Raport „Przemysł spotkań w Polsce – Poland Meetings & Events Industry Report 2013"
"Ponad 22300 wydarzeń o charakterze biznesowym, które odbyły się w 2012 roku w Polsce przyniosły wpływ do budżetu państwa, z tytułu organizacji tych spotkań, w wysokości 610 mln zł" - powiedział Rafał Szmytke Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej podczas briefingu 15 maja br., na którym został przedstawiony Raport „Przemysł spotkań w Polsce – Poland Meetings & Events Industry Report 2013". Wyniki raportu prezentujacego liczbę i rozmiar spotkań i wydarzeń organizowanych na terenie Polski w 2012 roku oraz ich wartość ekonomiczną, omówił Krzysztof Celuch Kierownik Sekcji Convention Bureau. Czwarta edycja raportu została przygotowana przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej przy współpracy z regionalnymi Conventionx Bureau z Polski, obiektami, w których odbywają się spotkania oraz Szkołą Główną Handlową i Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie. W raporcie zostały przedstawione dane z piętnastu województw. Analiza została oparta o normy przyjęte w studium dotyczącym turystyki związanej ze spotkaniami „Measuring the Economic Importance of the Meetings Industry Developing a Tourism Satellite Account Extension", opracowanym przez Światową Organizację Turystyki (UNWTO) oraz członków afiliowanych.
Poland Convention Bureau w czwartym kwartale ubiegłego roku przeprowadziło badanie pilotażowe, na bazie którego zostały określone wydatki uczestników. Oprócz tego rozpoczeły się badania profilu uczestników spotkań odbywających się na terenie Polski. "Naszym celem jest określenie faktycznej wartości środków finansowych jakie pozostawiają delegaci biorący udział w spotkaniach. Przy średniej cenie w hotelach w wysokości 300 zł wielkość sprzedaży usług noclegowych można oszacować na około 1 350 mln zł a przemysł spotkań przyczynił się do utworzenia miejsc pracy dla 11 390 osób" - powiedział Krzysztof Celuch.
Zainteresowanie przemysłem spotkań przejawiają kolejne regiony, a 22300 spotkań to dobry prognostyk do prowadzenia dalszych badań. Nowością tegorocznej edycji jest umieszczenie analizy profilu ekonomicznego uczestników wykonanego na podstawie badań pilotażowych. Ponadto w raporcie została ukazana analiza spotkań rekomendowanych organizatorów podróży motywacyjnych i profesjonalnych organizatorów kongresów za rok 2012.
Z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników konferencji wynika, że czas ich pobytu w odwiedzanych miastach (Gdańsk i Warszawa) wyniósł około 3 dni, a poniesiony wydatek (poza opłatą dla organizatora) to około 791 PLN na osobę. Badani respondenci korzystali przeciętnie z 2,5 noclegu. Natomiast wydatki uczestników targów w odwiedzanym miejscu wyniosły przeciętnie 910 PLN na osobę (bez wpłat dla organizatorów). Przeciętny czas pobytu wyniósł 3,5 dnia, a liczba noclegów 2,5. Na podstawie analizy danych można oszacować liczbę noclegów zakupionych przez uczestników spotkań i wydarzeń w 2012 r. na ok. 4,5 mln, co stanowiło ok. 7,3% ogółu noclegów udzielonych w tym roku w bazie zbiorowego zakwaterowania w Polsce.
Raport do pobrania: http://www.poland-convention.pl/pl/serwis/news/polish-meetings-industry-report-at-imex-2013/