Konferencja "Re-start w podejściu do turystyki – nowe projekty i perspektywy”, w Świnoujściu debatowano o przyszłości polskiej turystyki
„Nasza obecność tutaj świadczy o tym, że jesteśmy do dyspozycji przedsiębiorców z sektora turystycznego. To, że jesteśmy tutaj w składzie ministerialnym świadczy o tym, jak poważnie myślimy o rozwoju turystyki. Świnoujście może być przykładem jak w ostatniej dekadzie zmieniła się turystyka w Polsce. Zmieniło się całe Wybrzeże, oferta, infrastruktura, ludzie, to wszystko się rozbudowało i rozwinęło i jest obecnie na najwyższym poziomie. Polska oferta turystyczna w dekadę przeszła drogę rozwoju, która mogłaby zająć 30-40, a nawet 50 lat. Turystyka to sektor polskiej gospodarki, który najlepiej wykorzystał fundusze europejskie. To pokazuje, że to nie jest tylko poprawa infrastruktury, ale i tworzenie miejsc pracy i generowanie rozwoju całej naszej gospodarki. To jest dobry punkt wyjścia na przyszłość” – mówi Sławomir Nitras, Minister Sportu i Turystyki.
Minister Nitras zadeklarował trzykrotne zwiększenie budżetu na realizację zadań związanych z turystyką. Zaproponował również organizację wielkiego kongresu polskiej turystyki w Świnoujściu. Jak mówił, ten turystyczny kongres ma rozpocząć realne prace nad strategią rozwoju turystyki w Polsce.
„Ten kongres powinien odbyć się w Świnoujściu. Chciałbym, by Polska lepiej poznała Świnoujście, bo mam takie wrażenie, że to kurort, który jest znany w Europie bardziej niż w Polsce. Musimy to zmienić . Ruszamy z KPO i programem, który będzie wspierać turystykę" – dodał Minister Nitras.
Uczestnicy spotkania również podkreślali znaczenie wsparcia ze strony Krajowego Planu Odbudowy, z nadzieją na przyspieszenie inicjatyw wspierających sektor po pandemii. Fundusze te, wynoszące 1,2 mld zł, mają szansę stać się napędem dla dalszego rozwoju polskiej turystyki.
„Jednym z głównych zadań Polskiej Organizacji Turystycznej jest promocja polskiej turystyki na świecie – zachęcenie turysty z każdego zakątka świata do tego, aby przyjechał do Polski. Turystyka – co warto podkreślić, to jest eksport i jako tak rozumiana jest szalenie ważnym elementem polskiej gospodarki. Bardzo się cieszę z tej deklaracji pana Ministra, o zdecydowanym zwiększeniu budżetu na turystykę. Po pandemii obserwowaliśmy wzmożony ruch turysty krajowego, rodzinnego. W tym zakresie turystyka się odbudowała. Jednak cały czas mamy dużo do zrobienia w kontekście turystyki grupowej i konferencyjnej. Im dalej od Polski, tym to zadanie jest trudniejsze do realizacji. Skupiamy się na tym, aby zapraszać dwukrotnie więcej dziennikarzy i osób opiniotwórczych. To się sprawdza, ale wymaga ogromnych nakładów. My zwielokrotniliśmy ten przekaz, bo widzimy, że relacje bezpośrednie, podróże studyjne, organizacja dużych wydarzeń sportowych, kulturalnych, turystycznych jest znacznie skuteczniejsza niż tradycyjna forma reklamy" – mówił podczas konferencji Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Pandemia COVID-19 mocno uderzyła w sektor turystyczny, ale przedsiębiorcy i władze lokalne są gotowe na rekordowe zainteresowanie turystami w nadchodzących sezonach. W zeszłym roku Świnoujście odwiedziły 3 miliony turystów. Hanna Mojsiuk – prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, wskazała na dynamiczny rozwój turystyki na Pomorzu Zachodnim, mając nadzieję na całoroczne zainteresowanie regionem. Podkreśliła ambitny cel, jakim jest wzrost udziału turystyki w PKB do 5%. Dodała, że kurorty nad Bałtykiem, takie jak Świnoujście, Kołobrzeg, czy Międzyzdroje,. mogą konkurować z najlepszymi europejskimi miejscowościami pod względem jakości i oferty.
Polska turystyka ma perspektywy, ale przedsiębiorcy mówią także o potrzebach. Podczas konferencji poruszali kwestie dotyczące wsparcia turystyki uzdrowiskowej, rozbudowy infrastruktury parkingowej oraz wyzwań związanych z najmem krótkoterminowym. Istotnym tematem była również budowa atrakcyjnych produktów turystycznych, które przyciągną turystów przez cały rok.
Konferencja w Świnoujściu zarysowała obraz polskiej turystyki jako sektora z ogromnym potencjałem, gotowego na nowe wyzwania i możliwości. Z jednej strony, podkreślono znaczenie bezpieczeństwa i jakości oferty turystycznej, z drugiej – przedstawiono konkretne propozycje i projekty mające na celu dalszy rozwój i promocję Polski jako atrakcyjnego celu podróży. Rozmowy te kładą podwaliny pod przyszłe sukcesy branży turystycznej w Polsce, otwierając drogę dla innowacji, inwestycji i nowych doświadczeń turystycznych.