimat i atmosfera. Najcenniejsze obszary leśne zostały objęte ochroną w ramach wprost bajecznego Roztoczańskiego Parku Narodowego, który, co warto podkreślić jest najbardziej zalesionym wśród polskich parków.
Marka Kraina Górnej Odry to jedno z tych miejsc, które zachwycają swoją różnorodnością przyrody, bogatą historią i kulturalnym dziedzictwem. Położona jest w województwie śląskim, na granicy z Republiką Czeską i województwem opolskim. Ta malownicza kraina oferuje wiele przyciągających turystów atrakcji. Już samo określenie „kraina” kojarzy się w języku polskim z czymś bardzo pozytywnym. Bo przecież jest : „kraina mlekiem i miodem płynąca”, „kraina szczęśliwości”, „kraina dzieciństwa” czy nawet „kraina baśni”. Kryje w sobie również jakiś pierwiastek tajemniczości, co z turystycznego punktu widzenia z pewnością stanowi zachętę do jej poznania.
Udział w projekcie stwarza wiele możliwości rozwoju i promocji. Ze strony Polskiej Organizacji Turystycznej Laureaci włączani są w działania promocyjne prowadzone na rynku krajowym, w tym na dedykowanych profilach Polskich Marek Turystycznych oraz mediów społecznościowych prowadzonych przez POT, mogą również skorzystać z przeznaczonych dla nich szkoleń i warsztatów.